Witam,
zdecydowałem się na napisanie tutaj swojego problemu i ustaleń ponieważ mam podobną sytuację.
Jestem abonentem plus gsm w Taryfie Kubali 75 a po przewidywanej od 1 lipca br. zmianie RUŚT postanowiłem zrezygnować z ich usług.
W moim przypadku:
-korzystam jedynie z elektronicznych rachunków za pomocą ebok;
-okres rozliczeniowy mam od 5 danego miesiąca do 4 dnia miesiąca następnego;
1.
Elektroniczny obraz faktury za okres 5 kwietnia 2009 do 4 maja 2009 z datą płatności do 20 maja 2009 otrzymałem w dniu 8 maja 2009 z powiadomieniem o tym SMS na komórkę. Do dnia płatności tej faktury nie otrzymałem na ebok żadnej informacji o zmianie regulaminu i możliwości wypowiedzenia umowy bez roszczeń odszkodowawczych w terminie 7 dni od daty płatności ostatniego rachunku. W związku z tym uznałem, że otrzymam taką informację z fakturą za następny okres rozliczeniowy i w dniu 3 czerwca wypowiedziałem w salonie plusa umowę z zaznaczeniem, że wypowiedzenie dotyczy zmiany Regulaminu Świadczenia Usług Telekomunikacyjnych. W tym przypadku plus ma własne zestandaryzowane formularze gdzie wpisują w pole „powód wypowiedzenia” tekst: „zmiana RUŚT –brak akceptacji –z przeniesieniem numeru –nazwa nowego operatora (wraz z wypowiedzeniem dostarczyłem z innej sieci formularz o możliwości technicznej gotowości do przeniesienia numeru z plus)
2.
5 czerwca 2009 roku (czyli dwa dni po wypowiedzeniu umowy) zadzwonił do mnie jeden z pracowników plusa i zaczął mnie zastraszać (dosłownie), że jeśli odejdę z ich sieci to naliczą mi takie kary, że nie dam rady się z nich wywiązać. Powiadomił mnie także, że nie mam prawa do wypowiadania umowy ponieważ zostałem już o takiej możliwości powiadomiony wcześniej i miałem czas do 7 dni od daty ostatniej faktury –czyli do 27 maja br. (ostatnia faktura płatna do 20.05.2009). Zakończył stwierdzeniem, że informuje mnie o karze oraz konsekwencjach, i że mogę teraz anulować telefonicznie zerwanie przeze mnie umowy bo jest na to gotowy.
Zajrzałem do ebok i faktycznie znalazłem następującą informację w obrazach rachunków elektronicznych (Informacje znajdują się w zakładce: Rozliczenia i pakiety -> Rachunek elektroniczny -> Lista plików do pobrania):
______________________________________________
Moje faktury
Do przeglądania plików pobranych z niniejszej strony zalecamy używanie oprogramowania Acrobat Reader od wersji 6.0.
Rachunek za okres od 2009-05-05 do 2009-06-05
Faktura 0906040______ pdf 222 kB
Rachunek szczegółowy 0906040_______ pdf 104 KB
Dokumenty elektroniczne 2009-06-01
List przewodni pdf 262 kB
Rachunek za okres od 2009-05-05 do 2009-06-05
Faktura 0905040______ pdf 229 kB
Rachunek szczegółowy 0905040_______ pdf 114 KB
______________________________________________
Proszę zauważyć, że faktycznie plus zamieścił na mojej skrzynce w ebok info o możliwości wypowiedzenia ale
z dniem 1 czerwca w pliku „List przewodni” –a więc po dacie płatności faktury, o której informował mnie pracownik plus gsm telefonicznie. Jednocześnie zwracam uwagę, że jest to wprowadzanie klienta w błąd –skąd mam jako klient wiedzieć, że jakiś list intencyjny to tak naprawdę spełnienia przez operatora wymogów ustawy o informowaniu klientów o zmianie regulaminu świadczenia usług oraz możliwości wypowiedzenia umowy bez roszczeń odszkodowawczych?
