Czy ktoś z Was spotkał się w Polsce z usługami dodatkowymi ISDN, ale które oferowałby operator VoIP? Mam tu na myśli:
1) COLP i COLR
Usługi te w VoIP mogą nazywać się również: TIP i TIR. W Niemczech oferowane są w ramach SIP Trunk w Telekom Deutschland GmbH. Tak przynajmniej wynika z tego dokumentu (w języku angielskim): https://www.telekom.de/hilfe/downloads/1tr118.pdf
Natomiast w Polsce pomimo tego, że operatorzy VoIP-owi mają dostęp do łączy z odpowiednią sygnalizacją oraz bezpośrednie kontakty do działów sieci wielkich operatorów, to wszyscy przeoczyli te przydatne usługi. Możliwe również, że przyczyną ich braku jest Asterisk, na którym wiele VoIP-ów w Polsce się opiera, a który tej usługi prawdopodobnie... dalej nie wspiera. Taki VoIP-owy Strowger z tego Asteriska. Tymczasem usługi COLP i COLR świetnie nadają się dla biznesu. Firmy dzięki nim mogą sprawdzić, czy ich pracownik przebywa we wcześniej ustalonym miejscu. Zapobiega też oszustwom przy oddzwanianiu, na wcześniej dzwoniący do nas numer (widzimy z kim naprawdę się połączyliśmy - przyp.). A gdy wzywamy pogotowie i pogotowie oddzwania do nas (wbrew pozorom dość częsta sytuacja), operatorzy 112 mogliby zobaczyć bezpośredni numer, z którym rozmawiają, co pozwoli dotrzeć z pomocą we właściwe miejsce / do właściwej osoby (abonenci nie pamiętają o wcześniej ustawionych przekierowaniach w stresie). A to tylko niektóre z głównych zalet. Usługi tej nie wymyślono z nudów. Dość powiedzieć, że sieci komórkowe oraz telefony komórkowe i smartfony są dostosowane do świadczenia usług: COLP i COLR. Mało tego - COLP działał na niektórych numerach Play, (gdy dzwoniło się z ISDN), ale czy dalej działa, nie wiem. Zatem usługa jest/była przez Play obsługiwana, jednak nie mieli i nie mają do niej dostępu... jej właśni klienci (nie mogą jej włączyć dla siebie). No absurd po prostu. Play miał włączone i zamiast na tym zarobić, to nic z tym nie zrobili (a możliwe, że już zepsuli).
Podsumowując: czy któryś z polskich operatorów byłby łaskawy wdrożyć w końcu te usługi? One obecnie są, ale na ISDN. Z tego co mi wiadomo, to "Q Signaling" (qsig) odpowiada za obsługę COLP i COLR w VoIP. Aparaty telefoniczne VoIP np. firmy Cisco wyświetlają COLP. Więc w czym jest problem? W Asterisku?
2) CCBS to kolejna wielka usługa, której brakuje w VoIP. Usługa nazywa się różnie w zależności od producenta centrali, zazwyczaj jest to "oddzwonienie" lub "żądanie oddzwonienia", ale może się nazywać także "zamawianie zajętego abonenta". Wygląda to tak: dzwonimy do kogoś i słyszymy zajęty numer, więc zamiast tracić czas i próbować dodzwonić się w nieskończoność, wybieramy ustalony kod i centrala sama nas łączy od razu po zwolnieniu się zajętej linii. Przykład z jednej z central: Włączenie usługi: gdy wybierany numer jest zajęty, odłóż słuchawkę, po chwili podnieś, *0# ciągły sygnał potwierdza przyjęcie usługi. Wyłączenie usługi #0#. Przykład z innej centrali: *37# Przykład z jeszcze innej centrali: *70*nrzajetegotel#.
Co ciekawe w sieciach komórkowych jest podobna usługa, bowiem przychodzi SMS, gdy zajęty numer przestał być zajęty, ale niestety te SMS-y przychodzą czasem nawet z 10-cio minutowym opóźnieniem, co oznacza, że numer zazwyczaj ponownie staje się zajęty, czyli usługa nie działa prawidłowo. Tymczasem w usłudze CCBS połączenie zostaje zestawione od razu, gdy zajęta linia się zwalnia.
Pewną alternatywą dla CCBS są usługi: "ponowne wybieranie" lub "automatyczne wybieranie", gdzie telefon abonenta - o ile ma taką funkcję, (a wiele już nie ma, więc lepsza byłaby usługa oparta na centrali) - sam ponawia próbę połączenia. Żeby jednak ta usługa miała sens, ponowne wybieranie powinno być co 1 sekundę.
Tej usługi również nie mogę się doczekać, a czas staje się coraz cenniejszy, żyjemy szybciej. Czy to taki problem ją wdrożyć? Oferta polskich operatorów VoIP oraz komórkowych jest strasznie uboga w telefoniczne usługi dodatkowe w porównaniu z krajami zachodnimi, czy nawet ISDN-em w Polsce. Operatorzy cofają się w rozwoju i konkurują między sobą jedynie ceną, bo nie mają czym innym.
