Gartner: w 2005 roku zostanie sprzedanych 810 mln komórek
W 2005 roku na świecie zostanie sprzedanych 810 mln telefonów komórkowych - twierdzi firma analityczna Gartner w udostępnionym w środę raporcie.
W 2005 roku na świecie zostanie sprzedanych
810 mln telefonów komórkowych - twierdzi firma analityczna Gartner w udostępnionym w środę raporcie.
Według analityków Gartner, w III kwartale 2005 roku sprzedano na
świecie 205,4 mln telefonów komórkowych. Oznacza to 22-procentowy
wzrost w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Jest to
zarazem najlepszy kwartał odkąd analitycy Gartner rozpoczęli
analizowanie rynku telefonów komórkowych w 2001 roku.
Tak dobre wyniki II kwartału, według analityków Gartnera,
oznaczają, że w całym 2005 roku zostanie sprzedanych 810 mln
telefonów komórkowych.
"Rok w rok rośnie sprzedaż z tytułu zastępowania starszych modeli
i standardów telefonów komórkowych na dojrzałych rynkach, jak
Europa Zachodnia i USA, podczas gdy na rynkach wschodzących ludzie
kupują swój pierwszy telefon i tym samym włączają się do sieci
komórkowych" - stwierdziła w opisie raportu Carolina Milanesi,
główny analityk rynku terminali mobilnych w Gartner.
Sprzedaż 3kw 2005 - Udział w rynku 3kw 2005(%)
Nokia - 66 953,7 - 32,6
Motorola - 38 500,2 - 18,7
Samsung - 25 674,4 - 12,5
SonyEricsson - 13 750,1 - 6,7
LG - 13 389,5 - 6,5
Siemens - 9 517,7 - 4,6
Inni - 37 584,6 - 18,4
Sprzedaż 3kw 2004 - Udział w rynku 3kw 2004(%)
Nokia - 52 217,2 - 31,0
Samsung - 23 011,2 - 13,7
Motorola - 22 643,0 - 13,5
Siemens - 12 758,2 - 7,6
LG - 11 231,8 - 6,7
SonyEricsson - 10 703,2 - 6,4
Inni - 35 726,7 - 21,1
W III kwartale lider rynku telefonów komórkowych, Nokia,
osiągnęła najlepsze wyniki sprzedaży w Zachodniej Europie i
regionie Azji i Pacyfiku. Zostało to osiągnięte dzięki premierze
rynkowej 10 nowych aparatów - pięciu dla standardu GSM i pięciu
dla używanego głównie w Ameryce Północnej i Łacińskiej standardu
CDMA.
Motorola osiągnęła największy przyrost udziałów rynkowych. Sukces
ten zawdzięcza głównie modelowi RAZR, który trafił dwa miesiące
temu na rynek amerykański. RAZR jest telefonem zawierającym moduł
najpopularniejszego na świecie odtwarzacza plików MP3 - iPod firmy
Apple.
Samsung, który głównie poświęcił cały kwartał na budowę swojej
sieci sprzedaży na rynkach wschodzących, jak m.in. Europa Środkowo-
Wschodnia, stracił nieco rynek na rzecz Motoroli, ale jak twierdzi
Gartner, "inwestycje w sprzedaż mogą zaprocentować już w IV
kwartale obecnego roku".
Największy spadek zanotował Siemens. Jednak sprzedaż działu
telefonów komórkowych i nastawienie koncernu przede wszystkim na
rynki wschodzące, powinna podreperować w ciągu najbliższego roku
pozycję firmy - twierdzą analitycy.
W Zachodniej Europie sprzedano w III kwartale 40 mln aparatów
komórkowych; większość w celu zastąpienia starszych modeli. Według
Milanesi tylko w Niemczech i Włoszech w III kwartale operatorzy
zanotowali przyrost 1 mln nowych abonentów. Jest to najlepszy
kwartał na obu tych rynkach.
Po raz pierwszy region EMEA (Eastern Europe, Middle East, Africa)
dorównał niemal Zachodniej Europie. Sprzedano tam w III kwartale
39,7 mln nowych telefonów komórkowych, co oznacza 40 proc. wzrost
w porównaniu z analogicznym okresie roku ubiegłego.
W Północnej Ameryce sprzedano 36,3 mln telefonów komórkowych, co
oznacza nieco mniejszy wzrost niż zaplanowano.
Najwyższy wzrost zanotowano w Ameryce Łacińskiej - 26,1 mln
telefonów komórkowych sprzedanych w III kwartale - co oznacza 46-
proc. wzrost w stosunku do analogicznego okresu 2004 roku.