• Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.
Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.
 #555057  autor: Ruben
 19 maja 2012, 08:39
Wiem, że poruszam temat kontrowersyjny i wkładam przysłowiowy kij w mrowisko ale proszę o merytoryczną dyskusję bez emocji i sympatii do operatorów. Piszcie o swoich doświadczeniach a osoby mające praktyczne doświadczenie w temacie proszę o próbę wytłumaczenie możliwych przyczyn stanu rzeczy, który niżej opisuję.
Sprawa dotyczy numerów Play działających na 2G Plusa- jedyne sensowne rozwiązanie z uwagi na używane telefony.
Jeden numer przebywa w miejscu, gdzie zasięg Plus jest w jednym pokoju max a w drugim potrafi maleć prawie do minimum. Drugi numer przebywa w miejscu, gdzie zasięg jest max cały czas (300m od BTS). Podczas rozmowy występują trzaski, szumy, krótkie przerwy a dźwięk jest taki jakby ktoś mówił z puszki po konserwach :).
Tłumaczyłem to faktem słabego zasięgu plusa jak osoba podczas rozmowy porusza się po domu. Poziom irytacji był już na tyle duży, że postanowiłem sprawdzić jakość połączenia dzwoniąc z innych numerów (wRodzinie i mBank). Okazało się, że jakość połączenia jest dużo lepsza nawet z mBanku, który działa przecież też na Plusie.
Wina telefonów została wykluczona. Poza tym jak numer problemowy wyjdzie z budynku i złapie zasięg z innej stacji, to jakość połączenia jest bardzo dobra.
Rozmowy są realizowane po sieci Plusa więc dlaczego tak różna jest ich jakość?
Mieliście podobne sytuacje, macie jakieś wytłumaczenie takiej sytuacji?

 #555058  autor: Darmowy
 19 maja 2012, 08:42
Niski priorytet dostępności ma Play, dlatego opuściłem tą sieć.
W Plusie, mi trzyma zasięg wszędzie i rozmowy są czyste na 2G.
Ostatnio zmieniony 19 maja 2012, 08:47 przez Darmowy, łącznie zmieniany 1 raz.

 #555060  autor: Ruben
 19 maja 2012, 08:46
Darmowy, priorytet ok, czasem tez się z tym spotykam ale wtedy są komunikaty: "sieć zajęta", "nie możemy zrealizować tego połączenia" a w tym przypadku jest zdecydowanie gorsza jakość połączenia. Nie występuje to w każdym przypadku lecz w kilku lokalizacjach.

 #555077  autor: Sig
 19 maja 2012, 10:00
Sprawa znana, a od czego zależy - nie mam pojęcia. Ja mam taki problem z Play i połączeniami na numery stacjonarne (choć nie wszystkie). Fatalna jakość. Raz się złożyło tak, że przez tę jakość nie mogłem sie przebić przez system IVR pewnej instytucji. Od razu zadzwoniłem z numeru w mBank Mobile, po tej samej infrastrukturze - idealny dźwięk, zero problemów. Czasem gorsza jakosć w Play zdarza sie też przy połączeniu na inny numer komórkowy. Trudno znaleźć zasadę dlaczego tak się dzieje. Zasada jest jedna - problem w Paly jest, a dzowniąc od razu pod ten sam numer z telefonu który leży obok z mBank Mobile (a więc ta sama stacja) - problemu nie ma.
Nie chcę jednak rozwijać tego tematu, bo mnie zaraz fanboje zakrzycza, że sobie cos zmyślam i że nie ma czegoś takiego jak różne priorytety... Ba, sam Witek pod artykułem niedawno twardo o tym pisał. Praktyka pokazuje jednak coś zupełnie innego. Reklamacje tez nic nie dają, bo BOK Play zbywa tym, że nie odpowiada za jakość połączeń w roamingu (kolejne coś, w co fanboje nie chcą uwierzyć). Raz dali mi jakiś ochłap minut do wszystkich, tak jakbym mógł jes ruszyć mając zebrane minuty...
Te sporadyczne problemy w Play, niespotykane w innych sieciach (komunikat sieć zajęta, udane połączenie przy 2-3 próbie) sprawiły, że Play nie jest moim głównym numerem. Nauczyłem się traktować tę sieć jako niepoważną, a niedociągnięcia tłumaczę niską ceną. Ta się skończy, odejdę sobie od nich i tyle. Zresztą to już widać przy ofertach no limits. Przy tej samej cenie i parametrach Play nie ma czego oferować. Więcej minusów niż plusów, a najzabawniejsi są fanboje, próbujący użyć roamingu jako argumentu za Play... To może mówić tylko osoba, która go nie próbowała w praktyce :-).
Oboawiam się, że nie pomogłem OP, potwierdziłem tylko problemy, które ja nauczyłem sie akceptowac dawno...