Wzór samego pisma można obejrzeć tu:
http://www.pasjagsm.pl/li...ulaminpismo.pdf
Tutaj mała dygresja w sprawie tego czy wiążąca jest dla mnie taka forma poinformowania:
–otóż TAK jest wiążąca
–zgadzając się na
Regulamin usługi Rachunek Elektroniczny w plus gsm zgodnie z Rozdz. 1 Definicje pkt. 10.:
„Usługa – usługa Rachunek Elektroniczny umożliwiająca otrzymanie przez Abonenta dostępu do podglądu obrazu Rachunku Telefonicznego, a także obrazu Szczegółowego wykazu usług i obrazu innych dokumentów załączanych do Rachunku Telefonicznego (w szczególności ofert kierowanych przez Polkomtel S.A. do Abonentów, np. ofert umów w ramach Programu Wymiany Aparatów) udostępnionych w formie elektronicznej na stronach WWW aplikacji EBOK. W okresie świadczenia Usługi papierowe wersje Rachunku Telefonicznego oraz Szczegółowego wykazu usług są przechowywane przez Polkomtel S.A. i nie są dostarczane do Abonenta”
W tym samym dniu to jest 5 czerwca po tym „zastraszającym” telefonie osobiście w salonie plusa napisałem i wysłałem faksem za potwierdzeniem odbioru reklamację, w której odwołałem się od tego telefonu z plusa i poinformowałem, że na dzień płacenia faktury za okres 05.04.2009-05.05.2009 z terminem do dnia 20.05.2009 nie miałem informacji o możliwości wypowiedzenia umowy –jako dokumentu dołączonego do danego rozliczenia.
3.
W dniu 9 czerwca plus napisał do mnie -ku mojemu zdumieniu, pismo (otrzymałem 15 czerwca) następującej treści:
„[..]
Przypominamy również, iż umowa została podpisana w ramach oferty promocyjnej, która zobowiązuje Pana do nie rozwiązywania umowy do dnia 02/05/2010. Zgodnie z postanowieniami regulaminu promocji, Polkomtel S.A. jest uprawniony żądać naprawienia szkody będącej wynikiem przyznania Panu specjalnych warunków umowy i wcześniejszego jej rozwiązania przez Pana. Naprawienie szkody będzie następowało poprzez zapłatę kary umownej w wysokości określonej w regulaminie promocji.
Jeżeli chęć wypowiedzenia umowy i przeniesieni numeru zostanie przez Pana podtrzymana, prosimy o dokonanie wpłaty 1000 PLN, na poczet kary umownej.
[..]”
No cóż zajrzałem to regulaminu mojej taryfy kubali 75 i czytamy:
§ 4 ZOBOWIĄZANIA ABONENTA
1. Abonent zobowiązuje się, że w ciągu 24 miesięcy od dnia jej zawarcia:
a) nie rozwiąże Umowy,
b) swoim działaniem nie spowoduje rozwiązania Umowy przez Polkomtel lub zaprzestania świadczenia przez Polkomtel usług w ramach
Umowy.
2. W związku z ulgami przyznawanymi Abonentowi przez Polkomtel w przypadku niewykonania przez Abonenta zobowiązań, o których mowa w pkt. 1 powyżej Abonent zobowiązany będzie do zapłaty na rzecz Polkomtel kary umownej w wysokości 840 zł. Wysokość kary umownej będzie pomniejszana w zależności od czasu, jaki upłynął od dnia zawarcia Umowy do chwili wystąpienia zdarzenia będącego podstawą jej naliczenia.
Abonent będzie zobowiązany do zapłaty:
- 100 % kary umownej jeżeli zdarzenie nastąpiło przed końcem 12 miesiąca od dnia zawarcia Umowy;
- 80 % kary umownej jeżeli zdarzenie nastąpiło pomiędzy początkiem 13 a końcem 18 miesiąca od dnia zawarcia Umowy;
- 60 % kary umownej jeżeli zdarzenie nastąpiło pomiędzy początkiem 19 a końcem 21 miesiąca od dnia zawarcia Umowy;
- 40 % kary umownej jeżeli zdarzenie nastąpiło pomiędzy początkiem 22 a końcem 24 miesiąca od dnia zawarcia Umowy.
i dalej:
§ 5 POSTANOWIENIA KOŃCOWE
[..]
