DAJ CYNK
  • W tym dziale znajdziesz pomoc przy sporach i reklamacjach dotyczących usług telekomunikacyjnych lub sprzętu.
W tym dziale znajdziesz pomoc przy sporach i reklamacjach dotyczących usług telekomunikacyjnych lub sprzętu.

Moderator: Moderatorzy

 #1090680  autor: Zbyncom
 22 lut 2020, 11:48
Witajcie,
Zgłaszam podejrzenie dokonania przestępstwa jakiego może
dopuszczać się spółka zarejestrowana jako PINICO BV Cruquiuskade 25,
1018 AM Amsterdam, The Netherlands, ( wykorzystując metodę WAP
Billingu lub Direct Billingu obsługiwaną przez firmę Digital Virgo,
https://www.digitalvirgo.com, która obciąża klitentów T-mobile
dodatkowymi płatnościami na karty SIM, używane w Routerach LTE (tzw. mobilny internet) w abonamencie, doliczane są dodatkowe koszty związane z obsługa tzw. SMS Premium lub usług Premium. Usługi te są naliczane bez zgody i
świadomości klientów. Nie ma możliwości wysłania SMS z routerów, a
usługi te włączane są poprzez tzw. WAP Billing lub Direct Billing,
który nie wymaga (z tego co mi wytłumaczono) żadnych pozwoleń ze
strony abonenta. Wystarczy kilknąć korzystając z internetu w baner lub
artykuł sponsorowany, aby nieświadomie naliczyć wysokie opłaty. Nie ma
nic na ten temat w umowie z firmą T-mobile, nie pozwalałem nigdy na
usługę tego typu, bowiem jest to usługa inna od SMS PREMIUM.

Zgłoszenie o podobnej treści z informacją zgłosiłem na smspremium@uokik.gov.pl, dzień później dostałem zwrot niesłusznie naliczonych kosztów, mimo że 2 razy dzwoniąc na infolnię powiedziano mi że nie ma takiej możliwości nawet zgłoszenia reklamacji w tej sprawie.

Niby sprawa zamknięta ale mam mnóstwo pytań i naprawdę nawet w T-mobile nie znajdują odpowiedzi pracownicy...

Jeśli uda się zrobić zakup na jakiejś stronie poprzez kilknięcie w link przypadkowo, to kto podaje moje dane i w jaki sposób i jakie dane są przekazywane?
Musi być to na pewno numer telefonu, ale w jaki sposób to się odbywa, mój router wysyła te informacje? Czy serwery T-mobile?
Nie ma zapisu w umowie o takiej usłudze czyżby działała ona bez naszej zgody udając usługę SMS Premium w gruncie rzeczy nią nię bedąc?
Czy operatorzy gsm dostają prowizje od takich transakcji i w jakiej wysokości?
Czy aby na pewno to jest legalne dokonywanie płatności w tej formie, bowiem żeby zrobić zakup przez internet muszą być zachowane pewne zasady, między innymi świadoma wola i potwierdzenie dokonania płatności?

Myślę, że wszyscy w pewien sposób zgodziliśmy się na usługę premium tego typu, tak jakby była ona od zawsze, ale ta usługa to jakiś koń trojański, który wszedł do zachodnich systemów płatności. To nie jest Premium SMS, nie wykonujemy połączenia, nie podajemy żadnych informacji. Firma https://www.digitalvirgo.com, robi wrażenie wielkiej korpo prawda?
A mają 1000 lików na fanpage ogólnoświatowym, twórca tej firmy pochodzi z SENEGALU i większość siedzib fizycznych mają w krajach afrykańskich.
Firma z Hollandii która niby naliczyła mnie za jakąś grę bez mojej zgody prowadzi mnóstwo małych stron, które google w większości traktuje jako niebezpiecze i zainfekowane. Ja niby zostałem naliczony z jakiejś usługi poprzez stronę PLAYSMARTPRO.pl -> https://playsmartpro.com, nie działa tam rejestracja i po budowie widać, że strona to jakiś szablon na szybko.

