DAJ CYNK

Tajemniczy numer 501780293 nęka Polaków. Wyjaśniamy

Piotr Urbaniak (gtxxor)

Bezpieczeństwo

Tajemniczy numer 501780293 nęka Polaków. Wyjaśniamy

Od grudnia na numery wszystkich sieci zaczynają dzwonić tajemnicze numery, których posiadacz przedstawia się jako konsultant PKO BP. Uwaga, to oszustwo.

Dalsza część tekstu pod wideo
 

"Dzień dobry, kontaktuję się w imieniu banku PKO BP w związku ze złożeniem wniosku kredytowego", zagaduje tajemniczy głos w słuchawce. Rozwiejmy wątpliwości: to już kolejny w ostatnim czasie schemat oszustwa.

W krótkiej rozmowie napastnik tłumaczy, że nieznana osoba złożyła wniosek kredytowy, posługując się danym numerem telefonu. Jak zapewnia, rozpoczęty właśnie proces udzielenia pożyczki można anulować, ale bank w tym celu musi zweryfikować nieco danych. 

Krótką wymianę zdań wieńczy propozycja przesłania linku do aplikacji, która rzekomo usprawni cały proces. Rzecz jasna, jest to jedno z niesławnych narzędzi do kontroli zdalnej. Taki program, zainstalowany w telefonie, ma docelowo prowadzić do przejęcia przez przestępców poświadczeń serwisu transakcyjnego.

Co to za numer?

Wygląda na to, że tym razem oszukańcza kampania odbywa się na naprawdę szeroką skalę. W raportach pojawia się kilka numerów, w tym +48501780293 oraz +48600914132.

Zwróćcie uwagę, choć oczywiście identyfikatory mogą być sfałszowane, żaden z nich nie naśladuje powszechnie znanych numerów PKO Banku Polskiego. Za to, co warte podkreślenia, niedoszłe ofiary ataku zgodnie mówią o kilku cechach wspólnych wszystkich połączeń

Wedle doniesień dzwoniący legitymuje się wschodnim akcentem i nie najlepszą znajomością języka polskiego, co jednak stara się przykryć poprzez zapewnienie, że na co dzień obsługuje klientów właśnie ze Wschodu.

Ponoć czasem też, uświadomiony o tym, że rozmawia z osobą polskojęzyczną, natręt potrafi się samodzielnie rozłączyć. To może sugerować, że głównym celem ataku nie są Polacy, lecz osoby z zagranicy. W każdym razie podstawowe zasady bezpieczeństwa zmianie nie ulegają.

Jak się chronić?

Kiedy kontaktuje się z Tobą bank, obojętnie w jakiej sprawie, dobrą praktyką jest rozłączenie się i oddzwonienie na jeden ze znanych numerów. Konsultant zweryfikuje informacje i w razie czego przekaże sprawę do odpowiedniego działu.

Bank nigdy nie poprosi cię o instalację wskazanej aplikacji, innej niż oficjalna aplikacja tego banku. Scenariusz ze złożeniem kredytu na numer telefonu, bez jakichkolwiek dodatkowych danych, również jest niezwykle abstrakcyjna.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Robson90 / Shutterstock