Na stronie UOKiK znalazlem adres mailowy do: Konsumenckiego Centrum E-porad -
Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
Opisałem sytuacje I oto co na drugi dzien mi odpowiedziano:
Szanowny Panie
Art. 57 ust. 6 ustawy z 16 lipca 2004 - Prawo telekomunikacyjnego stanowi:
W przypadku zawarcia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, w tym o zapewnienie przyłączenia do publicznej sieci telekomunikacyjnej, związanego z ulgą przyznaną abonentowi, wysokość roszczenia z tytułu jednostronnego rozwiązania umowy przez abonenta lub przez dostawcę usług z winy abonenta przed upływem terminu, na jaki umowa została zawarta, nie może przekroczyć wartości ulgi przyznanej abonentowi pomniejszonej o proporcjonalną jej wartość za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania. Roszczenie nie przysługuje w przypadku rozwiązania przez konsumenta umowy przed rozpoczęciem świadczenia usług, chyba że przedmiotem ulgi jest telekomunikacyjne urządzenie końcowe.
Zatem nigdy roszczenie operatora nie może obejmować całych "abonamentów". Jest ono ograniczone jedynie do wysokości przyznanej ulgi. Jeśli operator żadnej ulgi nie przyznał, to w ogóle nie przysługuje mu roszczeni odszkodowawcze. Ewentualne klauzule wprowadzające takie rozwiązanie byłyby nie tylko sprzeczne z powyższym przepisem ale także art. 3853 pkt 12 i 13 Kodeksu cywilnego, który stanowi:
W razie wątpliwości uważa się, że niedozwolonymi postanowieniami umownymi są te, które w szczególności:
12) wyłączają obowiązek zwrotu konsumentowi uiszczonej zapłaty za świadczenie nie spełnione w całości lub części, jeżeli konsument zrezygnuje z zawarcia umowy lub jej wykonania,
13) przewidują utratę prawa żądania zwrotu świadczenia konsumenta spełnionego wcześniej niż świadczenie kontrahenta, gdy strony wypowiadają, rozwiązują lub odstępują od umowy,
W razie roszczeń ze strony operatora można albo ignorować wezwania do zapłaty i czekać na pozew o zapłatę albo skontaktować się z właściwym miejscowo rzecznikiem konsumentów (http://www.konsumenci.org/pomoc-konsume ... c,2,1.html) lub najbliższym oddziałem Federacji Konsumentów (http://www.federacja-konsumentow.org.pl ... php?top=19), które to instytucje mogą wystąpić do przedsiebiorcy. Jeśli interwencja tych instytucji nie przyniesie rezultatu, rozstrzygnięcie spory możliwe będzie przed sądem powszechnym. Wówczas również można poczekać na powództwo od dostawcy albo wytoczyć powództwo o ustalenie nieistnienia stosunku prawnego. Powództwo należy wytoczyć przed sądem właściwym ze względu na siedzibę dostawcy. Powództwo wytacza się na formularzu "P" (można znaleźć go tu: http://bip.ms.gov.pl/pl/formularze/form ... -cywilnym/). Opłata sądowa zależy od wartości przedmiotu sporu. W sporządzeniu pozwu również może pomóc Federacja Konsumenta.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Z poważaniem
XXXXX
Prawnik - konsultant
Konsumenckie Centrum E-porad
Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
Ponownie napisalem do operatora podpinajac te opinie do maila.
Za 15 min telefon z informacja, ze oczywiscie umowe mozna rozwiazac z miesiecznym wypowiedzeniem I to bez zadnych kar czy dodatkowych oplat!
Zwyciestwo!!!!