• Wszystko, co dotyczy ofert telefonii stacjonarnej i VoIP
Wszystko, co dotyczy ofert telefonii stacjonarnej i VoIP
 #1181106  autor: Alphax
 12 paź 2024, 02:28
Czy ktoś z Was spotkał się w Polsce z usługami dodatkowymi ISDN, ale które oferowałby operator VoIP? Mam tu na myśli:

1) COLP i COLR
Usługi te w VoIP mogą nazywać się również: TIP i TIR. W Niemczech oferowane są w ramach SIP Trunk w Telekom Deutschland GmbH. Tak przynajmniej wynika z tego dokumentu (w języku angielskim): https://www.telekom.de/hilfe/downloads/1tr118.pdf

Natomiast w Polsce pomimo tego, że operatorzy VoIP-owi mają dostęp do łączy z odpowiednią sygnalizacją oraz bezpośrednie kontakty do działów sieci wielkich operatorów, to wszyscy przeoczyli te przydatne usługi. Możliwe również, że przyczyną ich braku jest Asterisk, na którym wiele VoIP-ów w Polsce się opiera, a który tej usługi prawdopodobnie... dalej nie wspiera. Taki VoIP-owy Strowger z tego Asteriska. Tymczasem usługi COLP i COLR świetnie nadają się dla biznesu. Firmy dzięki nim mogą sprawdzić, czy ich pracownik przebywa we wcześniej ustalonym miejscu. Zapobiega też oszustwom przy oddzwanianiu, na wcześniej dzwoniący do nas numer (widzimy z kim naprawdę się połączyliśmy - przyp.). A gdy wzywamy pogotowie i pogotowie oddzwania do nas (wbrew pozorom dość częsta sytuacja), operatorzy 112 mogliby zobaczyć bezpośredni numer, z którym rozmawiają, co pozwoli dotrzeć z pomocą we właściwe miejsce / do właściwej osoby (abonenci nie pamiętają o wcześniej ustawionych przekierowaniach w stresie). A to tylko niektóre z głównych zalet. Usługi tej nie wymyślono z nudów. Dość powiedzieć, że sieci komórkowe oraz telefony komórkowe i smartfony są dostosowane do świadczenia usług: COLP i COLR. Mało tego - COLP działał na niektórych numerach Play, (gdy dzwoniło się z ISDN), ale czy dalej działa, nie wiem. Zatem usługa jest/była przez Play obsługiwana, jednak nie mieli i nie mają do niej dostępu... jej właśni klienci (nie mogą jej włączyć dla siebie). No absurd po prostu. Play miał włączone i zamiast na tym zarobić, to nic z tym nie zrobili (a możliwe, że już zepsuli).

Podsumowując: czy któryś z polskich operatorów byłby łaskawy wdrożyć w końcu te usługi? One obecnie są, ale na ISDN. Z tego co mi wiadomo, to "Q Signaling" (qsig) odpowiada za obsługę COLP i COLR w VoIP. Aparaty telefoniczne VoIP np. firmy Cisco wyświetlają COLP. Więc w czym jest problem? W Asterisku?


2) CCBS to kolejna wielka usługa, której brakuje w VoIP. Usługa nazywa się różnie w zależności od producenta centrali, zazwyczaj jest to "oddzwonienie" lub "żądanie oddzwonienia", ale może się nazywać także "zamawianie zajętego abonenta". Wygląda to tak: dzwonimy do kogoś i słyszymy zajęty numer, więc zamiast tracić czas i próbować dodzwonić się w nieskończoność, wybieramy ustalony kod i centrala sama nas łączy od razu po zwolnieniu się zajętej linii. Przykład z jednej z central: Włączenie usługi: gdy wybierany numer jest zajęty, odłóż słuchawkę, po chwili podnieś, *0# ciągły sygnał potwierdza przyjęcie usługi. Wyłączenie usługi #0#. Przykład z innej centrali: *37# Przykład z jeszcze innej centrali: *70*nrzajetegotel#.