I'll touch you in any way or manner that my professional judgment indicates.

 #555083  autor: user_delete34
 19 maja 2012, 10:22
Ocenię to jak w szkole:
USSD: 2G Plus: 2 (działają bardzo różnie, obecnie już półtora godziny czekam na odpowiedź-na telefonie non stop "zgłasza żądanie"), 2G i 3G Orange oraz 3G Plus nie sprawdzałem
SMSy: 4 (zazwyczaj dochodzą szybko ale 2 razy miałem przypadki dostarczenia... po tygodniu) to było najprawdopodobniej Plus 2G i 3G, jeszcze bez roamingu w Orange
Rozmowy: 1, niezależnie od wszystkiego: zasięgu, technologii, operatora, pory dnia, miejsca itp (jak się uda zestawić to jest dobrze, szczególnie w 3G, bo w 2G jest mniejszy problem; jakość jest fatalna)
Internet: nie testowałem na roamingu.
Tłumaczyć to mogę tym... że to PLAY, a tam nieogar sieci jest codziennością.
Testowane na telefonach Nokia: 5110, 3100, N79. Siła sygnału zwykle ok -80 dBm, a więc dobra, na 3G nawet lepsza-blisko nadajników. Na Plusie (ich karta SIM) te telefony działają dobrze.

 #555085  autor: KC-KARLOS
 19 maja 2012, 10:29
Czemu ja nie mam takich problemów, jak wy... Owszem, zdarza się kiepska jakość połączeń, ale nie aż tak, żeby u mnie byłyby zrywane czy komunikat "sieć zajęta". Taki problem miałem (opisywany wcześniej), ale ponad rok temu, i będąc w abo za 1 zł.

🌟Mija już 15 lat odkąd jestem na Forum Telepolis.pl - kiedy to zleciało?! Dzięki za ten czas i nadal do usług! Pozdrawiam 🌟

 #555093  autor: KamaZ
 19 maja 2012, 10:52
Od paru miesięcy korzystam tylko z zasięgu Plusa 2G i 3G w drugim telefonie i jest ok.
Jak na razie nie mam żadnych problemów jak kiedyś, ale to chyba zasługa roamingu z Orange przez co jakość na 2G Orange czy Play wygląda tak samo.

 #555112  autor: mariananna
 19 maja 2012, 12:20
Witajcie,

Warszawa, Praga Północ, okolice CH Wileński, telefony N3510 i N6300. Sieć Play najzwyczajniej w świecie nie "wyrabia". W zasięgu macierzystym od godziny 10 do 15 niejednokrotnie przez pół godziny nie można ani wykonąc połączenia ani odebrać mimo doskonalego zasięgu. To samo dotyczy esemsów.
Internet (EDGE) w zasięgu Play działa sporadycznie (N6300). Po włączeniu funkcji "czystość głosu" w N6300 druga strona nic a nic nie słyszy...
Po ustawieniu na sztywno Plusa wszystko działa bez zarzutu: rozmowy, wiadomośc, internet. Nie spotkałem się w romaingu Plusa z jakimikolwiek poroblemami.

 #555134  autor: alkonauta
 19 maja 2012, 13:19
Takie trzaski i haczenie sie rozmowy zaczelo na Plusie u mnie wystepowac gdy polaczono sieci Solorza. Problemem wydaje mi sie nie jest transmisja komorka-bts tylko przesyl dalej.