1) COLP i COLR
Usługi te w VoIP mogą nazywać się również: TIP i TIR. W Niemczech oferowane są w ramach SIP Trunk w Telekom Deutschland GmbH. Tak przynajmniej wynika z tego dokumentu (w języku angielskim): https://www.telekom.de/hilfe/downloads/1tr118.pdf
Natomiast w Polsce pomimo tego, że operatorzy VoIP-owi mają dostęp do łączy z odpowiednią sygnalizacją oraz bezpośrednie kontakty do działów sieci wielkich operatorów, to wszyscy przeoczyli te przydatne usługi. Możliwe również, że przyczyną ich braku jest Asterisk, na którym wiele VoIP-ów w Polsce się opiera, a który tej usługi prawdopodobnie... dalej nie wspiera. Taki VoIP-owy Strowger z tego Asteriska. Tymczasem usługi COLP i COLR świetnie nadają się dla biznesu. Firmy dzięki nim mogą sprawdzić, czy ich pracownik przebywa we wcześniej ustalonym miejscu. Zapobiega też oszustwom przy oddzwanianiu, na wcześniej dzwoniący do nas numer (widzimy z kim naprawdę się połączyliśmy - przyp.). A gdy wzywamy pogotowie i pogotowie oddzwania do nas (wbrew pozorom dość częsta sytuacja), operatorzy 112 mogliby zobaczyć bezpośredni numer, z którym rozmawiają, co pozwoli dotrzeć z pomocą we właściwe miejsce / do właściwej osoby (abonenci nie pamiętają o wcześniej ustawionych przekierowaniach w stresie). A to tylko niektóre z głównych zalet. Usługi tej nie wymyślono z nudów. Dość powiedzieć, że sieci komórkowe oraz telefony komórkowe i smartfony są dostosowane do świadczenia usług: COLP i COLR. Mało tego - COLP działał na niektórych numerach Play, (gdy dzwoniło się z ISDN), ale czy dalej działa, nie wiem. Zatem usługa jest/była przez Play obsługiwana, jednak nie mieli i nie mają do niej dostępu... jej właśni klienci (nie mogą jej włączyć dla siebie). No absurd po prostu. Play miał włączone i zamiast na tym zarobić, to nic z tym nie zrobili (a możliwe, że już zepsuli).
Podsumowując: czy któryś z polskich operatorów byłby łaskawy wdrożyć w końcu te usługi? One obecnie są, ale na ISDN. Z tego co mi wiadomo, to "Q Signaling" (qsig) odpowiada za obsługę COLP i COLR w VoIP. Aparaty telefoniczne VoIP np. firmy Cisco wyświetlają COLP. Więc w czym jest problem? W Asterisku?
2) CCBS to kolejna wielka usługa, której brakuje w VoIP. Usługa nazywa się różnie w zależności od producenta centrali, zazwyczaj jest to "oddzwonienie" lub "żądanie oddzwonienia", ale może się nazywać także "zamawianie zajętego abonenta". Wygląda to tak: dzwonimy do kogoś i słyszymy zajęty numer, więc zamiast tracić czas i próbować dodzwonić się w nieskończoność, wybieramy ustalony kod i centrala sama nas łączy od razu po zwolnieniu się zajętej linii. Przykład z jednej z central: Włączenie usługi: gdy wybierany numer jest zajęty, odłóż słuchawkę, po chwili podnieś, *0# ciągły sygnał potwierdza przyjęcie usługi. Wyłączenie usługi #0#. Przykład z innej centrali: *37# Przykład z jeszcze innej centrali: *70*nrzajetegotel#.
Co ciekawe w sieciach komórkowych jest podobna usługa, bowiem przychodzi SMS, gdy zajęty numer przestał być zajęty, ale niestety te SMS-y przychodzą czasem nawet z 10-cio minutowym opóźnieniem, co oznacza, że numer zazwyczaj ponownie staje się zajęty, czyli usługa nie działa prawidłowo. Tymczasem w usłudze CCBS połączenie zostaje zestawione od razu, gdy zajęta linia się zwalnia.
Pewną alternatywą dla CCBS są usługi: "ponowne wybieranie" lub "automatyczne wybieranie", gdzie telefon abonenta - o ile ma taką funkcję, (a wiele już nie ma, więc lepsza byłaby usługa oparta na centrali) - sam ponawia próbę połączenia. Żeby jednak ta usługa miała sens, ponowne wybieranie powinno być co 1 sekundę.
Tej usługi również nie mogę się doczekać, a czas staje się coraz cenniejszy, żyjemy szybciej. Czy to taki problem ją wdrożyć? Oferta polskich operatorów VoIP oraz komórkowych jest strasznie uboga w telefoniczne usługi dodatkowe w porównaniu z krajami zachodnimi, czy nawet ISDN-em w Polsce. Operatorzy cofają się w rozwoju i konkurują między sobą jedynie ceną, bo nie mają czym innym.