Revolut i mPay zwrócą klientom pieniądze. Jest decyzja
Prezes UOKiK wydał decyzje zobowiązujące wobec mPay oraz Revolut Bank. Poszkodowani klienci otrzymają zwrot niesłusznie pobranych opłat oraz rekompensaty.

Prezes UOKiK wziął pod lupę dostawcę płatności mobilnych mPay oraz Revolut Bank UAB (wcześniej Revolut Payment UAB), zarzucając im stosowanie praktyk mogących naruszać zbiorowe interesy konsumentów.
Jakie są konkretnie zarzuty? Obydwie firmy nie dostarczały klientom informacji na trwałym nośniku o zmianach warunków umów o usługę płatniczą. Spółki nie miały też w swoich umowach odpowiednich klauzul modyfikacyjnych pozwalających na zmianę cenników.
Informacje o zmianie umowy i wprowadzeniu wyższych opłat mPay udostępniał klientom w wiadomości mailowej z linkiem do strony internetowej, gdzie znajdowała się nowa umowa w pliku PDF. W podobny sposób mPay przekazywał inne informacje, które w myśl przepisów powinny być udostępnione na trwałym nośniku.
Podobna praktyka została zakwestionowana w przypadku Revolut Bank UAB, który o zmianach regulaminów i nowych opłatach informował swoich klientów poprzez wiadomość e-mail z linkiem do strony internetowej.
Dlaczego trwały nośnik jest tak ważny? Nie jest to relikt przeszłości, lecz zabezpieczenie dla klienta. Jak wyjaśnia UOKiK, możliwość pobrania dokumentu ze strony internetowej lub aplikacji nie daje pewności, że jest to ta sama wersja pliku, która została tam pierwotnie umieszczona. Między wysłaniem wiadomości mailowej z linkiem a pobraniem dokumentu plik może zostać zmieniony lub usunięty. Wśród dopuszczalnych przez przepisy form trwałego nośnika jest m.in. wiadomość mailowa z pełną treścią regulaminu lub załączony do niej plik PDF – jednak nie może to być odnośnik do strony.
UOKiK miał jeszcze inne zastrzeżenia. Aby przedsiębiorca mógł wprowadzić zmiany w umowie na czas nieokreślony, niezbędna jest również odpowiednia klauzula modyfikacyjna, która precyzyjnie i jednoznacznie wskaże konkretne okoliczności pozwalające na taką zmianę. Jak ustalił Prezes UOKiK, spółka mPay bez odpowiednich postanowień umownych jednostronnie zmieniła regulamin aplikacji mPay i pobierała od swoich klientów nowe lub podwyższone opłaty.
mPay i Revolut Bank zwrócą pieniądze
Postępowania UOKiK wobec mPay i Revolut Bank zakończyły się wydaniem decyzji zobowiązujących. W efekcie mPay oraz Revolut Bank UAB automatycznie zwrócą poszkodowanym klientom kwoty, które zostały przez nich nadpłacone w wyniku wprowadzenia podwyżek lub wprowadzenia nowych obciążeń.
O zwrot opłat będą mogli wystąpić również byli klienci obu spółek oraz nieaktywni użytkownicy aplikacji mPay. Obie spółki mają również zaoferować uprawnionym osobom czasowe udogodnienia jako rekompensatę. W przypadku mPay – bezpłatny miesięczny plan subskrypcyjny GOLD, a dla korzystających z Revolut Bank UAB – bezpłatne podwyższenie obecnego planu, a w niektórych przypadkach zasilenie konta równowartością miesięcznej opłaty abonamentowej, a także dodatkowy cashback za dokonywane zakupy.