W celu zbadania przedstawionego problemu trzykrotnie występowaliśmy do Spółki z wnioskami o udzielenie wyjaśnień. W piśmie z dnia 21 lutego 2025 r. Spółka, na okoliczność wystąpienia Delegatury UKE, w kwestii braku pozyskiwania numeru PESEL przy sprzedaży kart eSIM celem ich rejestracji wskazała, że klient podczas składania zamówienia na usługę Fonia Travel (dalej „Usługa”), może dokonać wyboru miejsca jej świadczenia wyłącznie terytorium państw obcych, w którym ta Usługa jest świadczona. Operator podkreślił, że nie świadczy Usługi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i klient nie ma możliwości zakupu usługi i wyboru terytorium RP. W związku z powyższym zdaniem Spółki świadczenie wskazanej Usługi nie podlega rygorowi ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. Prawo komunikacji elektronicznej (Dz. U. z 2024 r., poz. 1221 ze zm., dalej „PKE”). Jednocześnie Spółka wskazała, że stosuje mechanizm weryfikacji klientów Usługi określony w jej regulaminie i płatność za Usługę może odbyć się za pośrednictwem zewnętrznej platformy płatniczej współpracującej, która również uzyskuje dane osoby dokonującej płatności. Ponadto Fonia zastrzegła w regulaminie Usługi możliwość przeprowadzania dodatkowej weryfikacji klienta, jeżeli zebrane dane okazałyby się niewystarczające lub istniałoby podejrzenie korzystania z Usług przez osobę nieuprawnioną. W odniesieniu do postanowień regulaminu Usługi, Spółka oświadczyła, że podjęła wszystkie niezbędne działania organizacyjne w celu jego aktualizacji. Delegatura UKE, nie zgodziła się z przedstawionym stanowiskiem i pismem z dnia 26 lutego 2025 r. ponownie zwróciła się do Operatora o złożenie dodatkowych wyjaśnień. W rzeczonym piśmie wskazaliśmy, że świadczona Usługa za pomocą karty eSIM jest usługą komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów PKE. Ponadto ponownie poinformowaliśmy Fonię, że zgodnie z art. 296 ust. 1 PKE „Abonent, z wyłączeniem abonenta korzystającego z usługi komunikacji interpersonalnej niewykorzystującej numerów, abonenta korzystającego z usługi komunikacji głosowej świadczonej za pomocą aparatu publicznego lub przez wybranie numeru dostępu do sieci dostawcy usług telekomunikacyjnych oraz abonenta usługi przedpłaconej polegającej na rozpowszechnianiu lub rozprowadzaniu programów telewizyjnych drogą naziemną, kablową lub satelitarną, podaje dostawcy usług telekomunikacyjnych następujące dane: 1) w przypadku abonenta będącego osobą fizyczną: a) imię (imiona) i nazwisko, b) numer PESEL, jeżeli go posiada, albo nazwę, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, a w przypadku cudzoziemca, który nie jest obywatelem państwa członkowskiego albo Konfederacji Szwajcarskiej - numer paszportu lub karty pobytu; 2) w przypadku abonenta niebędącego osobą fizyczną: a) nazwę, b) numer identyfikacyjny REGON lub NIP lub numer w Krajowym Rejestrze Sądowym albo informację o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub innym właściwym rejestrze, c) na żądanie dostawcy usług - dane osób reprezentujących abonenta, umożliwiające dostawcy usług ich weryfikację, w szczególności dane określone w pkt 1.” W związku z powyższym wskazaliśmy Spółce, że to na dostawcy usług telekomunikacyjnych ciąży obligatoryjny obowiązek rejestracji danych abonenta usługi przedpłaconej. Natomiast mechanizm polegający na pozyskiwaniu danych abonenta przez platformę płatniczą współpracującą z Operatorem lub przeprowadzanie dodatkowej weryfikacji klienta, jeżeli zebrane dane okazałyby się niewystarczające lub istniałoby podejrzenie korzystania z Usług przez osobę trzecią, inną niż klient może stanowić naruszenie PKE. Ponadto wskazano, że art. 444 ust. 1 pkt 42 PKE przewiduje możliwość nałożenie kary pieniężnej na przedsiębiorcę, który świadczy usługi telekomunikacyjne bez potwierdzenia danych podanych przez abonenta zgodnie z art. 296 ust. 1 PKE. Sankcją objęty jest