Kto w tych czasach ogląda telewizję? Drwi tak blisko połowa Polaków

Tradycyjna telewizja w Polsce stopniowo traci swoją dawną pozycję medium uniwersalnego. Jeszcze kilkanaście lat temu trudno było wyobrazić sobie dom bez telewizora grającego w tle, dziś jednak nawyki medialne Polaków szybko się zmieniają.

Dominik Krawczyk (dkraw)
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Kto w tych czasach ogląda telewizję? Drwi tak blisko połowa Polaków

Telewizja wychodzi z mody – kto jeszcze ją ogląda?

Najnowszy raport autorstwa Hybrid Europe pokazuje, że codzienne oglądanie telewizji deklaruje 53,4% dorosłych mieszkańców Polski. To wciąż więcej niż połowa, lecz tendencja jest wyraźnie spadkowa i coraz częściej telewizja ustępuje miejsca internetowi i platformom streamingowym.

Dalsza część tekstu pod wideo

Dla wielu Polaków telewizja to wciąż istotna część dnia – pełni funkcję zarówno rytuału, jak i tła akompaniującego domowym obowiązkom. Najwierniejszą widownię stanowią osoby starsze, szczególnie w wieku 75–80 lat, o niskich dochodach, mieszkające w średnich miastach (100–199 tys. mieszkańców). W tej grupie, a także wśród emerytów (76,3%), rencistów (66,7%) i osób zajmujących się domem (51,4%), codzienne korzystanie z telewizji jest wciąż powszechne.

Odpływ młodszych widzów do świata online jest widoczny coraz wyraźniej

Ponad 24% Polaków wybiera telewizję kilka razy w tygodniu, natomiast blisko 12% włącza ją rzadziej niż raz w tygodniu. Co dziesiąty dorosły Polak nie korzysta z tradycyjnej telewizji wcale. Eksperci podkreślają, że to właśnie internet, w tym serwisy streamingowe i YouTube, stają się główną konkurencją dla telewizji linearnej.

Główną przewagą tych platform jest dostępność treści na żądanie i większa elastyczność – użytkownik nie musi podporządkowywać się ramówce, lecz sam decyduje, co i kiedy ogląda.

Istotny wpływ na zmianę nawyków ma także szybki rozwój technologii – coraz więcej Polaków korzysta ze Smart TV, które pozwalają na wygodne korzystanie z aplikacji oraz internetowych źródeł rozrywki. Telewizor przestaje być wyłącznie odbiornikiem liniowego sygnału telewizyjnego, staje się domowym centrum multimediów.