• Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.
Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.
 #387082  autor: McCm
 11 lut 2010, 21:06
Witam. Rozmawiałem dziś z kolegą, który pracuje w BOK'u play w Poznaniu. Wspominał, że dzwonił do niego ktoś z zastrzeżonego numeru (on ma w play), i nie wiedział kto to. I powiedział, ze w pracy w swojej aplikacji bilingowej do swojego numeru sprawdził co to za numer dzwonił - miał go wyszczególnionego w bilingu, ale nie jako zastrzeżony, tylko normalnie był podany.
Moje pytanie - jakie uprawnienia mają konsultanci, że mogą sprawdzać zastrzezone numery? Czy to nie jest łamanie przez play prawa udostępnianie takich danych?

 #387087  autor: muchakk
 11 lut 2010, 21:24
Kolega się trochę zbytnio pochwalił ;-) Konsultanci nie mają takiej możliwości...


Pozdr.

 #387090  autor: widex
 11 lut 2010, 21:31
McCm pisze:I powiedział, ze w pracy w swojej aplikacji bilingowej do swojego numeru sprawdził co to za numer dzwonił - miał go wyszczególnionego w bilingu, ale nie jako zastrzeżony, tylko normalnie był podany.
A ja po zalogowaniu mam w książce numery BOR-u ;]

 #387093  autor: McCm
 11 lut 2010, 21:34
Właśnie nie sądzę, żeby on mnie okłamał, znam go, nigdy tak nie robi.
Czyli mówicie, że na pewno nie ma takiej możliwości? Czy po prostu "o tym lepiej nie mówić"?

I takie pytanie mam. Czy sieć 'odbiorca rozmowy' dostaje ten numer, czy posiada go tylko siec, z której wykonano połączenie?

 #387094  autor: widex
 11 lut 2010, 21:38
Zwykły pracownik punktu na pewno nie ma tych danych, pracownik BOK wg. mnie na 99% nie ma tych danych. Sam operator nie wiem.

Z tego co wiem to pracownicy/sprzedawcy mają dostęp do systemu, ale tak jak zwykły użytkownik (a'la Play24). Jednak z wiadomych przyczyn mogą więcej.

 #387101  autor: tesla
 11 lut 2010, 22:13
McCm pisze:Moje pytanie - jakie uprawnienia mają konsultanci, że mogą sprawdzać zastrzezone numery? Czy to nie jest łamanie przez play prawa udostępnianie takich danych?
jest usługa blokowania prezentacji numeru (komercyjna) oraz usługa umożliwiająca wyświetlenie zastrzeżonego numeru (ta już nie jest komercyjna). W żadnym razie nie jest to łamanie prawa, patrz sytuacja gdy dzwonisz na 997,998.. 112 - czyli sytuacja kiedy zastrzeżony numer może przynieść więcej szkody niż pożytku.

To chyba oczywiste że obie sieci w każdej chwili znają numery MSISDN zestawionego połączenia :D

Na końcu zdania dajemy kropkę, potem spację i zaczynamy z dużej litery. Proste?

 #387343  autor: despera
 13 lut 2010, 15:27
Obecnie na linii op-op numer jest podany - występuje zmienna aby końcowemu użytkowniki go nie wyświetlić.

Choć możesz zadzwonić pod +1xx... tam jak nie padasz to się nie dodzwonisz :D Nawet jak masz CLIR'a - to operator i tak poda Twój numer :)

 #387490  autor: Marcin_7
 14 lut 2010, 13:56
tesla pisze: : jest usługa blokowania prezentacji numeru (komercyjna) oraz usługa umożliwiająca wyświetlenie zastrzeżonego numeru (ta już nie jest komercyjna). W żadnym razie nie jest to łamanie prawa, patrz sytuacja gdy dzwonisz na 997,998.. 112 - czyli sytuacja kiedy zastrzeżony numer może przynieść więcej szkody niż pożytku.
Tesla, ta funkcjonalność o której wspominasz to CLIRO 'Calling Line Identification Restriction Override'.
tesla pisze: To chyba oczywiste że obie sieci w każdej chwili znają numery MSISDN zestawionego połączenia :D

I tu niespodzianka. Do MSC, które obsługuje abonenta do którego się dzwoni, informacja o MSISDN dzwoniącego może czasami nie dojść. Mało tego, czasami nie dochodzi nawet MSISDN "dzwonionego" (calledParty), na tym etapie zestwiania calla wszystko jest routowane po numerze MSRN (więc to nie przeszkodzi w zestawieniu połączenia).
Jeśli jednak wszystkie numery są obecne w messagu, który inicjuje calla (a zazwyczaj tak jest), to terminating MSC (w naszym przypadku MSC Playa obsługujące tego gościa z BOKu), wygeneruje Call Data Record (CDR), w którym te informacje się znajdą (może się tam nawet znaleźć informacja, że dzwoniący je sobie zastrzega :-) (CLIR) ).
CDRy są zrzucane do centrum billingowego, jeśli pan z BOKu ma odpowiedni interfejs, to sobie sprawdzi liste wygenerowanych do niego rozmów i związanych z nimi numerów "dzwoniącego".
Technicznie jest to do zrobienia, pozostaje kwestia, czy dano mu takie możliwości.

 #388551  autor: pirx
 18 lut 2010, 22:45
Numer dzwoniący jest przesyłany w sygnalizacji przy zestawianiu połączenia (i dociera też do sieci docelowej) niezależnie od CLIRa, ale jest też parametrem opcjonalnym i czasami może go nie być (co zdarza się z dość często przy połączeniach międzynarodowych).
Co do MSRNa to kolega chyba nie zna dokładnie do czego i kiedy dokładnie jest używany.
Połączenie na MSRN jest realizowane dopiero od GMSC, do GMSC realizowane jest połączenie na numer wywoływany przez abonenta A.

A konsultant z Play'a to nie powinien się tym chwalić... a już na pewno pisanie o tym na tym forum jest nierozsądne. Przecież to czytają ludzie z P4Y...

 #388553  autor: widex
 18 lut 2010, 22:57
pirx pisze:A konsultant z Play'a to nie powinien się tym chwalić... a już na pewno pisanie o tym na tym forum jest nierozsądne. Przecież to czytają ludzie z P4Y...
Z dokumentacji czy szkoleniu na pewno miał co może, a co nie. Jednak to na zdrowy rozsądek jest nie w porządku.

Sam osobiście chciałby znać zdanie play4you na ten temat.

 #388690  autor: Marcin_7
 19 lut 2010, 21:54
pirx pisze: Co do MSRNa to kolega chyba nie zna dokładnie do czego i kiedy dokładnie jest używany.
:-))
pirx pisze: Połączenie na MSRN jest realizowane dopiero od GMSC, do GMSC realizowane jest połączenie na numer wywoływany przez abonenta A.
:
Prix, nie czytasz ze zrozumieniem.
W moim poście do ktrórego się odnosisz rozpatruję "MSC, które obsługuje abonenta do którego się dzwoni" (to obsługujące konsultanta z Playa, bohatera wątku) czyli 'terminating MSC'. GMSC przekierowuje do niego zestawienie połączenia na podstawie numeru MSRN (który dostanie od VLR tego 'terminating MSC').
W tym kontekście zdanie: "na tym etapie zestwiania calla wszystko jest routowane po numerze MSRN" jest jak najbardziej prawdziwe.