• Wszystko, co dotyczy telefonii komórkowej - usługi, promocje, opinie, itp. Nie o telefonach komórkowych! (patrz niższe działy)
Wszystko, co dotyczy telefonii komórkowej - usługi, promocje, opinie, itp. Nie o telefonach komórkowych! (patrz niższe działy)
Regulamin forum: Zanim założysz nowy temat upewnij się, że wybrałeś odpowiedni dział! W przeciwnym razie wyląduje w koszu! Tak samo będą traktowane nowe posty pisane nie na temat.
 #345472  autor: szczurek1176
 09 lip 2009, 09:55
Witam. Posiadam 5 numerów w Orange dla Firm. Za jakieś 6 miesięcy kończy mi się umowa ale postanowiłem przenieść te numery do Play szybciej. Zadzwoniłem wczoraj do Orange z prośbą o wyliczenie kwoty kary jaką musiałbym zapłacić zrywając umowę przed terminem jej wygaśnięcia. Pani podała mi pełną kwotę tj. ok 1500zł. Zapytałem czy aby w poniedziałek nie weszły w życie nowe przepisy dotyczące kwestii naliczania kary umownej. Odpowiedziała, że owszem ale nie ma tego jeszcze w systemie i nie jest w stanie podać mi nowej stawki. Powiedziała, że za jakiś czas otrzymam nowy regulamin, w którym wszystko będzie opisane. I tu moje pytanie: Czy jeśli Orange zmieni regulamin oznaczać to będzie, że będę mógł zerwać umowę bez żadnych konsekwencji? Proszę o wasze opinie w tej sprawie. Pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony 11 lip 2009, 13:21 przez szczurek1176, łącznie zmieniany 1 raz.

 #345502  autor: Jedrker
 09 lip 2009, 12:49
szczurek1176 pisze:Czy jeśli Orange zmieni regulamin oznaczać to będzie, że będę mógł zerwać umowę bez żadnych konsekwencji?
Orange wczoraj zmienił regulamin, nie ma jednak możliwości zerwania umowy bez konsekwencji !
Gdyż zmiany w regulaminie nie są na nie korzyść abonenta.

 #345668  autor: inkwizytor
 10 lip 2009, 08:16
Witam,

Orange zmienił regulamin już w poniedziałek 6 lipca, ale zaznaczono w nim, że w stosunku do dotychczasowych abonentów będzie miał zastosowanie od 1 października. Czyli dali sobie dość długi okres na poinformowanie wszystkich o zmianach.

Przede wszystkim jednak nie mogę zgodzić się z wypowiedzią poprzednika co do charakteru zmian wprowadzonych do regulaminu.
Nie wiem skąd się to bierze, ale wszyscy piszą (w stosunku do innych operatorów również), że nie można wypowiedzieć umowy bez konsekwencji jeżeli zmiana regulaminu nie jest na niekorzyść abonenta. Czy coś jest korzystne czy nie to kwestia subiektywna i nie każdy klient tak samo będzie osczególne zmiany oceniał. Dlatego przypominam, że zmienione Prawo telekomunikacyjne (PT) posługuje się kryterium obiektywnym jeżeli chodzi możliwość wypowiadania umów bez konsekwencji czy z konsekwencjami.
Zgodnie z nowym art. 60a ust. 3 PT nie można rozwiązać umowy bez zwrotu ulgi "jeżeli konieczność wprowadzenia zmian (...) wynika bezpośrednio ze zmiany przepisów prawa, w tym również usunięcia niedozwolonych postanowień umownych".

Wynika stąd, że każda zmiana (nawet najmniej istotna) musi mieć bezpośrednie oparcie w zmienionym przepisie prawa lub ma bezpośrednio zmierzać do usunięcia tzw. klauzuli abuzywnej. Jeżeli w nowym regulaminie jest choć jedna zmiana, która nie ma takiej podstawy - można wypowiedzieć umowę na dotychczasowych zasadach, czyli bez kary umownej, tak jak jest to opisane w art. 60a ust. 2 PF. I nie ma przy tym znaczenia czy zmiana taka jest korzystna dla abonenta czy nie (to nigdy nie miało znaczenia).