Dla mnie to jakaś afera, wiem że dla większości z Was usługi premium to norma, ale może czas zacząć pisać do UOKiK i zrobić z tym porządek globalnie?

Szukam ludzi, którzy przyłączą się do takiego działania.

Pozdrawiam
 #1090688  autor: babciagienia1p
 22 lut 2020, 14:03
Najprostsze rozwiązanie - dezaktywacja usługi SIMExtra (tylko przez BOA) oraz blokada SMS-ów i MMS-ów Premium, zarówno przychodzących jak i wychodzących (też raczej przez BOA). Niestety, usługa SIMExtra to jeden ze smrodków, który jeszcze został w T-Mobile.
 #1090689  autor: Zbyncom
 22 lut 2020, 14:27
Wszystko już poblokowałem, miałem blokadę na numerze telefonu ale nie na routerze, stąd moje zdziwienie. Ale ja to ja, dostałem zwrot mimo że podobono mi się nie należał, bo złożyłem reklamację, która miała wiele agrmuentów, ale co z resztą np. starszych osób, którym się to może przytrafić? Przejachałem billingi żaden sms nie zostal wysłany. Podobno aktywacja internetowa - ale jak? Bez podania numeru bez potwierdzenia sms?
Jeśli to się zdarza się mi to znaczy że zdarza się też innym, znaczy że to jest jakaś dziurawa usługa.
Wiedziałem, że usługi premium to nowotwór ale to już jest dla mnie przesadą.
 #1090768  autor: Dodo84
 23 lut 2020, 16:36
Sam również jestem "ofiarą" usługi Direct billing. W moim przypadku to odbyło się natychmiast po doładowaniu konta w T-Mobile. Doładowałem konto za 25 zł ( ze strony doladowania.t-mobile.pl) blikiem i po kilku minutach rzeczywiście konto było zasilone. Dwa dni później dostałem smsa od T-Mobile, że pakiet nielimitowanych rozmów, smsów i 10 GB nie może się odnowić. Zdziwiony całą sprawdzam stan konta a tam łącznie 24,60 zł zostało mi pobrane z opisem usługi " Direct billing". Napisałem do T-Mobile reklamację bo mam cały czas aktywną blokadę sms premium oraz poprosiłem o wytłumaczenie co to za opłata i skąd się wzięła. Pan który odpisał mi na reklamację zwrócił na konto 24,60 oraz stwierdził, że musiałem pobrać jakąś aplikację która korzysta z takich form płatności. Oczywiście nie przypominam sobie bym pobierał coś nowego z google play czy wysyłał smsy premium mając blokadę tych usług. Cała sprawa wydarzyła się na początku stycznia 2020
 #1090845  autor: LuiN
 25 lut 2020, 09:13
Jak przekazał nam w lipcu T-Mobile, operator sprawdził wszystkie numery Internetu Domowego i zapewnia, że usługi WAP Premium zostały na nich wyłączone. To reakcja po moim artykule:

https://www.telepolis.pl/artykuly/felie ... remium-wap

I tutaj jest jeden drobny problem. Jeśli klient zalegał z płatnościami przy próbie zablokowania wiadomości WAP Premium, blokada mogła nie przejść. Warto zerknąć na listę blokad i ewentualnie uruchomić tę blokadę.
 #1090862  autor: Zbyncom
 25 lut 2020, 12:36
No to ładna afera, przecież skala takich wyłudzeń może być ogromna. Nazwijmy to jasno, że dla mnie to jest kradzież i wyłudzenie. Nawet sami pracownicy T-mobile nie wiedzą na jakiej zasadzie funkcjonuje Direct Billing. Jakby więcej ludzi napisało do UOKiK myślę, że dałoby radę coś z tym zrobić globalnie.
LuiN pisze:
25 lut 2020, 09:13
Jak przekazał nam w lipcu T-Mobile, operator sprawdził wszystkie numery Internetu Domowego i zapewnia, że usługi WAP Premium zostały na nich wyłączone. To reakcja po moim artykule:

