• Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.
Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.

 #506390  autor: mungo
 02 paź 2011, 20:32
Bardzo dobrze że T-Mobile wprowadza nowe rozwiązania mające na celu poprawiać jakość rozmów. Wiadomo też że skoro wprowadzają to jako pierwsi, czyli więcej płacą za technologię niż ci operatorzy którzy będą prawdopodobnie też to kiedyś wprowadzą (kiedyś=taniej), to w ich interesie jest komunikacja tego że inwestują w innowację i jakość, czyli odpowiedni marketing.

Jak właściwie ten marketing przekłada się na technikę? We wskazanym filmie dowiadujemy się że porównywane jest połączenie HD voice (czyli jak już wiemy takie z kodekiem AMR-WB) ze "zwykłym połączeniem w zupełnie standardowej jakości". Nie jestem osobą techniczną, ale trochę się interesuję i wiem że jakość rozmowy zależy od różnych czynników i połączenia o "standardowej jakości" też są różnej jakości. Pomijam czynniki związane z aparatami telefonicznymi, które mogą mieć lepszy lub gorszy hardware, jak i ewentualnie wynalazki softwarowe jak Motorola CrystalTalk, czy jej odpowiedniki. Chodzi mi o czynniki "sieciowe" jak na przykład: typ sieci (GSM, W-CDMA), natężenie ruchu, siła sygnału (czy telefon ledwo łapie zasięg) - w zależności od tych czynników stosowane są różne kodeki. Wykorzystane kodeki też zależą od aparatu telefonicznego z którego rozmawiamy, starsze telefony mogą nie mieć wszystkich kodeków. Nasza sieć też ewentualnie może "nie mieć" wszystkich kodeków. Gdzieś czytałem również że nawet sam aparat telefoniczny może "negocjować gorszy kodek" (HR), wtedy gdy kończy mu się bateria, w celu jej oszczędzania. Na nasze odczucia będą też miały wpływ różne inne czynniki: np jak jesteśmy przełączani między różnymi stacjami bazowymi podczas rozmowy.

Tak więc nie wiemy co właściwie porównujemy. Inna rzecz, że właściwie jak sobie odtwarzamy film z youtube'a, czy słuchamy reklamy w radiu, to nasze wrażenia jak słuchamy misia, lemura czy człowieka na lotnisku też będą inne niż gdybyśmy to słyszeli z głośnika telefonu. Reklama jest po prostu tak zrobiona żeby pokazać że jest lepiej, w co wierzę, ale mam wątpliwości odnośnie skali przy takim porównaniu.

Moje pytanie do osób bardziej technicznych - jak to widziecie? Przede wszystkim pod kątem kodeków, bo HD Voice to tak na prawdę tylko (?) kodek AMR-WB (czy się mylę?). Jakie priorytety mają poszczególne kodeki w poszczególnych sieciach (różni operatorzy, różne technologie - gsm/umts). Jak Waszym subiektywnym zdaniem różnią się pod kątem jakości dźwięki te poszczególne kodeki i jaka jest rzeczywiście skala różnicy z AMR-WB? Że tak powiem słowami laika: stoję obok nodeB mojej sieci innej niż T-Mobile, sieć jest bardzo mało obciążona w tym momencie, mam nowoczesny telefon z UMTS (zakładam że ma wszystkie aktualnie wykorzystywane kodeki), bateria jest pełna - jaki kodek zostanie wykorzystany? Czy różnica rzeczywiście będzie bardzo widoczna, aż tak jak w tym filmie?

I jeszcze jedno. Na Wikipedii można przeczytać o AMR-WB, że: "Uzyskiwane prędkośći transmisji to 6.60, 8.85 (dla słabego połączenia radiowego) i 12.65 (porównywalne do G.722 dla 56kbit/s) a także 14.25, 15.85, 18.25, 19.85, 23.05, 23.85 (dwa ostatnie nie używane dla GSM) kbit/s". Czy ktoś z Was wie jakie bitrate'y stosuje nasz T-Mobile? I czy np AMR-WB z bitrate dajmy na to 8.85kbps będzie lepszy czy gorszy od EFR 12.2kbps? Bo rozumiem że AMR-WB z bitrate 12.65kbps będzie na pewno lepszy od EFR (i to nie ze względu na 0,45kbps różnicy).