Drugi aspekt to hmm... przycinanie wyzszych czestotliwosci przesylanego dzwieku gdy jest sie w roamingu Plus lub Orange. Rozmowca slyszy mnie mniej wyrazniej ale rozmowa jest "ciagla" bez jakichkolwiek trzaskow. Tu moje przypuszczenie jest takie ze na drodze bts-(cos po drodze )- odbiorca jest jakby silniejsza kompresja zeby wiecej rozmow upchnac w jednej "rurze".

Oba przypadki ani nie wystepuja lokalnie ani z jakas korelacja czasowa (zapchanie sieci w szcycie).

 #555147  autor: Kryniczanin
 19 maja 2012, 13:50
Są problemy Play na roamingu szczególnie w Orange, ale zwracam uwagę na jeszcze jedną sprawę miałem "przyjemność" 2 tygodnie korzystać tylko i wyłącznie z 3G Aero do rozmów głosowych, sms, mms. To jak ta sieć działa to przekracza ludzkie pojęcie. Plus stracił i to dużo na roamingu z tą siecią w moich oczach. Z najlepszej sieci technicznie 3G zjechał do poziomu Orange do pięt nie dorastając nawet T-Mobile i Play.

Dla nas Roamingowców krajowych Paly darem jest że nie możemy logować się do Aero 2. Transmisja tam działa ok ale usługi głosowe, sms, mms są na poziomie masakrycznie niskim. Np. pełny zasięg i rozłączenie...

 #555149  autor: Precelos
 19 maja 2012, 13:54
ja korzystam zazwyczaj z 3G playa (sygnal ok -93 dBm ) super jakosc zero problemow,
na 2g (ok -43 dBm) mialem tylko kilka razy komunikaty typu siec zajeta lub problemy z rozmowa

jezeli juz uzywam to
na 2g orange mam brak dostepu a nie chce mi sie kilka razy wbijac

plus 2g (ok -63 dBm) jest ok

Obrazek

 #555160  autor: remi89
 19 maja 2012, 14:18
Ja korzystam z 2G Play i z jakości połączeń jestem bardzo zadowolony. Żadnych trzasków, komunikatów sieć zajęta itp. Na 3G Play jakość rozmów identyczna, jak na GSM tylko baterie szybko zużywało. W trasie nie ma problemu, telefon loguje się do Plusa lub Orange. Na Plusie kilka razy spotkałem się z komunikatem "sieć zajęta".

P@weŁ

 #555225  autor: Claudec
 19 maja 2012, 20:10
Ja przyznam jedno, 2G to masakra :( Kiedyś było dobrze a teraz to strach zaczynać rozmowę. Problemy najczęściej występują w budynkach na wyższych pietrach.
W domu muszę ustawiać roaming Plusa lub na sztywno zasięg 3G Play
Największym bólem jest to bawienie się w zmianę ustawień...
Uważam ze Play powinien zrezygnować z 2G i całość swojego pasma przeznaczyć na 3G (sorry 4G).

 #555231  autor: Ranger
 19 maja 2012, 20:47
Jak już pisałem w innym miejscu, sam mogę niestety ponarzekać na zasięg w Play. W dużym mieście telefon zdaje się być na styku paru przekaźników, bo co chwilę szuka zasięgu. Rozmowy zrywa bardzo szybko, zdarza się dostać sms'a z komunikatorem o tym, że ktoś dzwonił, tymczasem telefon leżał włączony na pełnym zasięgu... Ostatnio Play pobił rekord - w godzinach późnowieczornych dodzwoniłem się za... ósmym razem :shock: Ustawienia mam na automacie. Błędy połączenia i inne problemy to mniej więcej 1/10 połączeń. Na wymuszeniu często w porządku, choć nie zawsze - z Plusa też potrafi wywalić :wink:

Piszę to w miarę obiektywnie, bo nie jestem psychofanem jakiejkolwiek sieci :) Chwalę jeśli jest za co, ale potrafię też zganić :)

