16 marca 2007 r. oficjalnie zadebiutował na rynku z ofertą P4 - czwarty komórkowy operator infrastrukturalny (MNO) - prezentując nową markę Play. Mimo iż własne zasoby naziemnej infrastruktury radiowej tej sieci nie są duże, operator Play już od pierwszych dni działania zapewnia pokrycie niemal całej Polski usługami 2G (oraz większych miast usługami 3G) dzięki umowie roamingu wewnętrznym z Polkomtelem (operatorem sieci Plus i Sami Swoi) - pisze firma Audytel w swoim raporcie.
Zgodnie z oczekiwaniami oferta Play jest skierowana głównie do rynku konsumenckiego, a ściślej mówiąc do bardziej chłonnej na nowinki techniczne i rozrywkę jego części. Świadczyć o tym mają agresywne (żeby nie powiedzieć: szokujące) reklamy, zaawansowane telefony 3G, posługiwanie się w przekazach marketingowych cenami brutto a nie netto oraz brak oferty low endowej: abonamentów poniżej 50 zł i tanich starterów pre-paidowych. Multimedialne nastawienie oferty widoczne jest na przykładzie cen MMSów - Play jako pierwszy na polskim rynku zrównał te ceny z i tak już niskimi cenami za SMSy (15 gr).
To co zaskakuje w ofercie operatora, to niezwykle agresywna polityka dotycząca cen połączeń, która może być wstępem do wojny cenowej. Analiza cennika Play pokazuje, że efektywna cena jednej minuty rozmowy do dowolnej sieci może wynosić w wyższych taryfach niespełna 20 groszy netto, czyli o 60% taniej od najniższych cen z oficjalnych cenników operatorów GSM oraz o 50% taniej od obecnych cen hurtowych (MTR - mobile termination rate) za dostęp do sieci GSM. I to bez uwzględnienia promocji aktywacyjnych oraz efektu "zarabiania" dodatkowych minut za przyjmowanie rozmów przychodzących. Jeżeli założyć, że struktura połączeń głosowych przeciętnego użytkownika składa się w 50% z ruchu do obcych sieci GSM (co jest dobrym przybliżeniem dla większości odbiorców korporacyjnych), to okaże się, że dla użytkowników o tym profilu, wydzwaniających od 150 do 1000 minut miesięcznie (co odpowiada kosztom od 40 zł netto do ponad 250 zł netto miesięcznie) oferta Play jest po prostu bezkonkurencyjna (patrz rysunek 1 i 2).
Rysunek 1: Porównanie kosztów miesięcznych netto dla użytkowników pre-paid dzwoniących 150 minut miesięcznie.
Dane do rysunku 1 (założenia: 75 minut do innych sieci komórkowych i 75 minut do własnej sieci i sieci stacjonarnych).
Taryfy prepaid |
Play (P4) |
Orange GO (Center- tel) |
Happy (PTC) |
Sami Swoi (Polkom-tel) |
Własna sieć i sieci stacjonarne |
21,93 zł |
16,40 zł |
36,27 zł |
15,00 zł |
Inne sieci komórkowe |
21,93 zł |
49,50 zł |
36,27 zł |
40,50 zł |
SUMA |
43,85 zł |
65,90 zł |
72,54 zł |
55,50 zł |
Taryfy biznesowe |
Play 150 (P4) |
Orange 320 (Center- tel) |
Pakiet Biznes 230 (PTC) |
Biznes- klasa 200 (Polkom-tel) |
Własna sieć i sieci stacjonarne |
61,48 zł |
65,00 zł |
78,00 zł |
77,50 zł |
Inne sieci komórkowe |
61,48 zł |
150,00 zł |
168,00 zł |
150,00 zł |
SUMA |
122,95 zł |
215,00 zł |
246,00 zł |
227,50 zł |