DAJ CYNK
  • Wszystko, co dotyczy telefonii komórkowej - usługi, promocje, opinie, itp. Nie o telefonach komórkowych! (patrz niższe działy)
Wszystko, co dotyczy telefonii komórkowej - usługi, promocje, opinie, itp. Nie o telefonach komórkowych! (patrz niższe działy)

Moderator: Moderatorzy

Regulamin forum: Zanim założysz nowy temat upewnij się, że wybrałeś odpowiedni dział! W przeciwnym razie wyląduje w koszu! Tak samo będą traktowane nowe posty pisane nie na temat.
 #722364  autor: Emsi
 04 cze 2014, 12:09
Ostatnio na forum pojawiło się dużo dyskusji (zainspirowanej zmianami i ofertą Virgin). Dyskusje te porozrzucane są po tematach o poszczególnych operatorach, a ponieważ jest ciekawa postanowiłem założyć nowy temat.

//edit. Zmieniam nazwę wątku, bo nie chodziło mi tylko o porównanie z MNO, a ogólnie o wszystkim co związane z wirtualnymi.
Ostatnio zmieniony 24 kwie 2020, 08:17 przez Remington, łącznie zmieniany 3 razy. Powód: modyfikacja tytułu

 #722417  autor: Braymer
 04 cze 2014, 13:55
Nie znam żadnego MVNO działającego dłużęj niż 5 lat.
Nie znam żadnego sukcesu MVNO.
Znam całą masą porażek operatorów MVNO.
Tyle :)

 #722430  autor: mi80
 04 cze 2014, 14:30
Braymer pisze:Nie znam żadnego MVNO działającego dłużęj niż 5 lat.
Najstarszy działa już 7,5 roku.

 #722434  autor: molibden
 04 cze 2014, 14:35
A cóz to za zmiany w Virgin bo mam tam główny numer i jakiejś rewolucji ofertowej nie zauważyłem? Rewolucja w menedżmencie to i owszem :-D
Nie znam żadnego sukcesu MVNO.
To że nie znasz nie oznacza że właściciele tych firm nie osiagneli założonych celów. Często telefonia jest tylko dodatkiem do takich projektów biznesowych które polegają głównie na budowaniu rozpoznwalnosci brandu. Tam pracują łebscy ludzie i chyba nie zakładasz że oni nie wiedzą jak wyglada rynek w tym kraju czego mogą ię spodziewać?

Dla mnie nie ma róznicy miedzy MNVO a MNO. jak jest dobra oferta to biorę bez wzgl n to czy to t-mobile czy Virgin. Przy małych operatorach trzeba tylko trzymać rękę na pulsie i pilnować czy interes się nie zwija. I tyle chyba. lebara. Lyca, Virgin to nie są firmy krzaki. To są poważne przedsięwziecia na których można polegać. A to ze Virgin moze zniknąc z rynku to cóż... Świat się nie zawali. Ja jestem zadowolony. Podejrzewam ze jeśli kiedyś nju skoryguje ofertę abonamentowa i wycofa no-limit na komórki za 19zł to część abonentów którzy tylko rozmawiają i są wrażliwi na cene zacznie szukać oferty wśród MNVO bo wśród W4 zaczyna robić się drogo w momencie konsolidowania róznych produktów w jednym abonamencie. Wielu ludzi tego nie potrzebuje po prostu. Mi na rynku większych operatorów brakuje wyraxnej oferty właśnie dla ludzi nie korzystających z neta w telefonie i esemesów. Takie oferty są tylko rzecz jasna trzeba je wyłuskać, poszukac, przenieśc numer a wielu ludzi (przeważnie starszych) nie ma do tego głowy i się boją podpisywania nowych umów. Tak mi się ostatnio nasuneło to na myśl bo sam w rodzinei kilku osobom poprzenosiłem numery bo dla nich oferty większości były niezrozumiałe, za drogie i pewnych rzeczy w ogóle nie potrzebowali.

 #722447  autor: JacekK
 04 cze 2014, 15:01
Po pierwsze, jak bym jeszcze nie stawiał krzyżyka na Virgin Mobile Polska. Co prawda sieć znalazła się w "ślepym zaułku" i póki co od mniej więcej roku nie bardzo wie, jak z niego wyjść, to jednak myślę, że tak szybko się nie poddadzą. Jednak na mój nos firmą zatrzęsie.
Ale nie o tym chciałem napisać.

Na pewno niesprawiedliwe jest traktowanie MVNO jako produktu gorszego od MNO. Dlaczego? Kilka przykładów:

1. MNO nie są wcale stabilniejszymi i pewniejszymi produktami. Przykładem niech będą marki takie, jak Sami Swoi czy MTV Mobile, które z powodu braku możliwości osiągnięcia założonych celów zwinęły interes.