 #506653  autor: Marcin_7
 04 paź 2011, 13:45
Kodek jest negocjowany pomiedzy RNC a telefonem. To, ktory z obslugiwanych przez telefon kodekow bedzie uzyty zalezy od RNC i zapisanej w nim konfiguracji. Najczesciej: jak NodeB ma duzo wolnych zasobow radiowych to dostaniesz kodek 12.2 kbps, jak jest siec zajeta to przyznawane sa te 5.9 kbps

Co do AMR-WB, to na 95% T-mobile obsluguje w WCDMA te: 6.6 kbps, 8.85 kbps i 12.65 kbps

Acha: jak mowimy o 12.2 kbps to na tyle bitow na sekunde zamieniana jest rozmowa dochodzaca (analogowo) do mikrofonu. Nastepnie ramki radiowe sa formowane tak, ze czesc bitow jest powtarzana (czesc nawet potrajana), dodawane sa sumy kontrolne i jakies dodatkowe sekwencje i ostatecznie z telefonu w "eter" wysylane jest okolo 30 kbps.

 #507193  autor: pakierhakierxd
 06 paź 2011, 23:20
A wie ktoś czy Htc Desire z ma tą funkcję bo za jakiś czas może na niego zmienię jak uzbieram trochę kasy bo jednak htc to najlepsza marka :)

Pozdrawiam :)

 #507305  autor: Xy
 07 paź 2011, 14:38
Czy ta usługa jest włączona standardowo? Jeśli nie to jak można ją uruchomić?

Alcatel OT301 ➡ Motorola T180 ➡ Ericsson R310s ➡ SE K700i ➡ Samsung SGH-X450 ➡ Nokia 3310 ➡ SE K550i ➡ Nokia 6650d ➡ Xperia Neo ➡ Lumia 820 ➡ Xperia S ➡ HTC Desire 820 ➡ HTC One M8 ➡ Huawei P9 ➡ Galaxy S6 ➡ Nokia 7.2 ➡ Galaxy A71

 #507307  autor: DanielR
 07 paź 2011, 14:44
Xy pisze:Czy ta usługa jest włączona standardowo? Jeśli nie to jak można ją uruchomić?
Usługa dostępna jest z automatu, dla każdego użytkownika, korzystającego z sieci T-Mobile (najlepiej 3G) i posiadającego stosowny terminal.
Cieszyć się jej zaletami można w pełni jedynie wówczas, gdy obie strony, tj. dzwoniący i odbierający, korzystają z sieci T-Mobile i posiadają odpowiednie aparaty telefoniczne.

 #507315  autor: Xy
 07 paź 2011, 15:26
DanielR pisze:Usługa dostępna jest z automatu, dla każdego użytkownika, korzystającego z sieci T-Mobile (najlepiej 3G) i posiadającego stosowny terminal.
Cieszyć się jej zaletami można w pełni jedynie wówczas, gdy obie strony, tj. dzwoniący i odbierający, korzystają z sieci T-Mobile i posiadają odpowiednie aparaty telefoniczne.

No to dópa w kratę. Mój telefon obsługuje HD Voice ale nikt z moich rozmówców nie ma kompatybilnego urządzenia. Się nacieszyłem...
Ale jakość połączeń i tak jest o niebo lepsza niż w jakimś Playu, z którego miałem nieprzyjemność korzystać.