https://www.telepolis.pl/artykuly/felie ... remium-wap

I tutaj jest jeden drobny problem. Jeśli klient zalegał z płatnościami przy próbie zablokowania wiadomości WAP Premium, blokada mogła nie przejść. Warto zerknąć na listę blokad i ewentualnie uruchomić tę blokadę.
 #1091469  autor: szpiglas
 10 mar 2020, 10:48
rozumiem wasze zdenerwowanie ale z 2 strony...
1) direct billing to normalna metoda platnosci. wygodna, szybka. korzystalam z niej mając telefon w Orange, do płacenia za Spotify i Showmax, bo BARDZO nie lubie podawac danych swojej karty debetowej
2) wszystkie serwisy, ktore uruchamia operator, zawsze maja podana cene, informacje ze jest to platny serwis itp. wniosek - TRZEBA CZYTAC, ZANIM SIE W COS KLIKNIE.
 #1091478  autor: Zbyncom
 10 mar 2020, 12:47
dokładnie, wszystkie serwisy powinny mieć jasno określone zasady właczania usługi, nie może do tego dojść poprzez przypadkowe kliknięcie. Dlatego moje zarzuty
szpiglas pisze:
10 mar 2020, 10:48
rozumiem wasze zdenerwowanie ale z 2 strony...
1) direct billing to normalna metoda platnosci. wygodna, szybka. korzystalam z niej mając telefon w Orange, do płacenia za Spotify i Showmax, bo BARDZO nie lubie podawac danych swojej karty debetowej
2) wszystkie serwisy, ktore uruchamia operator, zawsze maja podana cene, informacje ze jest to platny serwis itp. wniosek - TRZEBA CZYTAC, ZANIM SIE W COS KLIKNIE.
Prezes Urzędu
Komunikacji
Elektronicznej