2. MNO mają często o wiele gorszą i droższą obsługę klienta. Np. zadzwonienie do konsultanta w NJU Mobile kosztuje 5 zł! W Heyah 1 zł/min(!).

3. Co prawda ostatnio troszkę w tej materii się zmienia, ale niektóre MNO nadal nie mają własnych punktów obsługi. Przykładem niech będzie NJU Mobile, której to usługi próżno szukać w salonach Orange.

4. MVNO są często tańsze. Niejednokrotnie mają darmowy BOK (Virgin Mobile, Lebara Mobile, KLUCZ Mobile), bezpłatny RWK (Virgin Mobile, KLUCZ Mobile) lub konto ważne praktycznie zawsze (Lebara Mobile, Lycamobile).

5. W MNO nie znajdziemy wielu innowacyjnych rozwiązań, które są w MVNO:

- zawsze darmowe i nielimitowane SMS-y w sieci - KLUCZ Mobile
- tanie/darmowe połączenia za granicę (KLUCZ Mobile, Lycamobile, Lebara Mobile)
- prawdziwie (czyli nie po wykupieniu płatnego pakietu) darmowe rozmowy w sieci (KLUCZ Mobile, Lebara Mobile)
- darmowe atrakcyjne bonusy po doładowaniu (Mobile Vikings, Virgin Mobile)


To najważniejsze rzeczy. W zasadzie uważam za niesprawiedliwe ocenianie MVNO z góry, tzn. że to jakieś tam MVNO, więc na pewno padnie albo działa do kitu. Prawda jest taka, że to głównie dzięki takim markom spadają ceny.

Gdyby porównywalne oferty dała wielka czwórka (w sumie tak już można mówić), to ludzie zjaraliby się z podniecenia podejrzewam :)

MNO oczywiście z założenia też powinno być tańsze. I choć Heyah raczej usilnie stara się upodabniać do T-Mobile (również cenami), to jednak są tańsze od ofert operatorów infrastrukturalnych.

@ Braymer

czy w czasach, kiedy przeniesienie numeru trwa nawet dobę, martwi Cię to? Jeszcze nikt nie zamknął interesu z dnia na dzień.

Założyciel i redaktor naczelny MVNO-GSM.PL. Tu prywatnie.

 #722462  autor: Emsi
 04 cze 2014, 15:37
Na zachodzie MVNO są bardzo popularne. U nas jakoś nie mogą się przebić i zapełniają tylko pewną niszę - np. osoby dzwoniące za granicę (gdzie wirtualni są w tym bezkonkurencyjni). Ostatnim czasem bardzo ciekawie zrobiło się u wirtualnych pod względem tanich pakietów transmisji danych. Czekam na jakiś ruch w tym kierunku ze strony Virgin.
Co jest lepsze u "czwórki"? Wizyta w salonie, gdzie można "ochrzanić" pracownika w razie czego, wymiana SIM od ręki (bardzo ważny argument), darmówki i no-limity :!: Tak wiem, u wirtualnych też są darmówki, ale: tylko wewnątrz własnej sieci (jak np. w Kluczu), albo w ramach promocji (Virgin), no i Vikingowie którzy mają darmówki dla całej P4 (ale w ramach przed-płaconego abonamentu). Nie znam nikogo, kto używałby któregoś w MVNO jako głównego numeru. Sam korzystam z Virgin dla lejka, z Klucza dla zagranicznych, ale główny numer mam w Play.

 #722464  autor: molibden
 04 cze 2014, 15:41
Ja używam Virgina jako głównego... ale ja mało dzwonię po prostu :-D . Nie lubię gadać, częściej piszę maile.

 #722473  autor: DanielR
 04 cze 2014, 15:58
Emsi pisze:Nie znam nikogo, kto używałby któregoś w MVNO jako głównego numeru.
A więc poznałeś właśnie już drugą osobę - mnie. :wink:

Z sieci komórkowych korzystam począwszy od 2004 roku.
Aktualny numer:
Era Tak Tak -> Play Fresh / Play na Kartę (MNP) -> Virgin Mobile (MNP)

 #722481  autor: darek638
 04 cze 2014, 16:12
Emsi, coś. słabo szukasz. Ja mam główny numer w VM.

Nigdy więcej Play.