Alcatel OT301 ➡ Motorola T180 ➡ Ericsson R310s ➡ SE K700i ➡ Samsung SGH-X450 ➡ Nokia 3310 ➡ SE K550i ➡ Nokia 6650d ➡ Xperia Neo ➡ Lumia 820 ➡ Xperia S ➡ HTC Desire 820 ➡ HTC One M8 ➡ Huawei P9 ➡ Galaxy S6 ➡ Nokia 7.2 ➡ Galaxy A71

 #526641  autor: DanielR
 07 sty 2012, 21:58
Minęło już trochę czasu od założenia tego tematu (i ostatniego w nim posta).
Mnie jednak ciekawi jeszcze jedna rzecz. Parę dni temu wysłałem maila do BOK-u Heyah z zapytaniem czy ich sieć w ramach PTC, także obsługuje HD Voice. Otrzymałem odpowiedź przeczącą. Tak wiem, że odpowiedzi z BOK-ów należy traktować ostrożnie. Więc pytam Was. Czy ktoś miał już możliwość korzystając z sieci Heyah, sprawdzić czy obsługuje ona tę technologię. Moim zdaniem nie powinno mieć znaczenia czy to T-Mobile, czy też Heyah. :)
Ostatnio zmieniony 07 sty 2012, 22:22 przez DanielR, łącznie zmieniany 1 raz.

 #526656  autor: grzegi
 07 sty 2012, 22:11
Ale jakość połączeń i tak jest o niebo lepsza niż w jakimś Playu, z którego miałem nieprzyjemność korzystać.
Nie gadaj. Play ma 3G skonfigurowane lepiej niż T-Mobile, a i pokrycie lepsze i jak rozmawiasz w Play na 3G to zastrzeżeń mieć nie można. I nie potrzebuję do tego jakiegoś tam HD Voice. Niech sobie poprawią prędkość neta, bo w tym segmencie są "Low Speed Internet"...

 #526690  autor: pakierhakierxd
 08 sty 2012, 00:38
Play przynajmniej inwestuje w nadajniki 3g tam gdzie takie sieci jak t-mobile,orange nigdy nie postawią,zresztą jakość w playu nie jest taka zła :) nawet uważam że z czasem się poprawia ,dzisiaj zauważyłem że w końcu jakoś dobrze przełączanie z 3g playa na 2g playa dobrze działa bo nie urywa rozmowy a po cichu się przełączy wcześniej chyba miałem z tym problem,ps. dawno nie używałem u siebie w domu gdzie mam słaby zasięg 3g i temu się zdziwiłem :D

Pozdrawiam :)

 #529310  autor: perun
 19 sty 2012, 17:15
DanielR pisze:Minęło już trochę czasu od założenia tego tematu (i ostatniego w nim posta).
Mnie jednak ciekawi jeszcze jedna rzecz. Parę dni temu wysłałem maila do BOK-u Heyah z zapytaniem czy ich sieć w ramach PTC, także obsługuje HD Voice. Otrzymałem odpowiedź przeczącą. Tak wiem, że odpowiedzi z BOK-ów należy traktować ostrożnie. Więc pytam Was. Czy ktoś miał już możliwość korzystając z sieci Heyah, sprawdzić czy obsługuje ona tę technologię. Moim zdaniem nie powinno mieć znaczenia czy to T-Mobile, czy też Heyah. :)
Co pytanie do BOK to inna opinia. Jak pytałem o to w listopadzie, otrzymałem odpowiedź, ze w Heyah też jest dostępne HD Voice.
Nie miałem niestety przyjemności sprawdzić, moj Desire niestety nie obsługuje HD Voice :/

[ Dodano: 2012-01-20, 13:40 ]
DanielR pisze:Parę dni temu wysłałem maila do BOK-u Heyah z zapytaniem czy ich sieć w ramach PTC, także obsługuje HD Voice. Otrzymałem odpowiedź przeczącą. Tak wiem, że odpowiedzi z BOK-ów należy traktować ostrożnie. Więc pytam Was. Czy ktoś miał już możliwość korzystając z sieci Heyah, sprawdzić czy obsługuje ona tę technologię. Moim zdaniem nie powinno mieć znaczenia czy to T-Mobile, czy też Heyah. :)

Odpowiedz z BOK Heyah otrzymana dzisiaj na to samo pytanie:

"Heyah
Uprzejmie informuję, że na chwilę obecną usługa HD Voice nie jest dostępna w sieci Heyah.

