Od grudnia na numery wszystkich sieci zaczynają dzwonić tajemnicze numery, których posiadacz przedstawia się jako konsultant PKO BP. Uwaga, to oszustwo.
"Dzień dobry, kontaktuję się w imieniu banku PKO BP w związku ze złożeniem wniosku kredytowego", zagaduje tajemniczy głos w słuchawce. Rozwiejmy wątpliwości: to już kolejny w ostatnim czasie schemat oszustwa.
W krótkiej rozmowie napastnik tłumaczy, że nieznana osoba złożyła wniosek kredytowy, posługując się danym numerem telefonu. Jak zapewnia, rozpoczęty właśnie proces udzielenia pożyczki można anulować, ale bank w tym celu musi zweryfikować nieco danych.
Krótką wymianę zdań wieńczy propozycja przesłania linku do aplikacji, która rzekomo usprawni cały proces. Rzecz jasna, jest to jedno z niesławnych narzędzi do kontroli zdalnej. Taki program, zainstalowany w telefonie, ma docelowo prowadzić do przejęcia przez przestępców poświadczeń serwisu transakcyjnego.
Wygląda na to, że tym razem oszukańcza kampania odbywa się na naprawdę szeroką skalę. W raportach pojawia się kilka numerów, w tym +48501780293 oraz +48600914132.
Zwróćcie uwagę, choć oczywiście identyfikatory mogą być sfałszowane, żaden z nich nie naśladuje powszechnie znanych numerów PKO Banku Polskiego. Za to, co warte podkreślenia, niedoszłe ofiary ataku zgodnie mówią o kilku cechach wspólnych wszystkich połączeń
Wedle doniesień dzwoniący legitymuje się wschodnim akcentem i nie najlepszą znajomością języka polskiego, co jednak stara się przykryć poprzez zapewnienie, że na co dzień obsługuje klientów właśnie ze Wschodu.
Ponoć czasem też, uświadomiony o tym, że rozmawia z osobą polskojęzyczną, natręt potrafi się samodzielnie rozłączyć. To może sugerować, że głównym celem ataku nie są Polacy, lecz osoby z zagranicy. W każdym razie podstawowe zasady bezpieczeństwa zmianie nie ulegają.
Kiedy kontaktuje się z Tobą bank, obojętnie w jakiej sprawie, dobrą praktyką jest rozłączenie się i oddzwonienie na jeden ze znanych numerów. Konsultant zweryfikuje informacje i w razie czego przekaże sprawę do odpowiedniego działu.
Bank nigdy nie poprosi cię o instalację wskazanej aplikacji, innej niż oficjalna aplikacja tego banku. Scenariusz ze złożeniem kredytu na numer telefonu, bez jakichkolwiek dodatkowych danych, również jest niezwykle abstrakcyjna.
Źródło zdjęć: Robson90 / Shutterstock