zarówno brak wymaganych danych obsługiwanego abonenta, jak i nieprawidłowy sposób potwierdzenia zgodności tych danych ze stanem rzeczywistym. Na podstawie art. 444 ust. 4 PKE Prezes UKE może za te naruszenia nałożyć karę pieniężną na osobę kierującą przedsiębiorstwem telekomunikacyjnym. W naszym piśmie wskazaliśmy również, że Fonia Telecom Sp. z o.o. jest przedsiębiorcą telekomunikacyjnym, co bezpośrednio determinuje fakt podlegania pod obowiązującą ustawę PKE. Ponadto zobowiązaliśmy Spółkę do przesłania zaktualizowanego regulaminu usługi Fonia Travel, zawierającego aktualne podstawy prawne. Pismem z dnia 21 marca 2025 r. Operator udzielił ponownej odpowiedzi Delegaturze UKE. W swoim piśmie Spółka podtrzymała swoje dotychczasowe stanowisko i wskazała, że Usługa jest świadczona wyłącznie poza terytorium Polski i tym samym klient nie ma możliwości korzystania z niej na terytorium Polski. Wskazała również na zasadę terytorialności obowiązywania PKE, której przepisy mają zastosowanie wyłącznie do działań i usług telekomunikacyjnych świadczonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W opinii Spółki oznacza to, że wszystkie wymogi wynikające z PKE, w stosunku do świadczonej Usługi takie jak m.in. obowiązek rejestracji danych abonentów czy identyfikacja użytkowników (np. zgodnie z art. 296 PKE), mają zastosowanie tylko wtedy, gdy Usługa jest faktycznie realizowana na terenie RP. W sytuacji, gdy świadczenie Usługi odbywa się poza granicami RP w ocenie Spółki podlega ona wyłącznie regulacjom prawnym obowiązującym w danym państwie i nie stosuje się do niej przepisów PKE. Jednocześnie Spółka wskazała, że zaktualizowany regulamin dostępny jest pod adresem:
https://fonia.travel/pl/regulamin/. Delegatura UKE ponownie nie zgodziła się z odpowiedzią Spółki i po analizie przedstawionego stanowiska pismem z dnia 22 kwietnia 2025 r. poinformowała Operatora, że dla określenia prawa właściwego nie ma znaczenia miejsce korzystania z Usługi. W ocenie Delegatury UKE o tym jakie prawo będzie właściwe do danego stosunku prawnego nie decyduje bowiem miejsce korzystania z Usługi świadczonej na podstawie umowy, ale miejsce zawarcia umowy czy też miejsce zamieszkania lub siedziby jej stron. Warunkuje, to zdaniem Delegatury UKE konieczność stosowania przez Operatora do tego rodzaju umowy przepisów prawa polskiego, w tym w szczególności wymagań ustawy PKE. Podczas analizy stanu faktycznego, ustalono, iż możliwe jest zawarcie umowy, która w całości będzie podlegała przepisom polskiego prawa, co wymusza na Operatorze stosowanie przepisów PKE i dostosowanie świadczonych Usług do wymagań z niej wynikających. W związku z powyższym wskazano, że umowy zawierane z Operatorem na świadczenie Usługi niedostępnej dla klientów Operatora na terenie Polski, będą podlegały prawu polskiemu. Tym samym Delegatura UKE podtrzymała swoje dotychczasowe stanowiska przedstawione Spółce w pismach z dnia 27 stycznia 2025 r. oraz z dnia 26 lutego 2025 r. oraz ostatecznie wezwała Fonię do dostosowania funkcjonujących dokumentów i regulaminów do obowiązujących dla świadczonej Usługi przepisów PKE. Pismem z dnia 25 kwietnia 2025 r. Operator uznał stanowisko Delegatury UKE i zobowiązał się bezzwłocznie podjąć działania nakierowane na zmianę własnych, stosowanych regulaminów oraz wdrożenia procedur w zakresie rejestracji danych abonentów świadczonej Usługi. Jednocześnie Spółka w swojej odpowiedzi podkreśliła, że wdrożenie powyższych regulacji będzie spełniało wymogi obowiązującej ustawy PKE. Delegatura UKE informuje, że podjęła wszelkie niezbędne czynności mające na celu wyjaśnienie Pana sprawy oraz ustalenie przyczyn zaistniałej sytuacji. Wyrażam nadzieję, że udzielone wyjaśnienia będą dla Pana pomocne. W razie dodatkowych pytań lub wątpliwości proszę o bezpośredni kontakt z Delegaturą UKE bądź w formie elektronicznej poprzez formularz na Platformie Usług Elektronicznych UKE.