W przypadku Orange (a raczej PTK Centertel) sytuacja wydaje sie na pierwszy rzut oka oczywista. Wprowadzenie zmian do regulaminu w dniu 6 lipca, a więc w dniu wejścia w życie zmienionego PT, sugeruje, że zmiany w regulaminie są "wymuszone" zmianą przepisów. Potwierdza to zresztą wypowiedź prezes PTK Centertel, która w jednym z wywiadów zapowiedziała, że PTK Centertel zamierza dostosować regulamin do nowego PT, zgodnie z którym zmiana regulaminu nie będzie pozwalała klientom na wypowiedzenie umowy bez konsekwencji.
Jak powiedziałem - tak jest na pierwszy rzut oka. Bo na drugi rzut, z mojej skromnej analizy wynika, że nie do każdej ze zmian może mieć zastosowanie art. 60a ust. 3 PT, a więc byłaby jednak mozliwość wypowiedzenia umowy bez konsekwencji (art. 60a ust. 2 PT).

Pozostaje więc się upewnić, czy wszystkie zmiany są uzasadnione. Jak to zrobić? Widzę dwa wyjścia:
Po pierwsze - pytanie do PTK Centertel. Umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych to grunt prawa cywilnego. Stosownie do art. 6 Kodeksu cywilnego: "Ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne". Jeżeli zatem PTK Centertel będzie chciał się powołać na art. 60a ust. 3 PT, to musi udowodnić, że może to zrobić, czyli że każda zmiana w regulaminie ma bezpośrednie oparcie w zmienionym przepisie prawa lub bezpośrednio zmierza do usunięcia niedozwolonego postanowienia umownego.
Po drugie - pytanie do UKE. Jak wiemy, Prezes UKE w dniu 5 grudnia 2007 r. nałożył na PTK Centertel karę w wysokości 900.000 zł za naruszenie obowiązków informacyjnych wobec użytkowników, poprzez brak w treści umów oraz w regulaminach świadczenia usług telekomunikacyjnych postanowień wymaganych przepisami prawa. Zgodnie z art. 59 ust. 3 PT operator musi przedłożyć Prezesowi UKE regulamin po każdej jego zmianie. Można zatem sądzić, że UKE po otrzymaniu zmienionego regulaminu dokładnie przeanalizuje, czy PTK Centertel wprowadził wszystkie wymagane zmiany, a jednocześnie - czy wszystkie wprowadzone zmiany są uzasadnione.

Pozdrawiam,
inkwizytor

 #345679  autor: Marens
 10 lip 2009, 10:14
Zauważcie, że w nowej nowelizacji jest punkt o tym, że użytkownik nie ma prawa wypowiedzieć umowy bez kary umownej gdy operator zmienia regulamin.

Dlatego wszyscy pozmieniali regulamin jak nowa nowelizacja weszła w życie (Play/Orange). Gdyby tak nie było to Play straciłby wieku klientów którzy nie spodziewali się, że ich usługi będą na tak beznadziejnym poziomie.

 #345682  autor: szczurek1176
 10 lip 2009, 10:39
Marens pisze:Zauważcie, że w nowej nowelizacji jest punkt o tym, że użytkownik nie ma prawa wypowiedzieć umowy bez kary umownej gdy operator zmienia regulamin.

Dlatego wszyscy pozmieniali regulamin jak nowa nowelizacja weszła w życie (Play/Orange). Gdyby tak nie było to Play straciłby wieku klientów którzy nie spodziewali się, że ich usługi będą na tak beznadziejnym poziomie.
Wielu pisze, że PLAY świadczy usługi na beznadziejnym poziomie ale nikt nie podaje żadnych przykładów. Ja miałem już do czynienia ze wszystkimi operatorami przez ostatnie 11lat i mogę powiedzieć jedno: Wszyscy kręcą i chcą wydoić abonenta jak tylko się da.
Odchodzę z Orange do PLAY bo po przeliczeniu zamiast płacić ok 8000zł rocznie mogę płacić ok 3500zł i mieć dwa razy węcej minut niż do tej pory. Jestem w ORANGE od 6 lat (5 numerów) a oferta jaką mi skłądają na przedłużenie umów jest dla mnie poniżająca!!! Czuł bym się jak ostatni frajer gdybym się na nią zgodził.

