• Wszystko, co dotyczy telefonii stacjonarnej - usługi, promocje, opinie, VoIP, sprzęt, itp. Także dostęp do Internetu - radiowy, xDSL, dial-up, itp.
Wszystko, co dotyczy telefonii stacjonarnej - usługi, promocje, opinie, VoIP, sprzęt, itp. Także dostęp do Internetu - radiowy, xDSL, dial-up, itp.
Regulamin forum: Zanim założysz nowy temat upewnij się, że wybrałeś odpowiedni dział! W przeciwnym razie wyląduje w koszu! Tak samo będą traktowane nowe posty pisane nie na temat.

 #577675  autor: myslak12
 26 sie 2012, 06:40
VoIP po angielsku Voice over Internet Protocol czyli technologia cyfrowa, która pozwala na przesył dźwięku za pomocą łącza internetowego, oprócz samego dźwięku dzięki tej technologii przesyłać możemy dedykowane sieci wykorzystujące protokół IP. Telefonia Voice over Internet Protocol nazywana często jest telefonią internetową. Dane przysłane są przy użyciu protokołu IP, co pozwala na wymianę informacji(swobodnego korzystania z internetu), podczas gdy nie prowadzimy rozmowy.

Wyżej opisaną definicję telefonii VoIP znajdziemy w encyklopediach m.in w wikipedii.

A jak przysłowiowy Kowalski ma rozumieć o co w tym chodzi i z czym to się je?

Telefonia internetowa działa tak samo jak telefonia stacjonarna, tylko łączem na którym działa "telefonia internetowa" jest łącze internetowe. Ktoś spytał mnie kiedyś czy potrzebuje łącza telefonu stacjonarnego żeby korzystać z telefonii VoIP, nie, nie potrzebne jest łącze telefonii stacjonarnej.

Potrzeba nam za to stałego dostępu do internetu, komputera i słuchawek z mikrofonem. (jak widać nie potrzebny jest aparat, ale za to wskazany- przecież nie zawsze będziemy mieli włączony komputer). Można wykorzystać do telefonowania stary aparat z którego korzystaliśmy w telefonii stacjonarnej. Taki aparat podłączamy do wcześniej wykupione "bramki voip" i możemy dzwonić tak jak dawniej.

Tak jak w przypadku tradycyjnej telefonii możemy wykupić swój własny lokalny numer telefoniczny np strefy gdańskiej (58 715-89-XX ) http://www.happycall.pl . Bardzo istotną zaletą telefoni VOIP jest znacznie niższy koszt za połączenia które w większej części przesyłąne są jako dane cyfrowe przez internet. Usługi telefonii internetowej nie są ograniczone aktualnym miejscem pobytu Użytkownika i mogą być stosowane wszędzie tam, gdzie istnieje szerokopasmowy dostęp do internetu.

Dzięki stosowaniu łącz internetowych zamiast tradycyjnych traktów telekomunikacyjnych operatorzy telefonii internetowej unikają płacenia wysokich stawek międzyoperatorskich, co pozwala na znaczące obniżenie stawek dla klientów.

Czy trzeba płacić abonament?

Zależy to u jakiego operatora będziemy korzystać z telefonii VoIP. Jedni wymagają opłaty abonamentowej w ramach, której klient otrzymuje darmowe minuty, inni operatorzy wymagają wpłaty jakiejś kwoty z której następnie dzwonimy, aż do wyczerpania środków (coś w stylu kart magnetycznych używanych w budkach telefonicznych).

Zalety w porównaniu z telefonią tradycyjną:

1.niezależność od operatorów/monopolistów państwowych (swoboda wyboru, a potencjalnie także większa prywatność)

2.bezpłatne rozmowy wewnątrz sieci operatora

3.niższy koszt połączeń z telefonią stacjonarną (zwykle dopiero przy połączeniach zagranicznych, ew. międzystrefowych)

4.pełna mobilność użytkownika (problem roamingu ma ograniczone znaczenie)

5.niski koszt infrastruktury (w porównaniu z tradycyjnymi liniami telefonicznymi)

6.integracja z przyszłościowymi usługami takimi jak przesyłanie danych czy obrazu

Wady w porównaniu z telefonią tradycyjną:

1.większa zawodność usług

2.konieczność posiadania dedykowanego sprzętu lub oprogramowania i łącza internetowego

3.przy realizacji sprzętowej większe koszty zakupu (np. aparatów) dla użytkownika końcowego

Oprogramowanie
Oprogramowanie można podzielić na trzy główne grupy. Pierwsza, to programy stworzone z myślą o komunikacji głosowej. Druga grupa to komunikatory internetowe, których funkcjonalność została poszerzona o możliwość przekazywania głosu. Trzecią grupę stanowią serwery służące do obsługi połączeń VoIP i centralek PBX.