2. Do świadczenia usług telekomunikacyjnych w ramach Umowy zawartej w ramach Promocji mają zastosowanie postanowienia "Regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych przez Polkomtel S.A. dla Abonentów", o ile niniejszy Regulamin nie stanowi inaczej.
Ciekawostką jest fakt, że chcą 1000 zł a zgodnie z ich regulaminem taryf kubali jest to 840 zł!
Jak widać faktycznie abonent, który podpisał taką umowę promocyjną zobowiązuje się do jej „nie rozwiązywania”, z tym że zachodni tutaj okoliczność zmiany regulaminu świadczeni usług telekomunikacyjnych i wchodzą przepisy nadrzędne do tego regulaminu czyli:
ustawa Prawo telekomunikacyjne: Art. 59 ( Dz.U. z 2004r. Nr 171, poz. 1800 z późn. zm.)
1. Dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych jest obowiązany do określenia zakresu i warunków wykonywania usług telekomunikacyjnych w regulaminie świadczenia usług telekomunikacyjnych, podanym do publicznej wiadomości i dostarczanym nieodpłatnie abonentowi wraz z umową o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, w tym o zapewnienie przyłączenia do publicznej sieci telekomunikacyjnej, a także na każde jego żądanie.
2. Dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych powiadamia abonenta o każdej zmianie w regulaminie, o którym mowa w ust. 1, z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego przed wprowadzeniem tych zmian w życie. Jednocześnie abonent powinien zostać poinformowany o prawie wypowiedzenia umowy w przypadku braku akceptacji zmian, a także o tym, że w razie skorzystania z tego prawa dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych nie przysługuje roszczenie odszkodowawcze.
3. Dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych jest obowiązany do przedłożenia regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych Prezesowi UKE, na każde jego żądanie, w terminie przez niego określonym oraz każdorazowo po dokonaniu w nim zmian.
zgodnie z zapisami, którymi i zgodnie z Regulaminem świadczenia usług telekomunikacyjnych przez Polkomtel S.A. dla Abonentów następuje właśnie zmiana Regulaminu i mamy prawo wypowiedzieć bez roszczeń umowę –mówiąc szczerze nie wiem jak jest także jak się dowiem dam znać –w razie czego info ma moją skrzynkę
[email protected] –
Jeżeli chodzi o samego Kubalę to wg zapisów promocji plusa jesteśmy klientem z abonamentem –tzw. klient abonentowy -czyli mamy prawo przy zmianie RUŚT do wypowiedzenia bez roszczeń. Dodatkowo na forach niektóre osoby opisywały, że zerwały umowy mając Kubalę 55 bez żadnych problemów także wg mnie jest to kolejna forma zastraszani klienta przez plusa (tutaj przykładowy link z tego forum:
http://www.telepolis.pl/f...c.php?p=339172)
Podsumowując:
-czekam na odpowiedź na moją reklamację,
-postaram się dowiedzieć, czy faktycznie to, że w ramach Taryfy Kubali 75 (i innych) podpisuje się zgodę na nie wypowiadania umowy przez 24 miesiące oznacza, że nie można tego zrobić w związku ze zmianą RŚUT przez operatora –wg mnie NIE ponieważ ustawa jest aktem nadrzędnym do regulaminu operatora.
Trochę to wszystko śmieszne i żałosne oraz z nieprofesjonalnym podejściem do klienta bo plus ma dobrą ofertę (zdecydowałem się po 8 latach na jej wypowiedzenie bo w przeciągu ostatnich dwóch lat plus wprowadził mnie z premedytacją w błąd swoimi ofertami, za co musiałem ekstra dopłacać bez żadnych korzyści), a po moim wypowiedzeniu umowy, w przypadku mojej osoby nie miałem żadnej oferty ani telefonu z propozycjami tylko od razu „straszenie”.
Przydatny link z informacjami prawnymi:
http://www.pasjagsm.pl/pl...operatorem.html
http://www.forum.prawnikow.pl/57883.htm#252997
Pozdrawiam wytrwałych w walce z instytucjami