Zgodnie z regulaminem i prawem jest tak, jak pisze St.Konsultant.
Rzeczywistość jest jednak trochę inna
Telefon jest oczywiście Twoją własnością, zapłacisz za niego, będziesz miał na to fakturę, więc nikt Ci go nie będzie kazał oddać ani płacić żadnej kary, jeśli będziesz kontynuował umowę.
Ze zmianą taryfy w praktyce jest tak, że jak do tej pory żaden z moich znajomych nie był zmuszony po cesji zmienić taryfy na prywatną, zostawała im biznesowa, tylko ewentualnie opłaty za internet nie były rozliczane z abonamentu.
Poza tym często jest tak, że nawet jak zamyka się działalność gospodarczą, to zwleka się ze zgłoszeniem tego do różnych firm i faktury nadal są wystawiane na firmę. Zgodnie z regulaminem trzeba to oczywiście zgłosić w ciągu chyba 7 dni, ale mało kto o tym pamięta, więc wszystko zostaje bez zmian.
Więc jeśli chcesz postąpić "właściwie"

to zrób tak, jak pisze St.Konsultant - przedłuż umowę od razu z taryfą prywatną (firma ma możliwość wyboru, z jakiej oferty korzysta: firmowej czy prywatnej), a po zamknięciu firmy (lub wcześniej) zrób cesję na siebie (cesja jest płatna 61 zł za każdy numer, chyba, że będzie to zmiana danych z firmy żony na męża, pozostającego we spólnocie majątkowej z żoną).