Problemy
Największym problemem, z jakim boryka się telefonia VoIP, jest jakość połączenia. Obecna struktura Internetu uniemożliwia często zapewnienie minimalnego stałego przesyłu danych (QoS), wymaganego dla idealnej jakości rozmowy. W razie zbyt wolnego połączenia pojawiają się zniekształcenia, dźwięk staje się mechaniczny, a słowa urywane (Jitter, Lag). Dodatkowym utrudnieniem są większe opóźnienia, które w skrajnych sytuacjach uniemożliwiają płynną konwersację. W większości przypadków udaje się jednak obejść ten problem poprzez użycie zaawansowanych metod kompresji dźwięku. Zresztą przy połączeniu 256kb/s jakość rozmowy przy zastosowaniu QoS`u jest już bardzo dobra.

Polska w porównaniu ze światem
Serwis internetowy DigiTimes we wrześniu 2004 poinformował, iż pięć państw, w których technologia telefonii internetowej

Podsumuwując:

Telefonia internetowa (VoIP - voice over internet protocol) to technologia polegająca na przesyłaniu dźwięku przez internet. To nowoczesna usługa służąca komunikacji głosowej tak jak w telefonii tradycyjnej, jednak posiadająca w stosunku do niej kilka istotnych zalet.

* Sposób dostarczania: w telefonii tradycyjnej telefon jest przypisany do jednej lokalizacji, sygnał dostarczany jest przez linię telefoniczną, której zakończenie znajduje się w lokalu klienta. Proces zmiany lokalizacji wiąże się ze skomplikowaną procedurą, przeniesienie jest możliwe jedynie do miejsca, gdzie również dostępna jest linia telefoniczna. Telefonia internetowa jest dostępna wszędzie, gdzie jest dostęp do internetu, również za granicą.
* Przekaz głosu: w telefonii tradycyjnej głos jest przesyłany w postaci analogowej po linii telefonicznej do aparatu telefonicznego, co oznacza, że stosunkowo łatwo go podsłuchać. Przewagą telefonii internetowej jest zamiana głosu na postać cyfrową, jej kompresja oraz autoryzacja, co praktycznie uniemożliwia osobom niepowołanym podsłuch. http://www.dwagrosze.net
* Sprzęt: w telefonii tradycyjnej telefon analogowy może się różnić kształtem lub kolorem, jednak podstawowe funkcje muszą pozostać niezmienione. Można wyróżnić specjalne grupy aparatów posiadające określone funkcje, jak faksy, aparaty z automatyczną sekretarką czy telefony bezprzewodowe, jednak wszystkie te aparaty bez wyjątku muszą zostać podłączone do linii telefonicznej aby poprawnie działać. Z telefonii internetowej można korzystać przy pomocy komputera z zainstalowanym odpowiednim oprogramowaniem, adapteru (bramki), która pozwala wykorzystać obecny aparat telefoniczny, czy telefonu IP, podłączanego bezpośrednio do internetu. Dostępne jest również oprogramowanie na telefony komórkowe, które sprawi, że będąc w zasięgu internetu bezprzewodowego można zarówno wykonywać jak i odbierać połączenia telefonii internetowej. Rozwiązań jest wiele i wciąż powstają nowe. W telefonii tradycyjnej ostatnia rewolucja miała miejsce gdy tarczę zastąpiono klawiaturą.

VOiP jest to usługa taniej telefonii internetowej bez umowy i abonamentu.

Z usługi voip możesz korzystać na wiele różnych sposobów:

1. przez internet bez włączania komputera za pomocą następujących urządzeń:
* bramka Grandstream HT-486
* bramka Linksys PAP2T
* bramka D-link DVG2001S
* telefon Siemens Gigaset C450IP
* telefon Siemens Gigaset C470IP
* telefon Siemens Gigaset A580IP
* telefon komórkowy z opcją WiFi (WLAN) i skonfigurowanym wbudowanym klientem SIP lub zainstalowaną aplikacją VoIP

2. przez internet z wykorzystaniem komputera – przez komunikator i jedno z poniższych urządzeń:
* telefon USB Yealink (dostępny w naszym sklepie internetowym!)
* własny zestaw słuchawkowy
* głośniki i mikrofon wbudowane w komputerze

3. bez dostępu do internetu – przez telefon stacjonarny lub komórkowy