Blender 5.0 już tu jest. Wymagania sprzętowe mocno wzrosły

Praca jest przyjemniejsza, a wydajność większa. Zarówno gdy mówimy o laikach, jak i osobach używających programu do pracy. Potrzeba jednak nowszego PC.

Przemysław Banasiak (Yokai)
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Blender 5.0 już tu jest. Wymagania sprzętowe mocno wzrosły

Blender, czy darmowy i szalenie popularny program do obróbki grafiki 3D, doczekał się wydania 5.0. Wprowadzono gruntowne zmiany w zarządzaniu kolorami, obsługę HDR (wyświetlanie i eksport), odświeżony interfejs i liczne ulepszenia w narzędziach oraz renderingu. Wiele z nowości opracowano z myślą o zastosowaniach w środowiskach profesjonalnych.

Dalsza część tekstu pod wideo

Posiadaczom starszych PC zaleca się pozostanie przy Blender 4.5 LTS

Szereg usprawnień pojawił się również w przypadku Vulkana. Blender deklaruje nawet czterokrotnie szybszą kompilację materiałów w tym środowisku na kartach graficznych NVIDII. Podkreślono też, że sterowniki Intela pozostają w tyle w zestawieniu z Czerwonymi i Zielonymi.

Wraz z premierą wprowadzone zostały również zapowiadane wcześniej zmiany w wymaganiach sprzętowych. Nowe minimalne wymagania to NVIDIA GeForce GTX 900 i nowsze, AMD GCN 4. generacji i nowsze, a także iGPU Intela od generacji Kaby Lake wzwyż. Starsze karty mogą nadal uruchomić program, ale nie są traktowane jako wspierane.

Blender 5.0 już tu jest. Wymagania sprzętowe mocno wzrosły

Fundacja zaleca użytkownikom ze starszymi GPU pozostanie przy poprzednich wydaniach, takich jak Blender 4.5 LTS. Pełne wsparcie renderingu i pracy w HDR w Blenderze 5.0 wymaga już nowszego sprzętu oraz aktualnych sterowników. Pełna lista nowości, wraz z przykładami objaśniającymi wszystkie zmiany, dostępna jest TUTAJ.