• Wszystko, co dotyczy telefonii komórkowej - usługi, promocje, opinie, itp. Nie o telefonach komórkowych! (patrz niższe działy)
Wszystko, co dotyczy telefonii komórkowej - usługi, promocje, opinie, itp. Nie o telefonach komórkowych! (patrz niższe działy)
Regulamin forum: Zanim założysz nowy temat upewnij się, że wybrałeś odpowiedni dział! W przeciwnym razie wyląduje w koszu! Tak samo będą traktowane nowe posty pisane nie na temat.
 #773152  autor: wooke
 27 gru 2014, 18:32
Jako, że 25.12.2014 miała miejsce zmiana w ustawie konsumenckiej operatorzy musieli dokonać zmian w regulaminach świadczonych usług.

Odsyłam do artykułu:
http://serwisy.gazetaprawna.pl/telekomu ... zania.html

Piszę odnośnie sieci Orange.

Jeśli dobrze pamiętam to nie dostałem żadnego pisma informującego o takich zmianach, ale na stronie Orange jest dostępny dokument, w którym nastąpiły jakieś zmiany, ponieważ jest w nim ujęta data kiedy takie zmiany nastąpiły.

Odnośnik do tego dokumentu:
http://www.orange.pl/ocp-http/PL/Binary ... 538941.pdf

Jako, że operator nie poinformował mnie o takich zmianach to czy w takim przypadku my jako abonenci mamy możliwość rozwiązania umowy bez płacenia kary?
 #773154  autor: darek638
 27 gru 2014, 18:49
Chyba nie ponieważ zmienia się prawo, a to wyklucza rozwiązanie umowy bez kary. Jeżeli się mylę niech ktoś mnie poprawi.

Nigdy więcej Play.
 #773163  autor: wooke
 27 gru 2014, 19:12
Przytoczę fragment wypowiedzi z ww. artykułu:

"- Jeśli konsument otrzyma zmianę regulaminu dostosowaną do nowych przepisów, to ma prawo odstąpić od umowy bez naliczania kary umownej - zauważa Agnieszka Popławska. "

Załóżmy, że operator nie wysłał powiadomień do abonentów a zmienił regulamin na stronie internetowe, więc powiedzmy, że zataił taką informację.
 #773264  autor: blade1230
 28 gru 2014, 09:56
Jak wiadomo 25.12.2014 r. weszła w życie nowa ustawa konsumencka.Jeśli zmiana jest podyktowana zmianą przepisów to wtedy rozumiem, że nie ma możliwości rozwiązania bieżącej umowy bez ponoszenia konsekwencji. Natomiast nowy regulamin powinien dotyczyć tylko nowych umów. Jeśli będzie dotyczył też starych, to wtedy można rozwiązać umowę bez konsekwencji?Chciałbym się dowiedzieć czy macie wiedzę na temat zmian w regulaminie umów, które zostały podpisane przed 25.12.2014 r.?
 #773302  autor: arasel
 28 gru 2014, 13:22
Trudno powiedzieć jednoznacznie, bo ustawa weszła w życie z dniem 25.12.2014 i dotyczy wszystkich umów począwszy od tej daty. Umowy zawarte przed tym dniem powinny podlegać starszej ustawie (z dn. 2 lipca 2002) aż do końca ich trwania. Jeśli jednak operator zamierza zmienić umowy zawarte przed 25.12.2014 to w tym przypadku możemy mieć do czynienia z jednostronną zmianą umowy, którą abonent może zaakceptować lub nie, i jeśli jej nie zaakceptuje to powinien móc rozwiązać ją bez konsekwencji. Oczywiście należy się spodziewać, że nawet jeśli operator pozwoli taką umowę rozwiązać, to w przypadku T-Mobile z pewnością nie wpłynie to na harmonogram spłaty rat za urządzenie, a może nawet należało będzie zwrócić ulgę pomiędzy standardową a promocyjną wysokością abonamentu. Gdzieś czytałem, że ktoś zadał pytanie na fanpage T-Mobile i tam potwierdzono, że takie listy do abonentów będą wysyłane. Kwestia kilku dni lub tygodni i wszystko będzie jasne.
Dodam, że dopytywałem o tę kwestię podczas zakupów przedświątecznych (innych niż usługi telekomunikacyjne) i otrzymywałem jednoznaczną odpowiedź, że towar zakupiony w trakcie obowiązywania starej ustawy będzie jej podlegał w całości przez 2 lata (odpowiedzialność sprzedawcy przez 2 lata, 10 dni na odstąpienie, 6 miesięcy domniemania istnienia wady).
 #773307  autor: mi80
 28 gru 2014, 14:11
arasel pisze:Dodam, że dopytywałem o tę kwestię podczas zakupów przedświątecznych (innych niż usługi telekomunikacyjne) i otrzymywałem jednoznaczną odpowiedź, że towar zakupiony w trakcie obowiązywania starej ustawy będzie jej podlegał w całości przez 2 lata (odpowiedzialność sprzedawcy przez 2 lata, 10 dni na odstąpienie, 6 miesięcy domniemania istnienia wady).
Dokładnie tak, dlatego jeśli operator coś zmieni w regulaminie dla umów sprzed 25.12.2014 to na pewno nie może tego zrobić w kwestii odpowiedzialności za sprzedane urządzenie, bo to obejmują stare przepisy i nowe objąć nie mogą. Zatem wszelkie ewentualne zmiany dla starszych umów będą tylko wolą operatora i tylko tyczyć się będą zasad świadczenia usług, zgód marketingowych itp.
 #773319  autor: ciekawy
 28 gru 2014, 14:50
prawo nie działa wstecz, więc mogą obowiązywać stare zasady dla starszych umów,