Wniosek o interwencję
W imieniu swoim oraz poszkodowanych klientów firmy T-mobile zgłaszam Państwu podejrzenie dokonania przestępstwa jakiego może dopuszczać się spółka zarejestrowana jako PINICO BV Cruquiuskade 25, 1018 AM Amsterdam, The Netherlands, (wykorzystując metodę WAP Billingu lub Direct Billingu obsługiwaną przez firmę Digital Virgo, https://www.digitalvirgo.com, która obciąża klientów T-mobile dodatkowymi płatnościami na karty SIM, używane w Routerach LTE (tzw. mobilny internet - poprzez numer 7055 w abonamencie - w moim wypadku na numer 604********. Doliczane są ten sposób dodatkowe koszty związane z obsługa tzw. SMS Premium lub usług Premium. Usługi te są naliczane bez zgody i świadomości klientów. Nie ma możliwości wysłania SMS z routerów, a usługi te włączane są poprzez tzw. WAP Billing lub Direct Billing, który nie wymaga żadnych pozwoleń ze strony abonenta. Wystarczy kilknąć korzystając z internetu w baner lub artykuł sponsorowany, aby nieświadomie naliczyć wysokie opłaty.
Umowa pomiędzy firmą T-mobile, a klientami nie stanowi o tego typu usługach. Klienci nie wyrażali zgody nigdy na usługę tego typu, bowiem jest to usługa inna od tzw. SMS PREMIUM, ale została niejako automatycznie aktywowana jako tzw. sposób płatności.
Operator T-mobile umywa ręce, ale to oni obsługują ostatecznie płatność. Firma PINICO BV oferuje prawdopodobnie fikcyjne usługi, nie mam żadnego dowodu dokonania jakiejkolwiek usługi, nie mam nigdzie potwierdzenia jej zrealizowania. Na stronie tzw. usługi są jedynie wzmianki, domysły, strona stworzona jest nieprofesjonalnie, nie da się zarejestrować na stronie, link jest nieaktywny. Firma ma wiele zainfekowanych podobnych stron tego typu. Google blokuje do nich dostęp. Proszę także uważać na zainfekowanie komputera wchodząc na strony tej firmy. Pozostaję bezradny jako użytkownik. Uważam, że tego typu usługa powinna być uznana za sprzeczną z dobrymi obyczajami, bowiem rażąco narusza ona interes konsumentów i globalnie wyłączona przez operatora dla wszystkich użytkowników. Szczególnie jeśli nie jest częścią umowy. Piszę tutaj szerzej o usłudze Direct Billingu, która jest rażąco niebezpieczna dla konsumenta. Nie wymaga potwierdzeń i podawania numeru telefonu.
Operator T-mobile dopiero po zgłoszeniu do UOKiK przychylił się do zwrotu niesłusznie naliczonych kosztów, nie wytłumaczono mi jednak na jakiej podstawie ta usługa w ogóle funkcjonuje.
To nie zamyka jednak sprawy, T-mobile ma obecnie 10 mln klientów, wystarczy że kilku na tysiąc będzie miało podobny problem. Problem jest także to, że na końcu łańcucha transakcji są firmy, które budzą uzasadnione wątpliwości co do legalności i transparentności działania oraz ich fikcyjne usługi za jakie naliczają opłaty. Takim problemem może być zainfekowany cały rynek usług telekomunikacyjnych.
Podstawowe pytania do operatora sieci GSM na jakie nie dostałem jeszcze odpowiedzi to:
Które zapisy umowy podpisanej przez mnie regulują powyższą usługę?
Czy usługa może uruchomić się po kliknięciu w link np. ukryty w artykule sponsorowanym na stronie, bez świadomej woli konsumenta?
Czy firma T-mobile otrzymuje prowizję za doliczanie do rachunku tego typu usług?
Kto, kiedy i w jaki sposób i jakie dane przekazuje firmom końcowym tego procesu? Jaki protokół jest użyty, czy strona komunikuje się z routerem czy z serwerami T-mobile? Proszę o więcej informacji technicznych na ten temat? 
Czy nie powinno być wymagane podanie numeru telefonu i wyrażenie świadomej woli? 
Jeśli płatność odbywa się poprzez kliknięcie w link, to czy nie powinnienem mieć dostępu do takich danych, w który link? Jakiś rejestr?
Czy jeśli istnieje możliwość płatności poprzez kliknięcie w link, bez zabezpieczeń, bez podawania numeru i danych, czy nie powinno się jej wyłączyć i to globalnie, ze względu na brak uregulowań prawnych na tego typu usługę i jej wysoki próg ryzyka?
Na koniec dodam, że jestem jako klient i obywatel mocno zaniepokojony zaistniałą sytuacją. Okazuje się, że znajduję obecnie poprzez forum telepolis.pl wiele osób podobnie jak ja poszkodowanych. Oświadczam na koniec, że działam w interesie nie tylko swoim, ale wszystkich klientów.

Przypominam też, że dla T‑Mobile Polska sukces w biznesie zależny jest od uczciwości w działaniach oraz szacunku dla prawa i oznacza to jednocześnie jasne zobowiązanie do przestrzegania zasad etycznych, takich jak szacunek i uczciwość, które są podstawą Code of Conduct.

Remington pisze:
25 lut 2020, 12:57
UOKiK w tego typu sprawie potrzebuje większej liczby zgłoszeń. Ale UKE wystarczy tylko jedno, napisz do nich. TM ewidentnie nie ograniczył tej płatnej dodatkowo usługi do ustawowej kwoty 35 zł.
 #1091479  autor: Remington
 10 mar 2020, 12:52
Dobrze napisane, tylko usuń fragment o przestępstwie, bo nie do UKE się je zgłasza.

Warto też dopisać, że wg posiadanych przez Ciebie informacji (nie jest to pewne, ale niech sprawdzą), tej usługi nie obejmuje ustawowy limit usług o podwyższonej płatności wynoszący 35 zł miesięcznie.
 #1091481  autor: Zbyncom
 10 mar 2020, 14:12
Tak zrobię, dzięki za pomysł i pomoc
Remington pisze:
10 mar 2020, 12:52
Dobrze napisane, tylko usuń fragment o przestępstwie, bo nie do UKE się je zgłasza.

Warto też dopisać, że wg posiadanych przez Ciebie informacji (nie jest to pewne, ale niech sprawdzą), tej usługi nie obejmuje ustawowy limit usług o podwyższonej płatności wynoszący 35 zł miesięcznie.