App Store vs. Android Market: gdzie jest taniej?
Średnia cena najpopularniejszych aplikacji w sklepie App Store i Android Market jest na zbliżonym poziomie - wynika z analizy przeprowadzonej przez firmę badawczą Distimo. Jednak propozycja App Store, poza nielicznymi wyjątkami, wydaje się dla klientów nieznacznie bardziej korzystna cenowo.
Średnia cena najpopularniejszych aplikacji w sklepie App Store i Android Market jest na zbliżonym poziomie - wynika z analizy przeprowadzonej przez firmę badawczą Distimo. Jednak propozycja App Store, poza nielicznymi wyjątkami, wydaje się dla klientów nieznacznie bardziej korzystna cenowo.
Według przedstawionych wyników, średnia cena aplikacji dla każdej z grup jest w obydwu sklepach na porównywalnym poziomie, z minimalnym wskazaniem na App Store. Z 10 zbadanych kategorii aż w ośmiu średnia cena aplikacji dla Androida okazała się wyższa, jednak tylko nieznacznie, niż dla produktów Apple.
Podobna sytuacja występuje w przypadku kategorii referencyjnej, jednak różnica jest tu bardziej wyraźna. Średnia cena aplikacji z tej grupy dla systemu Android jest ponad dwukrotnie wyższa, niż dla produktów Apple'a. Podczas gdy średnia cena grupy aplikacji dla "jabłuszka"
wyniosła niewiele ponad 4 dolary, właściciele Androida musieli zapłacić za porównywalny zestaw prawie 9 dolarów. Taka sytuacja spowodowana była przez bardzo drogie słowniki dla systemu od Google.
Oferowane są one głównie przez jednego wydawcę, firmę Paragon Software, a ich cena często wynosi od 15 do 30 dolarów za sztukę.
Najpopularniejszymi aplikacjami w App Store wciąż są gry i to im właśnie poświęcono w zestawieniu trochę więcej uwagi. Chociaż ich średnia cena w obydwu sklepach pozostaje na zbliżonym poziomie, to ich polityka cenowa jest zupełnie różna.
W sklepie Apple'a zakup większości najpopularniejszych gier oznacza wydatek 99 centów. Tylko nieliczne z nich są droższe i trzeba za nie zapłacić od 6,99 do 9,99 dolarów. W Android Market natomiast wiele z nich jest bezpłatnych, jednak te płatne kosztują od 0,99 do 5,95 dolarów, z czego zakup większości wiąże się z wydatkiem w wysokości
2,99 dolarów.
Jak zauważają autorzy badania, niewielkie różnice pomiędzy sklepami biorą się przede wszystkim z ich wielkości, a więc i konkurencyjności oferowanych przez nie produktów. Podczas gdy w App Store znaleźć można około 65 tys. aplikacji, Android Market oferuje ich zaledwie około 6 tys.
W zestawieniu wzięto pod uwagę kilka grup produktów. Wśród nich znalazło się Top 100 płatnych aplikacji dla każdego ze sklepów, średnia cena aplikacji z kilku wybranych kategorii oraz grupa zawierająca referencyjne oprogramowanie. Badanie dotyczyło aplikacji obecnych w obydwu sklepach w lipcu tego roku.