Co ciekawe w sieciach komórkowych jest podobna usługa, bowiem przychodzi SMS, gdy zajęty numer przestał być zajęty, ale niestety te SMS-y przychodzą czasem nawet z 10-cio minutowym opóźnieniem, co oznacza, że numer zazwyczaj ponownie staje się zajęty, czyli usługa nie działa prawidłowo. Tymczasem w usłudze CCBS połączenie zostaje zestawione od razu, gdy zajęta linia się zwalnia.

Pewną alternatywą dla CCBS są usługi: "ponowne wybieranie" lub "automatyczne wybieranie", gdzie telefon abonenta - o ile ma taką funkcję, (a wiele już nie ma, więc lepsza byłaby usługa oparta na centrali) - sam ponawia próbę połączenia. Żeby jednak ta usługa miała sens, ponowne wybieranie powinno być co 1 sekundę.

Tej usługi również nie mogę się doczekać, a czas staje się coraz cenniejszy, żyjemy szybciej. Czy to taki problem ją wdrożyć? Oferta polskich operatorów VoIP oraz komórkowych jest strasznie uboga w telefoniczne usługi dodatkowe w porównaniu z krajami zachodnimi, czy nawet ISDN-em w Polsce. Operatorzy cofają się w rozwoju i konkurują między sobą jedynie ceną, bo nie mają czym innym.
 #1181173  autor: sdd1975
 13 paź 2024, 00:13
Usługa CCBS w voip może być realizowana, jako usługa terminala. Przykładowo bramka PAP2T ma taką funkcjonalność.
Niestety jest pewne "ale" - usługa nie działa poprawnie, jeśli zamiast zwykłej zajętości jest komunikat.
 #1181181  autor: Alphax
 13 paź 2024, 12:55
sdd1975 pisze:
13 paź 2024, 00:13
Usługa CCBS w voip może być realizowana, jako usługa terminala. Przykładowo bramka PAP2T ma taką funkcjonalność.
Niestety jest pewne "ale" - usługa nie działa poprawnie, jeśli zamiast zwykłej zajętości jest komunikat.

Dzięki. A czy możesz napisać jak ten CCBS działa w praktyce na tej bramce, gdy dzwoni się na zajętą linię na zewnątrz takiej "domowej" sieci, czyli dzwoniąc np. do Orange lub do Play (oczywiście przy sygnale zajętości)?
 #1182600  autor: Alphax
 11 lis 2024, 20:37
Coś użytkownik sdd1975 nie odpisuje, więc gdyby ktoś inny chciał przetestować, to dodam, iż sygnał zajętości (zamiast słownego komunikatu o zajętości) występuje w T-Mobile (przy czym nie wiem, czy u wszystkich abonentów do których dzwonimy — wybrana przez takiego abonenta taryfa, może mieć tu bowiem znaczenie).

A tak przy okazji. Czy orientuje się ktoś, czy Era / T-Mobile w dalszym ciągu obsługuje rozmowy centralą EWSD?


Natomiast co do samej usługi CCBS, to jest jeszcze inna - pokrewna do niej usługa. Pozwalająca oddzwaniać na ostatni numer dzwoniący do nas. Żeby nie tworzyć tu niepotrzebnie zdublowanego, własnego tekstu, zacytuję post Leona z innego forum: "...Usługa oddzwaniania na ostatnie połączenie przychodzące w ogóle nie jest udostępniona w znanych mi centralach [Była dostępna w sieciach resortowych w latach 90-tych. Nie mam możliwości sprawdzenia, jak jest obecnie, ale chyba nie, bo sekwencja, która ją uruchamia (*69#) może się źle kojarzyć].
Dawno temu w czasie pobytu w Królestwie Hiszpanii testowałem tamtejsze telefony stacjonarne. I wszyscy abonenci mieli natychmiast po podłączeniu telefonu dostępne wszystkie usługi [z budek telefonicznych nie można było, co zrozumiale, dokonywać przekierowań], połączenie z "gorącą linią", "lokalnym porozumiewaniem się", numerami skróconymi, ACR, COLP, COLR i oczywiście połączeniem zwrotnym (*69#). Jako ciekawostka była możliwość oddzwonienia na połączenie z nru zastrzeżonego. System billingowy centrali rejestrował połączenie z nru zastrzeżonego, ale go nie prezentował, natomiast jeżeli abonent wywołujący nie miał aktywnego COLR, to abonent wywoływany (z aktywnym COLP) po oddzwonieniu *69# mógł poznać jego numer. Znajomi Hiszpanie pracujący w Warszawie nie dziwią się już niczemu (brakowi wielu usług - przyp.), tylko mówią: "Estamos en Polonia y esto explica todo" - jesteśmy w Polsce i to wyjaśnia wszystko. - Leon".

