• Wszystko, co dotyczy telekomunikacji, a nie mieści się w innych działach tej sekcji.
Wszystko, co dotyczy telekomunikacji, a nie mieści się w innych działach tej sekcji.
Regulamin forum: Zanim założysz nowy temat upewnij się, że wybrałeś odpowiedni dział! W przeciwnym razie wyląduje w koszu! Tak samo będą traktowane nowe posty pisane nie na temat.
 #706016  autor: orson_dzi
 25 mar 2014, 19:44
Czy orientujecie się gdzie mogę uzyskać w miarę ogarniętą pomoc odnośnie Prawa Telekomunikacyjnego? Pisać na żywca na forum prawnym, czy gdzieś mogę dostać jakąś konkretniejszą pomoc?

A ogólnie czego dotyczy problem, może podyskutujemy ;) .
Procedura wewnętrzna operatora zabrania konsultantom udzielać informacji na temat numerów z rachunków szczegółowych podczas rozmowy telefonicznej. Dzwoni klient, weryfikuje się jak trzeba kodem, PIN-em itd. i pyta o numery, pod które dzwonił. Procedura wewnętrzna mówi, że nie.
Prawo telekomunikacyjne mówi:
Art. 159.

1. Tajemnica komunikowania się w sieciach telekomunikacyjnych, zwana dalej „ta-jemnicą telekomunikacyjną”, obejmuje:
1) dane dotyczące użytkownika;
2) treść indywidualnych komunikatów;
3) dane transmisyjne, które oznaczają dane przetwarzane dla celów przekazy-wania komunikatów w sieciach telekomunikacyjnych lub naliczania opłat za usługi telekomunikacyjne, w tym dane lokalizacyjne, które oznaczają wszelkie dane przetwarzane w sieci telekomunikacyjnej lub w ramach usług
©Kancelaria Sejmu s. 113/169
2014-01-14
telekomunikacyjnych wskazujące położenie geograficzne urządzenia koń-cowego użytkownika publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych;
4) dane o lokalizacji, które oznaczają dane lokalizacyjne wykraczające poza dane niezbędne do transmisji komunikatu lub wystawienia rachunku;
5) dane o próbach uzyskania połączenia między zakończeniami sieci, w tym dane o nieudanych próbach połączeń, oznaczających połączenia między te-lekomunikacyjnymi urządzeniami końcowymi lub zakończeniami sieci, któ-re zostały zestawione i nie zostały odebrane przez użytkownika końcowego lub nastąpiło przerwanie zestawianych połączeń.

2. Zakazane jest zapoznawanie się, utrwalanie, przechowywanie, przekazywanie lub inne wykorzystywanie treści lub danych objętych tajemnicą telekomunika-cyjną przez osoby inne niż nadawca i odbiorca komunikatu, chyba że:
1) będzie to przedmiotem usługi lub będzie to niezbędne do jej wykonania;
2) nastąpi za zgodą nadawcy lub odbiorcy, których dane te dotyczą;
3) dokonanie tych czynności jest niezbędne w celu rejestrowania komunikatów i związanych z nimi danych transmisyjnych, stosowanego w zgodnej z pra-wem praktyce handlowej dla celów zapewnienia dowodów transakcji han-dlowej lub celów łączności w działalności handlowej;
4) będzie to konieczne z innych powodów przewidzianych ustawą lub przepi-sami odrębnymi.
Pogrubiłem w czym problem. Dzwoni odbiorca, czyli klient i po weryfikacji wiadomo, że jest właścicielem/odbiorcą. Wyraża zgodę na udostępnienie mu danych chronionych jako jedna ze stron. W takim razie należy mu się informacja, czy też nie?

Lista używanych telefonów nie mieści się w tym polu tekstowym :)

 #708813  autor: ot_byt
 08 kwie 2014, 01:04
Żle podchodzisz do tematu i zaznaczyłeś nie ten fragment co potrzeba. Przede wszystkim jednak, jeżeli Ty inicjujesz połączenie to jesteś stroną wywołującą (nadawcą), a nie wywoływaną (odbiorcą).

Zerknij na 2 fragmenty:
"dane transmisyjne, które oznaczają dane przetwarzane dla celów przekazywania komunikatów w sieciach telekomunikacyjnych lub naliczania opłat za usługi telekomunikacyjne, w tym dane lokalizacyjne, które oznaczają wszelkie dane przetwarzane w sieci telekomunikacyjnej lub w ramach usług telekomunikacyjnych wskazujące położenie geograficzne urządzenia końcowego użytkownika publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych"

"Zakazane jest zapoznawanie się, utrwalanie, przechowywanie, przekazywanie lub inne wykorzystywanie treści lub danych objętych tajemnicą telekomunikacyjną przez osoby inne niż nadawca i odbiorca komunikatu, chyba że:"

Danymi objętymi obowiązkiem zachowania tajemnicy telekomunikacyjnej są dane wskazane w przepisie art. 159 ust. 1 ustawy prawo telekomunikacyjne. Zakazane jest przetwarzanie tych danych przez osoby inne niż nadawca i odbiorca komunikatu, chyba że: Norma zawarta w przepisie art. 159 ust. 2 wskazuje zatem wyjątki od zasady przetwarzania takich danych przez nadawcę i odbiorcę komunikatu. Przetwarzanie danych przez te dwa podmioty oraz zapoznawanie się z nimi nie stanowi w ogóle naruszenia tajemnicy telekomunikacyjnej przez dostawcę usług (czyli np. zapoznawanie się przez Ciebie). Zaznaczony przez Ciebie fragment dotyczy całkowicie czegoś innego czyli innych przypadków przetwarzania tych danych, tj. gdy na przykład dane te ujawniane są innym podmiotom za zgodą nadawcy czy odbiorcy komunikatu (np. Twoim opiekunom za Twoją zgodą).

