• W tym dziale znajdziesz pomoc przy sporach i reklamacjach dotyczących usług telekomunikacyjnych lub sprzętu.
W tym dziale znajdziesz pomoc przy sporach i reklamacjach dotyczących usług telekomunikacyjnych lub sprzętu.
Regulamin forum: Proszę, przeczytajcie to do końca. Tu są wskazówki do tworzenia tematów. W pierwszej kolejności powinien się znajdować w nawiasie kwadratowym "[ ]" operator, kolejno drukowanymi literami typ usługi tj.: karta, abo oraz technologia jakiej tyczy się sprawa: kabel, radio, internet, 2G. W następnej części w 3 zdaniach tytuł problemu.
Przykład: [Orange]ABONAMENT- reklamacja, brak zasięgu LTE. Później już w poście możemy dokładnie opisać zaistniały problem i dowolnie rozwijać dyskusję. Oczywiście można się podłączać pod zbliżone sprawy, co da Wam większy zakres odpowiedzi w jednej pigułce, a nie rozbitej na kilka tematów.
 #1192368  autor: koszalineo941268
 29 maja 2025, 14:24
Odpowiedź UKE w sprawie nadmiarowych danych pobieranych przez Orange przy przenoszeniu do nich numeru:
W piśmie z dnia XX r. Spółka, na okoliczność wystąpienia Delegatury UKE, w kwestii pozyskiwania danych przy przenoszeniu numeru wskazała, że wniosek o przeniesienie numeru do Orange zawiera informacje wskazane w Rozdziale 4 § 10 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Cyfryzacji z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2324). W rzeczonym wniosku osoba zainteresowana przeniesieniem numeru powinna wskazać: imię, nazwisko, numer PESEL, albo nazwę, serię i numer dokumentu tożsamości. Operator podkreślił, że w celu przeprocesowania przeniesienia numeru od innego operatora niezbędne jest podanie numeru PESEL, ponieważ na podstawie zgodności tego numeru oraz imienia i nazwiska w systemie operatora oddającego numer, jest możliwe zrealizowanie procedowanego wniosku. Ponadto dane dotyczące dokumentu tożsamości, pozyskiwane oprócz numeru PESEL, pozwalają dzięki podwójnej weryfikacji, uzyskać pewność, że dokumenty, które dotyczą zamawianej usługi lub towaru zostały podpisane przez właściwą osobę. Zdaniem Spółki działanie takie zabezpiecza zarówno interesy operatora, dając pewność, że umowa nie zostanie zakwestionowana, a operator nie poniesie z tego tytułu straty czy też innych niekorzystnych skutków, a także interesy Klienta, przed ryzykiem możliwych nadużyć, polegających na wykorzystaniu danych Klienta przez nieuprawnione podmioty. Spółka wskazała ponadto, że w przypadku konieczności dostarczenia nowej karty SIM lub zamówionej Umowy z wykorzystaniem firmy kurierskiej, pozyskane przez Orange dane o dokumencie tożsamości pozwalają kurierowi poprawnie zweryfikować osobę odbierająca przesyłkę i tym samym skutecznie ją doręczyć.

Natomiast podanie właściwych danych adresowych jest niezbędne do wysyłki karty SIM, na którą numer telefonu, zgodnie ze złożonym wnioskiem zostanie przeniesiony.

Operator również oświadczył, że jako dostawca usług telekomunikacyjnych ze szczególną starannością chroni dane osobowe Klientów, w tym dane dotyczące dowodów osobistych oraz numerów PESEL i nie wykorzystuje ich w niedozwolonych celach. Ponadto zgodnie z motywem 47 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (RODO), przetwarzanie danych osobowych bezwzględnie niezbędnych do zapobiegania oszustwom może być prawnie uzasadnionym interesem administratora. W związku z powyższym Spółka pozyskuje i przetwarza dane osobowe Klientów lub przedstawicieli Klientów m.in. w zakresie numeru dowodu osobistego i numeru PESEL do następujących celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO): a. weryfikacja i aktualizacja danych osobowych osoby podpisującej umowę/aneks; b. wykrywanie nadużyć (oszustw) i zapobieganie im; c. ustalanie, obrona i dochodzenie roszczeń; d. tworzenie zestawień, analiz, statystyk na potrzeby wewnętrzne Spółki, co obejmuje w szczególności tworzenie modeli statystycznych dotyczących ochrony przychodów Spółki.

W tym miejscu Delegatura UKE wskazuje, że zgodnie z art. 401 ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. Prawo Komunikacji Elektronicznej (Dz. U. z 2024 r., poz. 1221 ze zm.), „Dostawca usług komunikacji elektronicznej obowiązany jest wdrożyć odpowiednie techniczne i organizacyjne środki ochrony zapewniające bezpieczeństwo przetwarzania danych osobowych. Niezależnie od wymogów wskazanych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.12)) środki ochrony zapewniają co najmniej: 1) aby dostęp do danych osobowych miała osoba posiadająca upoważnienie wydane przez administratora danych; 2) ochronę przechowywanych lub przekazywanych danych osobowych przed przypadkowym lub bezprawnym zniszczeniem, przypadkową utratą lub zmianą oraz nieuprawnionym lub bezprawnym przechowywaniem, przetwarzaniem, dostępem lub ujawnieniem; 3) wdrożenie polityki bezpieczeństwa w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych”.