może się zdarzyć, że będą interpretować to tak że wchodzi też do starych umów ale zmiana wynika z prawa więc bez kary umowy nie można rozwiązać,

poza tym to prawo obowiązuje od 25 grudnia 2014, mamy 28 grudna, więc może jeszcze sieci nie zdążyły napisać i rozesłać takiego info kientom, to tak a propo tego co ktoś pisał, że może zataili,
Ostatnio zmieniony 28 gru 2014, 15:01 przez ciekawy, łącznie zmieniany 2 razy.
 #773321  autor: darek638
 28 gru 2014, 14:57
ciekawy pisze:jeśli zmiana wynika z przepisów prawa to klientom nie przysługuje prawo do rozwiązania umowy bez płacenia kary,

sieci o to zadbały zanim to weszło w życie
Napisałeś to co ja 3 posty wyżej. Po co?

Nigdy więcej Play.
 #773325  autor: blade1230
 28 gru 2014, 15:13
Miejmy nadzieję, że zmiany będą z korzyścią dla konsumentów. Wiele osób chciałoby się uwolnić z długoterminowych niewolniczych umów, które de facto sami świadomie podpisywali. Niestety operatorzy jakieś 3 lata temu posiadali tragiczną ofertę w porównaniu do dzisiejszych stawek i ofert.
 #773336  autor: ciekawy
 28 gru 2014, 15:30
blade1230,

zgoda ale jak się ktoś decyduje na umowę to musi się liczyć z tym, że będzie musiał płacić przez całą umowę i,że warunki się zmienią na przedłużeniu umowy, jeśli się z tym ktoś nie godzi to zostaje karta i telefon na wolnym rynku
 #773338  autor: blade1230
 28 gru 2014, 15:42
Nie twierdze, że nie, ale taka furtka w postaci zmiany obecnego regulaminu na pewno przydała by się wielu osobom, które chociażby pozawierały umowy niezbyt korzystne dla siebie. Czy ktoś ma wiedzę czy z Orange też możemy się spodziewać takiego pisemka dotyczącego zmian? Czy sprawę raczej chcą uciszyć? Ewentualnie jakaś współpraca z Rzecznikiem Praw Konsumenta?
 #773339  autor: ciekawy
 28 gru 2014, 15:54
narazie to trzeba czekać na papier od sieci, każdej, Orange też, a w międzyczasie możesz sprawdzać w necie czy zaczęli wysyłanie czy nie,

umowa zaraz po zawarciu może się stać niekorzystna, bo kolejna promocja może być lepsza, z tym się musi liczyć każdy kto chce abonament,

rzecznik praw konsumenta to dopiero wtedy kiedy kiedy sieć zaczęłaby robić problemy, że nie wyśle albo będzie straszyć karą jeśli się nie należy,

ciekawe czy przyjmą interpretacje, że

każda umowa będzie miała zmienione warunki i nie będzie prawa do zerwania umowy bez kary bo zmiana wynika z prawa