Ze względu na fakt, że umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych jest pozakodeksową nazwaną umową cywilnoprawną, to stosuje się do niej przepisy ustawy prawo telekomunikacyjne, jak również przepisy ustawy kodeks cywilny w nieuregulowanym w pt zakresie. Ustawa prawo telekomunikacyjne przewiduje przekazywanie szczegółowych danych o świadczonych usługach telekomunikacyjnych w billingach dołączanych do faktur albo na żądanie. Zobacz w tym względzie przepisy art. 80 ust. 1, 1a, 2, 3, 4 i 5 ustawy prawo telekomunikacyjne. Z tych przepisów dowiesz się, dlaczego nie chcą udzielać takich informacji - KASA i strach.

Teoretycznie mogliby udzielić takich informacji, tyle że czasami może się zdarzać, że ktoś inny dzwoni do nich i podaje się za kogoś innego (np. brat za brata dzwoni, bo tamtego akurat nie ma) i wtedy dochodziłoby do naruszenia obowiązku zachowania tajemnicy telekomunikacyjnej i pociągałoby odpowiedzialność naruszającego tę tajemnicę. Ustawa przewiduje zatem odpowiedni tryb udostępniania tych danych. Nie oznacza to jednak, że teoretycznie przynajmniej nie możnaby uregulować tego w trochę inny sposób w umowie o świadczenie usług telekomunikacyjnych - np. postanowienie umowne, że stawiając się w punkcie obsługi interesantów danego dostawcy usług i potwierdzając swą tożsamość dowodem osobistym miałbyś prawo do uzyskania wszelkich informacji związanych ze świadczonymi usługami, w tym oczywiście wszystkich danych wskazanych w przepisie art. 159 ust. 1 ustawy prawo telekomunikacyjne. Niemniej jednak do tego potrzebowałbyś realnego negocjowania podpisywanej umowy, na co raczej nie zgodziłby się żaden duży dostawca usług w przypadku zwykłych i szarych ludzików korzystających z usług tylko dla własnych potrzeb. Przepis art. 80 ust. 1 pt przewiduje bezpłatne dostarczanie danych o wykonanych usługach, lecz cała reszta przewiduje możliwość pobierania opłat, która jest skrzętnie wykorzystywana. To tak jak w przypadku banków - wyciąg papierowy czy elektroniczny z konta o operacjach dostaniesz za free, ale idź i dostań taki na żądanie to KASA leci.

 #710193  autor: orson_dzi
 14 kwie 2014, 12:58
ot_byt, dzięki wielkie za zainteresowanie. Art. 80 może okazać się tutaj bardzo pomocny ;) .

Sytuację opisywałem od drugiej strony. Tzn. jaki punkt podać upierdliwemu klientowi, który "dla zasady" chce podania szczegółów połączeń. Chociaż z dialogu, jaki prowadzi w tle wyraźnie słychać, że siedzi przed komputerem z włączonym rachunkiem szczegółowym na stronie operatora. Takiego psychola się nie pozbędziesz tak łatwo.

Lista używanych telefonów nie mieści się w tym polu tekstowym :)

 #710271  autor: ot_byt
 14 kwie 2014, 18:34
Ja bym zrobił tak (zakładając że ma postpaid):

Powiedziałbym klientowi, że dostanie nieodpłatnie, zgodnie z przepisem art. 80 ust. 1 Pt, podstawowy wykaz razem z fakturą. Jeżeli życzy sobie natomiast otrzymać wykaz zawierający te dane we wcześniejszym terminie to może tego zażądać na podstawie przepisu art. 80 ust. 2 Pt, za który to wykaz zostanie pobrana odpowiednia opłata – o ile taka byłaby przewidziana u Mojego dostawcy usług (oczywiście jest on wtedy bardziej szczegółowy, bo nie ma przepisu umożliwiającego przekazanie wykazu podstawowego w innym trybie niż art. 80 ust. 1 Pt). Sprawdź ile coś takiego kosztuje, żeby uświadomić klientowi koszt.

Ewentualnie może otrzymać inne wykazy, o których mowa w przepisach art. 80 ust. 4 albo ust. 6 Pt (przy czym są to również szczegółowe wykazy i pewnie byłyby odpłatne). Sprawdź ile coś takiego kosztuje, żeby uświadomić klientowi koszt.

Jednocześnie poinformowałbym go o tym, że brak jest jakiejkolwiek innej podstawy prawnej do przekazania takich danych. Abonent nie jest bowiem podmiotem uprawnionym do otrzymywania danych retencyjnych na podstawie 180a ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 179 ust. 3 pkt 1 lit. a Pt. Również postanowienia umowne zawarte w umowie i regulaminie nie przewidują możliwości udostępnienia żądanych przez niego danych w innym trybie niż określony w przepisach art. 80 Pt.

 #710923  autor: orson_dzi
 17 kwie 2014, 13:08
Jeszcze raz ogromnie dziękuję. To się na pewno przyda ;) .

Lista używanych telefonów nie mieści się w tym polu tekstowym :)