 #722485  autor: Emsi
 04 cze 2014, 16:17
Miałem na myśli swoich znajomych, rodzinę etc., a nie użytkowników tego forum. ;) Ale mimo wszystko, miło Was poznać. :mrgreen:

 #722487  autor: JacekK
 04 cze 2014, 16:17
Ja mam główny numer (prywatny) u wirtualnego, do celów służbowych też mam u wirtualnego. W dodatku główne numery u MVNO mają żona, mama, ciotka, teściowa, kuzyn i kuzynka. Aha, i siostrzenica. Wszystkim spadły wydatki średnio o 1/3. A najbardziej siostrzenicy. Lubi wysyłać dużo SMS-ów i siedzieć na komórce na Fejsie (ma 13 lat). Poleciłem jej Mobile Vikings. Wcześniej była w TAK TAK i wydatki z 50 zł spadły do 19 zł :) A korzysta naprawdę intensywniej ;)

Ci, którzy mają główne numery w sieciach infrastrukturalnych statystycznie najczęściej płacą więcej a korzystają mniej. Oczywiście nie wszyscy, ale znaczna część.

Założyciel i redaktor naczelny MVNO-GSM.PL. Tu prywatnie.

 #722527  autor: Braymer
 04 cze 2014, 17:22
@mi80 faktycznie, zapomniałem o mBanku, on działa dosyć długo

@molibden sukces to rozpoznawalność marki, szum medialny a nie osiągnięcie wewnętrznych celów (liczba kart SIM itp.)

@mvno-gsm_pl twoje argumenty są słuszne, sam używam Virgin Mobile ale tylko do dzwonienia na ogłoszenia z olx, allegro itp. bo jakość rozmów jest marna w porównaniu z Orange w mojej okolicy.

Sam być może zdecydowałbym się na MVNO gdyby któryś działający tylko na zasięgu W3 zaoferował np. pakiet 500 sms do wszystkich za 5zł (jak w t-mobile hot) albo pakiet na rozmowy wewnątrz mvno + operator infrastrukturalny na którym on działa (coś jak pakiet za 8 zł w Mobile Wikings).
Obecnie oferta żadnego operatora wirtualnego mnie nie przekonuje.
Znajomym którzy chcą tanio dzwonić i pisać zwykle polecam nju, albo jakieś dobre promocje w ich obecnych sieciach W4.
Ostatnio zmieniony 04 cze 2014, 20:04 przez Braymer, łącznie zmieniany 1 raz.

 #722531  autor: mi80
 04 cze 2014, 17:29
Nie do końca mogę się zgodzić z tymi przewagami MVNO nad MNO. O ile oferta wielu z nich wyróżnia, to w przypadku problemów technicznych wg mnie przewagę mają MNO. A to dlatego, że u MNO zgłosimy problem w obsłudze klienta i trafi on od razu do działu tego operatora, z kolei MVNO po przyjęciu zgłoszenia musi je przekazać do MNO, co nie wiemy jak szybko zrobi i jaki priorytet takie zgłoszenie będzie mieć u MNO.

Podobnie z awariami, jak pada platforma MNO to zaraz jest news na Telepolisie itp., a operator szybko naprawia, bo skala strat go boli. Awaria. MVNO pierw musi dotrzeć do MNO i tam nie wiemy jak się do tego zabierają (wynika to z umów między MNO i MVNO), a efekt skali wtedy MNO nie boli.

I żeby nie było, korzystam z MVNO, choć nie na głównym numerze.

 #722559  autor: Emsi
 04 cze 2014, 18:56
Mnie również brakuje pakietów SMS-ów, oraz pakietów minut do MNO. Virgin dał minuty jednorazowo, a Mobile Vikings to ofera abonamentowa tak naprawdę (tylko bez umowy i na doładowania). :)

 #722577  autor: JacekK
 04 cze 2014, 19:31
@ mi80

Nie koniecznie. Konsultant na infolinii, który odbiera zgłoszenie i tak sporządza je tzw. technikom. Tak samo jest w MVNO, który sporządza je również technikom. Oznacza to, że zgłoszenie techniczne powinno trafić do osób odpowiedzialnych w mniej więcej tym samym czasie.

Kiedyś pracowałem na infolinii Tele2 na dziale technicznym właśnie. Odbierałem zgłoszenie, opisywałem usterkę i zapisywałem w systemie. Trafiało to praktycznie od razu do TP S.A.

Przykład z życia. Raz po doładowaniu konta w jednym z MVNO nie przypisało mi bonusu (darmowe rozmowy w sieci). Zadzwoniłem, zgłosiłem i problem został rozwiązany w ok. 2h. Problemem może być prędzej czas pracy infolinii, np. w dni powszednie od 8 do 17:00.

Założyciel i redaktor naczelny MVNO-GSM.PL. Tu prywatnie.