czy

stare umowy zostawią na tych warunkach,które są bez żadnych zmian,

jak te dwie opcje im nie wyjdą to będą musieli zrobić opcje

rozwiązanie umowy bez kary, a na to za bardzo nie liczcie
Ostatnio zmieniony 28 gru 2014, 16:04 przez ciekawy, łącznie zmieniany 2 razy.
 #773342  autor: arasel
 28 gru 2014, 16:00
blade1230 pisze:Nie twierdze, że nie, ale taka furtka w postaci zmiany obecnego regulaminu na pewno przydała by się wielu osobom, które chociażby pozawierały umowy niezbyt korzystne dla siebie. Czy ktoś ma wiedzę czy z Orange też możemy się spodziewać takiego pisemka dotyczącego zmian? Czy sprawę raczej chcą uciszyć? Ewentualnie jakaś współpraca z Rzecznikiem Praw Konsumenta?
Prawdę mówiąc, osoby które zawarły niekorzystne dla siebie umowy są same sobie winne. Podpisując umowę zgadzasz się na wszystkie jej warunki, w tym czas jej trwania, i jesteś świadomy zobowiązań, które strony zgodziły się sobie świadczyć wzajemnie. W moim przypadku nawet możliwość rozwiązania umowy nie spowoduje, że ją rozwiążę, bo jej warunki mi odpowiadają i za analogiczne warunki w nowych taryfach musiałbym zapłacić znacznie więcej. Każdy z operatorów, jeśli postanowi zmienić umowy zawarte przed wejściem w życie nowej ustawy, będzie zobowiązany do poinformowania wszystkich abonentów, których zmiana będzie dotyczyć wraz ze wskazaniem wszystkich możliwości i konsekwencji (lub ich braku), które owa zmiana spowoduje. Póki co, wszelkie dywagacje na ten temat są jedynie gdybaniem, a w najbliższej przyszłości wszystko będzie jasne. Jeśli mnie pamięć nie myli, to jakiś czas temu (2-3 lata temu?) była już zmiana regulaminu, która dawała możliwość rozwiązania umowy, ale należało zapłacić karę umowną lub/i zwrot wszelkich ulg, których udzielił operator w ramach promocyjnej ceny abonamentu. Pamiętam też, że niewielu się na to zdecydowało, bo koszty były niewspółmierne do korzyści, którą dałoby rozwiązanie umowy. Sugeruję nie popadać w euforię i nie dzielić skóry na niedźwiedziu, bo uważam, że szanse na rozwiązanie umowy bez konsekwencji czy kosztów, i podpisanie nowej, na lepszych warunkach i z nowym telefonem są nikłe, a nawet bardzo nikłe.
ciekawy pisze: ciekawe czy przyjmą interpretacje, że

każda umowa będzie miała zmienione warunki i nie będzie prawa do zerwania umowy bez kary bo zmiana wynika z prawa

czy

stare umowy zostawią na tych warunkach,które są bez żadnych zmian
To już zależy od operatora. Umowy podpisane przed 25.12.2014 powinny podlegać poprzedniej ustawie w całości aż do końca trwania takiej umowy. Operator w związku ze zmianą ustawy nie musi robić nic w stosunku do takich umów i one będą sobie trwać podlegając pod ustawę, która obowiązywała w dniu jej podpisania. Jednakże operator może też uwzględnić te zmiany w przypadku starszych umów, ale musi się liczyć z tym, że ma obowiązek poinformowania o takiej zmianie a także wyszczególnienia praw i obowiązków z tym związanych. Jeśli operator tak postąpi, to najprawdopodobniej będzie to jednostronna zmiana regulaminu, a co za tym idzie będzie możliwość rozwiązania takiej umowy w przypadku braku akceptacji zmian. Tylko, że takie rozwiązanie umowy najpewniej będzie obwarowane w taki sposób, że zdecydują się na nie tylko tacy abonenci, którzy mają naprawdę dobry powód do jej rozwiązania i są gotowi ponieść dość znaczne koszty.
 #773352  autor: mi80
 28 gru 2014, 17:09
arasel pisze:Umowy podpisane przed 25.12.2014 powinny podlegać poprzedniej ustawie w całości aż do końca trwania takiej umowy. Operator w związku ze zmianą ustawy nie musi robić nic w stosunku do takich umów i one będą sobie trwać podlegając pod ustawę, która obowiązywała w dniu jej podpisania. Jednakże operator może też uwzględnić te zmiany w przypadku starszych umów
Z powodów jakie wymieniłeś w dalszej części wypowiedzi - żaden operator nie ma najmniejszego interesu w tym, by stosować nowe przepisy do starych umów. Dlatego żadnych pism od operatorów nie musimy się spodziewać.
 #773490  autor: blade1230
 29 gru 2014, 02:41
Kilka dni temu napisałem maila do UOKiK z zapytaniem dotyczącym obecnej sprawy. A oto odpowiedź jednego z prawników :

Szanowny Panie,

Uprzejmie informuję, że możliwe jest rozwiązanie umowy, kwestią sporną jest natomiast to, czy rozwiązanie umowy na skutek tej zmiany daje operatorowi prawo do żądania zwrotu udzielonej konsumentowi ulgi przy zawarciu umowy.