Mam nadzieję, że powyższe wyjaśnienie okaże się pomocne.

z pozdrowieniami
Łukasz Żebrowski
Mł. Konsultant ds. Korespondencji Prepaid i MVNO"


Takze niestety chyba się potwierdza to, co pisałeś, HD Voice nie dla Heyah :/

 #530007  autor: Ramirez
 22 sty 2012, 22:10
Nie we wszystko należy wierzyć co nam piszą pracownicy BOK :smt005
Np. mam ofertę plus na kartę - 36i6 w taryfie Piszmów dobowy i nie mogłem aktywować usługi chill bill, i co mi BOK Plusa odpisał? Że w mojej taryfie nie da się tego włączyć co jest absolutna bzdurą :twisted: Takie ciężkie przypadki się trafiają.
 #540135  autor: Lesiu_gda
 10 mar 2012, 14:38
Zadam moze i laicko glupkowate pytanie ale kto pytanie nie bladzi...
Sa w Tmobile tzw rozmowy w jakosci HD (kilka wybranych aparatow oferuje ta mozliwosc).
Pytanie moje jest takie, jesli bede mial taki sam model telefonu ale nie od ery ale zalozmy kupiony na wolnym rynku to czy po wlozeniu postpaid`a Tmobile rowniez bede mial rozmowy w wysokiej jakosci? Czy cala usluga zwiazana jest z brandowaniem telefonu przez T?
Zastanawia mnie na jakich zasadach dziala ow usluga....

Bylbym wdzieczny za pomoc.

 #540143  autor: kerim36
 10 mar 2012, 15:12
wazne zeby byl konkretny model telefonu wspierajacy hd voice

a skad on bedzie to juz malo istotne

Mapy do fabrycznych nawigacji Opel / Citroen / Peugeot / Renault / Fiat i inne
Pogotowie komputerowe / aktualizacja map GPS
http://www.klos.net.pl

 #540147  autor: DanielR
 10 mar 2012, 15:28
kerim36 pisze:a skad on bedzie to juz malo istotne
Chociaż PTC zastrzega
Mam telefon kupiony w na portalu aukcyjnym, elektromarkecie, komisie lub u innego operatora, czy będę mógł korzystać z HD Voice?

T-Mobile nie gwarantuje, że telefony zakupione poza jego siecią sprzedaży będą poprawnie współpracowały z usługą HD Voice. Wynika to z różnic w wersjach oprogramowania przygotowywanych przez producentów telefonów dla różnych operatorów. W takim przypadku każdorazowo należy sprawdzić możliwość wymiany oprogramowania na wersję wspierającą usługę HD Voice bezpośrednio w serwisie dostawcy używanego telefonu.

:wink:

 #540181  autor: alkonauta
 10 mar 2012, 18:35
To jest dobre pytanie. Nie wiadomo na ile znalezienie w specyfikacji AMR-WB oznacza ze telefon ten bedzie poprawnie dzialal w T z HD Voice

 #566071  autor: nemo2009
 07 lip 2012, 11:05
Odświeżę temat.Play również wprowadza HDV.Jest na forum też taki temat.Może warto połączyć tematy lub założyć nowy,wspólny?

"Nigdy nie dyskutuj z idiotą,najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu,a póżniej pokona doświadczeniem"

 #566867  autor: Horacy
 11 lip 2012, 10:03
Muszę powiedzieć że ostatnio gadałem z kolegą (heyah/heyah) i powiem że jakość rozmowy była świetna, czysto jakby stał obok mnie, ja HTC Sensation czysta, on Xperia Arc S z Plusa. mieliśmy tak dwa razy, ciekawe od czego to zależne.