 #345718  autor: dj krysta
 10 lip 2009, 14:15
ja to bym się nie przenosił z Orange... Już na pewno nie z biznesu... Przecież w biznesie Orange jest chyba najlepiej - testy jakieś na to robili... A pytałeś co jest złego w P.?? Polecam wycieczkę na Hel - spróbuj tam pogadać przez Playa...

 #345998  autor: michalx703
 11 lip 2009, 22:12
Pfff... Drogi Kolego, czemu sie wypowiadasz o Playu skoro w tej sieci nie jestes? JA miałem 8 nr w ORANGE dla firm (miesięczny rachunek ok 2000 potem 1500 zl), zdecydowalem się na zmiane operastora na Play. W tej chwili rachunki mam na poziomie 500-600 zl i do tego nie wykorzystane minuty. Co do jakosci wszyscy korzystamy z nadajnikow PLAYA i zdecydowanie rzadziej zdarza sie zerwanie rozmowy jak to bylo w orange. a jezeli problem jest-zawsze mozna przejsc na zasieg plusa. Jakbym mogl, to z playem bylbym od poczatku. pozdr

i jeszcze cytuje innego uzytkownika telepolis (temat o jakosci rozmow w play):
Posiadałem telefon w Orange dla Firm ponad 5 lat. Dlatego pozwolę sobie na porównanie Playa do tej właśnie sieci. Korzystam z oferty dla Firm.

Zasięg w bloku w centrum Krakowa:
Orange: fatalny przełączanie się miedzy nadajnikami, zanikanie dźwięku. Mały zasięg 3G nawet w centrum Krakowa.
Play: Doskonała jakość połączeń, brak problemów z zasięgiem. Duży zasięg 3G.

Szybkość wybierania połączenia:
Orange: długi czas oczekiwania (2, 3 sek) zanim następowało połączenie, często sieć zajęta.
Play: Szybkie nawiązanie połączenia.

Zrywanie połączeń:
Orange: Bardzo częste (kilka razy w miesiącu)
Play: Prawie żadne (kilka razy w ciągu 2 lat)

Opłaty:
Orange: wysokie ceny, masa drogich pakietów które realnie nie przynosiły zauważalnych oszczędności. Tu w szczególności biję do usługi "zatrzymaj czas" - połączenie w cenie 2 minut. Niestety działa po wykorzystaniu abonamentu! Tragicznie drogi internet.
Play: Dużo taniej, masa minut w sieci i na stacjonarne bez pakietów.Super pakiety sms/mms 100 za 3,66 do wszystkich i tanie pakiety internetowe.

Roaming
Orange: Drogi, internet dramatycznie drogi
Play: Tani, internet 5 zł za 1 MB

Obsługa klienta
Orange: Bardzo dobra, szybka reakcja na zgłaszane reklamacje.
Play: Dramat, odpowiedzi po kilku miesiącach. Słaba znajomość oferty przez pracowników.

Strona internetowa - panel klienta
Orange: Częste przerwy w działaniu całej strony Orange. Skomplikowane hasła sms - typu np. Ai1XzWv5o0 - nie trudno się pomylić. Generalnie na stronie trudno znaleźć regulaminy i cenniki, notorycznie nie działa informacja o stanie konta i pakietów. "Przepraszamy, ale w tej chwili informacje o Twoim planie taryfowym są niedostępne. Prosimy spróbuj poźniej." - to dość częsty napis. Błędne wyświetlanie punktów Profit, Ślepe linki, dziwna wyszukiwarka na stronie.
Play: Podoba mi się nowatorskie podejście do tematu. Dość łatwo znaleźć regulamin i cenniki ale też bywają przestoje stronki. Łatwe hasła do logowania typu pin 1234. Czytelny panel z informacjami o stanie konta.