Zgodnie z brzmieniem art. 384 kodeksu cywilnego wzorzec umowy zmieniony w trakcie trwania stosunku ciągłego wiąże drugą stronę jeśli został jej doręczony przed wprowadzoną zmianą, a strona przeciwna nie rozwiązała umowy w najbliższym okresie wypowiedzenia. Nadto zgodnie z treścią art. 60 a Prawa Telekomunikacyjnego dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych ma obowiązek doręczyć na piśmie abonentowi będącemu stroną umowy zawartej w formie pisemnej lub elektronicznej treść każdej proponowanej zmiany warunków umowy, w tym określonych w regulaminie świadczenia publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, chyba że abonent złożył żądanie powiadamiania go o zmianach drogą elektroniczną, z wyprzedzeniem jednego miesiąca.

Z treści at. 60 a ustawy Prawo Telekomunikacyjne wynika, że w przypadku braku akceptacji proponowanej zmiany warunków umowy abonent ma prawo wypowiedzieć umowę, a operator nie może żądać zwrotu udzielonej ulgi.

Operator może jednak żądać zwrotu udzielonej ulgi jeżeli konieczność wprowadzenia zmian, o których mowa powyżej:

1) wynika bezpośrednio ze zmiany przepisów prawa albo z usunięcia niedozwolonych postanowień umownych;

2) wynika z decyzji Prezesa UKE.

Dostosowanie treść zawartych już umów do brzmienia nowej ustawy nie wynika z treści ustawy , zatem wedle wspólnego stanowiska Prezesa UKE i Prezesa UOKIK, jeśli zmiany regulaminów dotyczyć będą zmian warunków umowy to w przypadku rozwiązania umów przez konsumentów operatorzy nie będą mieli podstaw do żądania zwrotu udzielonej przy zawarciu umowy ulgi.
 #773494  autor: nemo2009
 29 gru 2014, 08:11
Nowe przepisy stosują się do nowych umów.

"Nigdy nie dyskutuj z idiotą,najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu,a póżniej pokona doświadczeniem"
 #773504  autor: mi80
 29 gru 2014, 09:42
blade1230 pisze:Dostosowanie treść zawartych już umów do brzmienia nowej ustawy nie wynika z treści ustawy , zatem wedle wspólnego stanowiska Prezesa UKE i Prezesa UOKIK, jeśli zmiany regulaminów dotyczyć będą zmian warunków umowy to w przypadku rozwiązania umów przez konsumentów operatorzy nie będą mieli podstaw do żądania zwrotu udzielonej przy zawarciu umowy ulgi.
I dlatego nikt z nas nie otrzymał powiadomienia o zmianie regulaminu - bo nam go nie zmienili.
 #776154  autor: iSiO
 07 sty 2015, 18:57
arasel pisze: To już zależy od operatora. Umowy podpisane przed 25.12.2014 powinny podlegać poprzedniej ustawie w całości aż do końca trwania takiej umowy. Operator w związku ze zmianą ustawy nie musi robić nic w stosunku do takich umów i one będą sobie trwać podlegając pod ustawę, która obowiązywała w dniu jej podpisania. Jednakże operator może też uwzględnić te zmiany w przypadku starszych umów, ale musi się liczyć z tym, że ma obowiązek poinformowania o takiej zmianie a także wyszczególnienia praw i obowiązków z tym związanych. Jeśli operator tak postąpi, to najprawdopodobniej będzie to jednostronna zmiana regulaminu, a co za tym idzie będzie możliwość rozwiązania takiej umowy w przypadku braku akceptacji zmian. Tylko, że takie rozwiązanie umowy najpewniej będzie obwarowane w taki sposób, że zdecydują się na nie tylko tacy abonenci, którzy mają naprawdę dobry powód do jej rozwiązania i są gotowi ponieść dość znaczne koszty.
Idąc Twoim tokiem rozumowania to my jako abonenci danej sieci mamy możliwość rozwiązania umowy w każdej chwili, tyle tylko że bedziemy musieli zapłacić karę która jest zawarta w umowie.
Myślę ze nie dostaniemy żadnego pisma, bo dla obecnych abonentów regulamin się nie zmieni. Nie wierzę żeby sieci komórkowe dały możliwość bezkarnego rozwiązania umowy w trakcie jej trwania.