Mając na uwadze powyższe w ocenie Delegatury UKE Operator, przy spełnieniu odpowiednich warunków techniczno-organizacyjnych, jest uprawniony przy przenoszeniu numeru do odpowiedniej weryfikacji nowego Klienta, a tym samym do przetwarzania danych osobowych w takim zakresie aby prawidłowo i bezpiecznie świadczyć mu zamówione usługi.

Delegatura UKE informuje, że podjęła wszelkie niezbędne czynności mające na celu wyjaśnienie Pana sprawy oraz ustalenie przyczyn zaistniałej sytuacji, jednakże w związku z Pana wnioskiem, dotyczącym nieprawidłowości przy przetwarzaniu danych osobowych, informujemy, że właściwym organem do badania prawidłowości ich pozyskiwania i przetwarzania (m.in. gromadzenia numeru PESEL oraz danych z dokumentu tożsamości) jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dalej „Prezes UODO”), który pod tym kątem w ramach przyznanych kompetencji zajmuje się w szczególności monitorowaniem obowiązujących przepisów prawa oraz podejmowaniem, w tym zakresie odpowiednich działań. W związku z tym zgodnie z art. 66 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572) zawiadamiamy, że w zakresie wątpliwości odnośnie prawidłowości pobierania i przetwarzania przez Operatora danych osobowych przy przenoszeniu numeru winien Pan wnieść odrębne podanie do właściwego organu, tj. do Prezesa UODO z siedzibą przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa; e-mail: [email protected]. Jednocześnie informujemy, że zgodnie z § 2 ww. artykułu odrębne podanie złożone zgodnie z zawiadomieniem, o którym mowa w § 1, w terminie czternastu dni od daty doręczenia zawiadomienia uważa się za złożone w dniu wniesienia pierwszego podania.

W załączeniu przekazujemy kopię Pana dokumentów (nie zawierających wrażliwych danych), które może Pan wykorzystać przy składaniu skargi do Prezesa UODO.

Wyrażam nadzieję, że udzielone wyjaśnienia będą dla Pana pomocne.
 #1192407  autor: Remington
 30 maja 2025, 09:53
koszalineo941268 pisze:
29 maja 2025, 14:24
Ponadto dane dotyczące dokumentu tożsamości, pozyskiwane oprócz numeru PESEL, pozwalają dzięki podwójnej weryfikacji, uzyskać pewność, że dokumenty, które dotyczą zamawianej usługi lub towaru zostały podpisane przez właściwą osobę.

Co najmniej wątpliwa jest ta "podwójna weryfikacja" w sytuacji, gdy operatorzy nie mają dostępu do państwowej bazy dowodów osobistych, zatem nie mają możliwości weryfikacji. O ile PESEL jest daną wymaganą, to ta zbierana jest w celu "dodatkowej weryfikacji", która faktycznie nie następuje (tak, kurier może porównać ten numer, lecz ten numer niczego nie potwierdza i jeśli to fałszywka to nawet z błędnym numerem przejdzie takie "sprawdzenie"). Do bazy PESEL operatorzy też nie mają dostępu, a zatem całość "weryfikacji" to stwierdzenie, że PESEL widnieje na dokumencie - dokładnie jak podczas rejestracji w dowolnym sklepie. Jeśli chcesz możesz to napisać UKE - ciekawe co odpowiedzą.
 #1192415  autor: koszalineo941268
 30 maja 2025, 15:38
Wysłałem, choć z lenistwa podpisałem tylko podpisem zaufanym.

@ArturJ uzyskał efekt swojej skargi, w odpowiedzi na jego pismo Orange zobowiązało się do zmiany formularza przeniesienia prepaid już w czerwcu br., dziwne że w odpowiedzi na moje pismo nie podnieśli tej kwestii. W każdym razie powyższą zapowiedź uznaję za częściowe zwycięstwo i czekam na realizację.

Mam jeszcze pismo odnośnie Fonii, nie wiem czy wklejać tutaj, czy w wątku o fonii. Boje się w dwóch, bo moderator da mi warna za flood. Gdzie mam wkleić?
 #1192521  autor: mirekK
 02 cze 2025, 09:03
Koledzy internetowy formularz do przeniesienia numeru z/do prepaid (załącze zrzuty ) nadal wymaga podania nr seryjnego dowodu.
Było sprawdzane kilka dni temu.

Czy może ktoś potwierdzić, że w salonach już tego nr nie pobierają?
Jakiś czas temu ktoś pisał o weryfikacji przez mobywatel, w której podobno doszło do przeniesienia nr bez takich danych.

U nie sprawa o tyle problematyczna, że aktualny operator nie posiada nr dowodu i przy przeniesieniu nawet jak podam tą informację to wystąpi niezgodność w dokumentach skutkująca odrzuceniem wniosku.
Czy barany z Orangę wzięły taki scenariusz pod uwagę ?