Post Leona w całości dostępny jest pod tym linkiem: http://www.grupy.banzaj.pl/Blokada,przy ... 15_09.html
 #1182602  autor: Remington
 11 lis 2024, 20:47
Alphax pisze:
11 lis 2024, 20:37
Znajomi Hiszpanie pracujący w Warszawie nie dziwią się już niczemu (brakowi wielu usług - przyp.), tylko mówią: "Estamos en Polonia y esto explica todo" - jesteśmy w Polsce i to wyjaśnia wszystko. - Leon".

Z tego wynika, że nie byli w ponoć najbogatszym kraju Europy i trzeciej gospodarce świata 😂. Polski rynek usług telekomunikacyjnych oferuje naprawdę dużo, a ich niesprawiedliwy komentarz świadczy tylko o ich ograniczonej wiedzy w tej kwestii.
 #1182901  autor: Alphax
 17 lis 2024, 19:08
Tak, Remington - ogólnie jest całkiem dobrze, ale brak aż tak wielu ważnych, telefonicznych usług dodatkowych jest bardzo odczuwalny w codziennym życiu. Pytałem znajomych prowadzących biznesy i oni chętnie by z tych usług korzystali, gdyby tylko mogli (m.in. z tego powodu wiele firm ma jeszcze łącza ISDN i nie zamierza z nich rezygnować). Tymczasem po fali zwolnień w TP S.A. wyrosło nam mnóstwo firm "garażowych", oferujących usługi VoIP, ale często jest to czysta amatorka i każda z nich oferuje dokładnie te same, tylko podstawowe i "ograne" już usługi. Jak to możliwe? Ano tak, że niektórzy właściciele tych firm wcześniej np. sprzedawali jeansy na bazarze (autentyczny przykład) i z telekomunikacją nie mają nic wspólnego! Litości... . Przecież TP S.A. zatrudniała swego czasu prawie 100.000 pracowników, więc nawet jeśli tylko 5% z nich jest specjalistami, to i tak jest ich sporo do pomocy lub żeby takie firmy samemu pozakładali, oferując coś więcej, niż tylko wykonywanie / odbieranie połączeń, wirtualną centralkę i pocztę głosową (którą każdy dzwoniący i tak ma w nosie).

*********************************************

Zdaje się, że Vodafone.de podaje na swoim przykładzie instrukcję, jak wdrożyć COLP i COLR na protokole SIP w VoIP. Dokument nazywa się "Vodafone SIP Trunking local gateway Interface Specification". Całość w oryginale (po angielsku) dostępna jest tutaj: https://www.vodafone.de/media/downloads ... rface-.pdf (strona 14 i 15).

5.4.3 COLP (TIP)
From functional point of view, COLP is a feature applied to the PBX user when acting as call initiator (calling party). In order for this functionality to be implemented in SIP-Trunking product, certain header and parameter mappings (SIP to ISDN/DSS1 and vice versa) should take place in local gateway.