Programy lojalnościowe
Orange: Program profit, punkty naliczane za każdą wydaną złotówkę i staż, można wydawać na usługi i telefony akcesoria.
Play: Brak - i bardzo dobrze wole zapłacić mniej za rachunek niż płacić za punkty "ukryta opłata" - wiadomo, nie ma nic za darmo

Sprawdzanie stanu konta
Orange: - płatny SMS lub *500 i kod *124# - sposoby sprawdzania stanu kontra mają jednak ogromną wadę. Stan konta pokazywany jest zawsze z bardzo dużym poślizgiem. np. wykonamy 2 godzinną rozmowę i sprawdzimy stan konta, to niestety nie zauważymy zmiany. Jakiego rzędu to opóźnienie tego nie wiem ale kilka godzin na pewno.
Play: - Bezpłatny kod można używać i w Polsce i zagranicą. Informacje o stanie konta są zawsze aktualne. Dodatkowo możemy sprawdzać stan pakietów internetowych.
pozdr

MICHALX703

 #346253  autor: szczurek1176
 13 lip 2009, 08:35
Na onet.pl dzisiaj piszą:

Wzorce umów stosowane przez czterech czołowych operatorów telefonii komórkowej zawierają niedozwolone klauzule umowne. Do takich wniosków doszedł Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Teraz sprawą zajmie się Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKiK), który przygotowuje się właśnie do rozpatrzenia pozwów przeciwko Polskiej Telefonii Cyfrowej (Era), Polskiej Telefonii Komórkowej Centertel (Orange) i N4 (Play).

– Przed skierowaniem pozwów do SOKiK wezwaliśmy operatorów do zaprzestania godzących w konsumentów praktyk i zmiany regulaminów oraz cenników – informuje Aneta Styrnik z Biura Prasowego UOKiK.

Przykłady naruszeń

Erze zarzucono m.in., że w przypadku gdy jej abonenci spóźniają się chociażby z częściową zapłatą za fakturę, to operator poza odsetkami ustawowymi zagwarantował sobie prawo do dochodzenia dodatkowych płatności. W taryfie Nowa Era PTC nalicza nie tylko opłaty związane z przekroczeniem terminu płatności (61 zł za zawieszenie usług telekomunikacyjnych i 36,60 zł za zawieszenie połączeń wychodzących), ale również za pisemną informację o zaległych należnościach (6,10 zł), a nawet za dokonanie zmiany ustawień, aktywacji i dezaktywacji usługi przez konsultanta (5 zł). Z kolei klienci Orange muszą m.in. najpóźniej w ciągu trzech dni potwierdzić pisemnie lub faksem uprzednie telefoniczne zgłoszenie utraty karty SIM. Jeżeli abonent tej sieci spóźnia się o ponad miesiąc z uregulowaniem należności za usługi, to operator zastrzega sobie nie tylko ich zawieszenie, ale może nawet natychmiast wypowiedzieć umowę. W Play 50-złotowe opłaty za ponowne włączenie do sieci po zawieszeniu czy to wszystkich usług czy też samych połączeń wychodzących z tytułu przekroczonego terminu płatności nie wyczerpują listy zarzutów UOKiK pod adresem tej sieci.

Zmiana umowy

Do warszawskiego sądu nie trafił natomiast pozew przeciwko Polkomtelowi. Operator sieci Plus jako jedyny przychylił się bowiem do opinii UOKiK i dobrowolnie zmienił wzorce dokumentów zawierające kwestionowane zapisy.

– Zdecydowaliśmy się na ten krok, bo odpowiedzialność i wiarygodność buduje się m.in. właśnie w ten sposób – wyjaśnia Jarosław Bauc, prezes zarządu Polkomtela.

Nie ukrywa, że przy wyborze metody postępowania swoją rolę odegrał też czynnik finansowy.

W przeszłości jeden z operatorów za niestosowanie się do zalecenia UOKiK otrzymał karę w wysokości 1,8 mln zł.

Interes klientów

W ocenie Magdaleny Borowik, analityka IDC Polska, sieci zaczynają bardziej dbać o dotychczasowych klientów, zamiast – jak to było jeszcze do niedawna – koncentrować się na walce o tych nowych.

OPINIA

Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel
prezes UOKiK

Naruszenie zbiorowych interesów konsumentów może skutkować karą finansową ze strony UOKiK sięgającą nawet 10 proc. rocznego przychodu. Jeśli spółka dobrowolnie zmieni kwestionowane zapisy umowy, to z całą pewnością pozytywnie zostanie to przyjęte przez jej klientów. Taka postawa pozytywnie wpływa na wizerunek firmy.


Czyli nie chodzi tylko o zmiany w regulaminie dotyczące kary umownej.
Dla mnie sytuacja analogiczna do tej z Polkomtelem. Nie widzę różnicy.
Orange zmienia regulamin więc ja mogę wypowiedzieć umowę bez żadnych konsekwencji.