3G Play - elegancko
2G Play - tragedia

Obrazek

 #555234  autor: bolek2004
 19 maja 2012, 21:29
Jeśli chodzi o szumy, trzaski to są dwie możliwości:
1. Zła konfiguracja sieci w danym rejonie, u mnie w mieście na 2g ze 2 lata temu to tragedia była ucinało słowa nie dało się dogadać nawet na plusie. Trwało to jakiś czas aż wreszcie coś poprawili i na dzień dzisiejszy żadne problemy nie występują (używam tylko 2g).
2. Wbrew pozorom często przy takich problemach ma znaczenie jaki telefon się posiada, sprawdzałem na kilku i na niektórych nie było problemu albo występował minimalnie a na innych było gorzej, tylko kwestia jest taka że to loteria, nie ma tak że wszystkie nokie są dobre a se złe.

 #555235  autor: DanielR
 19 maja 2012, 21:38
Właśnie i dlatego takie i podobne tematy omijam, najczęściej obserwując z boku. Uważam tego rodzaju dyskusje za niepotrzebne bicie piany. Są zwyczajnie pozbawione sensu. A to z tej prostej przyczyny - po prostu zbyt wiele czynników determinuje jakość sieci. Można tak w nieskończoność, przekomarzając się, która siec jest "najlepsza". Która to "Biedronka", a która jest "Mercedesem", itp., itd. :wink:

 #555237  autor: Ruben
 19 maja 2012, 21:49
DanielR, naprawdę nie ma obowiązku wypowiadania się w tym temacie, tym bardziej jak nie widzi się w tym sensu ;)
Temat założyłem nie po to żeby wychwalać jednego operatora i krytykować drugiego. Nie zauważyłem też (do tej pory) żeby ktoś się tutaj przekomarzał jak to opisujesz. Nie ma tez w wypowiedziach zbyt dużego zaangażowania emocjonalnego więc nie bardzo rozumiem. Dla mnie ten temat ma większe znaczenie niz kolejny typu "kiedy będzie większy lejek" albo "ile można nabić minut w zbieraj minuty" :-)
Problem istnieje u mnie dość dokuczliwy. Wiem, że udzielają się na forum (niestety coraz rzadziej) osoby zawodowo zajmujące się tym dlatego też postanowiłem zapytać.
Ostatnio zmieniony 19 maja 2012, 21:55 przez Ruben, łącznie zmieniany 1 raz.

 #555239  autor: DanielR
 19 maja 2012, 21:55
Ruben, nie bierz tego co napisałem tak bezpośrednio do siebie i tematu, który założyłeś. :wink:
Ruben pisze:Temat założyłem nie po to żeby wychwalać jednego operatora i krytykować drugiego. Nie zauważyłem też (do tej pory) żeby ktoś się tutaj przekomarzał jak to opisujesz. Nie ma tez w wypowiedziach zbyt dużego zaangażowania emocjonalnego więc nie bardzo rozumiem.
Miałem raczej na myśli to, że często z czasem dyskusje na temat "jakości" sieci, schodzą właśnie na takie tory.
Ale ok, wyraziłem już swoje zdanie i więcej nie będę wcinał się pomiędzy wódkę, a zakąskę. :P

 #555240  autor: Claudec
 19 maja 2012, 21:57
Może chodzi po prostu o to że nas chcą przekonać do "4G"

 #555279  autor: alkonauta
 20 maja 2012, 08:22
Ruben pisze:DanielRWiem, że udzielają się na forum (niestety coraz rzadziej) osoby zawodowo zajmujące się tym dlatego też postanowiłem zapytać.
No wlasnie. Mnie sie wydaje ze posty w tym temacie mialy dotyczyc konkretnego problemu i ich ewentualnych przyczyn technicznych po stronie operatora a tu zaraz wysyp gdzie jest zle. Piszac wyzej podalem swoje problemy z roamingiem. Mysle ze jesli znana by byla techniczna przyczyna to latwiej by mozna bylo interweniowac u operatora niz tylko zglaszac ze "zle mnie slychac"...