The following rules SHALL apply in case of PBX Originating call:

• On B-side (terminating user) in order for COLP to be provided, the information received in ‘Connected number’ information element from the PBX SHALL be inserted into ‘P-Preferred-Identity’ header in ‘200 OK’ message. The ‘Presentation indicator’ field of the ‘Connected number’ information element shall be mapped into ‘Privacy’ header according to 3GPP TS 24.508 Rel.8.

‘200 OK’ Message providing COLP information sent from local gateway on B-Side (Called party gateway) to network:

Status-Line: SIP/2.0 200 OK
Content-Type: application/sdp
CSeq: 1 INVITE
From: <sip: 0511124554820@ims_sip_domain.de;user=phone>;tag=SDd1q1801
To: <sip:071193309821@ims_sip_domain.de;user=phone>;tag=436B
P-Preferred-Identity: <sip: 071193309827@ims_sip_domain.de;user=phone>
Privacy: none


The following rules SHALL apply in case of PBX Originating call:

• On A-side (calling party gateway) in order for COLP to be derived and following the
recommendations from 3GPP TS 24.508 Rel.8, the local GW SHALL fetch the information from ‘P-Asserted-Identity’ header field in the ‘200 OK’ messages on SIP side and properly map it to ‘Connected number’ information element on ISDN/DSS1 side

‘200 OK’ Message coming to local GW (calling party gateway) containing COLP information:

Status-Line: SIP/2.0 200 OK
Content-Type: application/sdp
CSeq: 1 INVITE
From: <sip: 0511124554820@ims_sip_domain.de;user=phone>;tag=SDd1q1801
To: <sip:071193309821@ims_sip_domain.de;user=phone>;tag=436B
P-Asserted-Identity: <sip: 071193309827@ims_sip_domain.de;user=phone>
Privacy: none


Where:
A-number (Calling line): 0511124554820
B-number (Called line): 071193309821
C-number (Connected line): 071193309827

5.4.4 COLR (TIR)
From functional point of view, COLR is a feature used by the PBX end user when being in the role of call receiver (called party). It is applied if the PBX wishes to override the default network settings and prevent the presentation of the connected number (the terminating identity).

• On B-side (terminating user) in case of PBX Terminating call, the local gateway shall interwork the DSS.1 “Connected number’ information element in ISDN/DSS1 connect message into ‘P-Preferred-Id’ parameter in ‘SIP 200 OK’ message and set ‘Privacy’ header to ’Id’ in case ‘Presentation indicator’ is set to ‘Restricted’ according to 3GPP TS 24.508 Rel.8.

B-side: ‘200 OK’ Message sent from local GW (the gateway of the B-number) according to COLR rules:

Status-Line: SIP/2.0 200 OK
Content-Type: application/sdp
CSeq: 1 INVITE
From: <sip: 0511124554820@ims_sip_domain.de;user=phone>;tag=SDd1q1801
To: <sip:071193309821@ims_sip_domain.de;user=phone>;tag=436B
P-Preferred-Identity: <sip: 071193309827@ims_sip_domain.de;user=phone>
Privacy: Id


Where:
A-number (Calling line): 0511124554820
B-number (Called line): 071193309821
C-number (Connected line): 071193309827

• On A-side (originating user) the local gateway will receive the ‘200 OK’ message without “P-Asserted-Identity” header, because A-SBC will strip it out based on the policy implied in case of existing privacy header.

A-side: the corresponding ‘200 OK’ Message arriving at local GW (calling party gateway) according to COLR rules:

Status-Line: SIP/2.0 200 OK
Contact: <sip:+49211123456@pbx-ip-address;user=phone>
Content-Type: application/sdp
CSeq: 1 INVITE
From: <sip: +49511124554820@ims_sip_domain.de;user=phone>;tag=SDd1q1801
To: <sip:+4971193309821@ims_sip_domain.de;user=phone>;tag=436B
Ostatnio zmieniony 17 lis 2024, 21:06 przez Remington, łącznie zmieniany 2 razy. Powód: zamiana kolorów na pogrubienie