DAJ CYNK

Płaci Google, Netflix i… Agora. „Podatek od VoD” po pierwszym kwartale

Mieszko Zagańczyk

Prawo, finanse, statystyki

Opłata audiowizualna, określana potocznie jako „podatek od VoD”, weszła w życie pierwszego lipca. Na szczęście Netflix z tego powodu nie zdrożał (jeszcze), za to po pierwszym kwartale wiadomo już więcej, jak funkcjonuje nowa opłata. Muszą ją wnosić nie tylko wielcy gracze rynku VoD, ale także wydawcy bez serwisów tego typu, jak Agora czy RMF.  

Opłatę audiowizualną przyniosły przepisy powstałe w pakiecie tak zwanej Tarczy Antykryzysowej 3.0. Na mocy przyjętych wówczas ustaleń działające na terytorium Polski serwisy VoD mają obowiązek dokonywania na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (PISF) wpłat w wysokości 1,5 proc. przychodu. Z tego obowiązku zostali zwolnieni tylko najmniejsi dostawcy. 

Celem opłaty ma być wsparcie rynku kinematografii w Polsce w czasach spowolnienia gospodarczego. PISF liczy, że w kolejnych latach działania opłaty otrzyma co najmniej 20 mln zł rocznie. Swoje prognozy opierał na danych o przychodach platform VoD w Polsce przedstawionych przez Europejskie Obserwatorium Audiowizualne za rok 2019. 

Zobacz: Netflix drożej już od środy? Wchodzi nowy podatek od VoD
Zobacz: Co by tu jeszcze opodatkować? Może Netfliksa i inne serwisy VoD…?

Blisko 4 mln zł w pierwszym kwartale

PSIF nie upublicznił pełnej listy płatników wraz z wniesionymi kwotami, ale z informacji, jakie pozyskała Rzeczpospolita, wynika, że w minionym kwartale suma wszystkich wpłat wyniosła 3,99 mln zł.

Na tę kwotę złożyły się przede wszystkim wpłaty od dużych, międzynarodowych dostawców usług VoD o światowym zasięgu, jak Netflix, Google Ireland i Google Commerce (YouTube Premium), a także HBO Europe (HBO GO). 

W pierwszym kwartale działania podatek od VoD dla PISF zapłaciły też firmy działające w Polsce: Cyfrowy Polsat (IPLA i Cyfrowy Polsat GO), Grupa Interia (obecnie należy do Polsatu), Telewizja Polska (TVP VOD), Ringier Axel Springer Polska (Vod.pl), TVN (Playera), a także Orange Polska oraz Canal+ Polska.

Na liście jest też firma CDA Premium, która jako jedyna sama podała, ile zapłaciła na rzecz PISF za zeszły kwartał. Jest to kwota 206 tys. zł. Serwis ten ma 285 tys. subskrybentów, a jego przychody kwartalne wynoszą 14,59 mln.

Zobacz: Netflix rządzi na rynku VOD w Polsce

Co ciekawe, na liście płatników znalazły się dwie firmy, które nie mają własnych serwisów VoD: Agora oraz Grupa RFM. Obydwie są właścicielami kilku stacji radiowych, a ich działalność to również nadawanie treści w Internecie w formie podcastów audio i wideo. Cześć z nich dostępnych jest w ofercie subskrypcyjnej i na tej podstawie PISF nałożył swój „podatek”.

Zobacz: Rząd chce opodatkować Facebooka, Google i Netflixa. Odczujemy to w abonamentach
Zobacz: Polsat coraz ściślej integruje serwis Interia.pl ze swoimi platformami

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Pixabay

Źródło tekstu: Wirtualnemedia, Rzeczpospolita, wł.