• Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.
Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.
 #288438  autor: margeo
 15 wrz 2008, 14:17
"Głuche komórki Orange południowo-wschodniej części Warszawy. Wskaźniki poziomu pola w aparatach klientów pokazują "zero" i nie pozwalają na jakiekolwiek połączenia. Jak mówi jednak Wojciech Jabczyński - rzecznik grupy TP SA, właściciela sieci Orange - awaria nie jest groźna. "

więcej :arrow: TVN 24
oraz wp.pl

**********************
POZDRAWIAM!

 #288439  autor: Pan_telefonik
 15 wrz 2008, 14:56
w Lublinie też nie można się dodzwonić :D ah ta ERA tylko na nią można liczyć :lol:

[ Dodano: 2008-09-15, 14:57 ]
bodaj że wczoraj mieli awarie w BOKU

Nokia 3310 ->3410 ->3510i -> Siemens C75 -> SE K750i ->K550i -> Nokia 3110c -> E51 i 1600 i 6030 -> 6650 t-mobile -> SE C702 -> Toshiba G810-> Nokia E63 4Gb&(Nokia 6220c 1Gb->5530-> N8)-> Nokia E63-> Samsung Galaxy SII

 #288440  autor: balon84
 15 wrz 2008, 15:03
Już podobno awaria jest naprawiona , info z radia zet .

[center] NOKIA [/center]

Siemens C45/3510i/6630/6020/6151/E50/3120 Classic/SE W890i/3110 Classic/6303 Classic/Samsung B2710 Solid/Nokia Lumia 610/Nokia 6230i/Nokia 3310/Nokia/6310i/Samsung SIII/Nokia 515/Iphone 4s

 #289106  autor: tesla
 19 wrz 2008, 18:56
borsuk pisze:w Lublinie też nie można się dodzwonić :D ah ta ERA tylko na nią można liczyć
HLR Ery przed 3 tygodniami, teraz centrala Orange - to tylko urządzenia pracujące w trybie 24/365 i czasem awaria jednej płyty potrafi nabruździć ;)
A to że ich restart czasem trwa 3 godziny, cóż :-D

Na końcu zdania dajemy kropkę, potem spację i zaczynamy z dużej litery. Proste?

 #289120  autor: darnok
 19 wrz 2008, 20:17
tesla pisze: HLR Ery przed 3 tygodniami, teraz centrala Orange - to tylko urządzenia pracujące w trybie 24/365 i czasem awaria jednej płyty potrafi nabruździć ;)
A to że ich restart czasem trwa 3 godziny, cóż :-D
Restart centrali 3h?? To chyba nie uczestniczyles w restarcie centrali nigdy :)
Ja obstawiam ze sie cos posypalo i sciagali albo czesci, albo dostawce zeby podniosl po crashu. Bo sam restarcik nawet najglebszy tyle nie powinien trwac.

Uszkodzenia hardwarowe na takich elementach to wbrew pozorom luzik. Najgorzej jak sie software'owo cos posypie. Jakas baza albo nowy soft i trzeba fallback robic. Nie dosc ze czasem da sie to tylko zrobic lokalnie, to na takich elementach prace robia wylacznie specjalisci dostawcy a pracownicy operatora co najwyzej im towarzysza.

 #289129  autor: tesla
 19 wrz 2008, 22:01
darnok pisze:Restart centrali 3h?? To chyba nie uczestniczyles w restarcie centrali nigdy
wiem wiem, od tego zaczynasz dzień pracy

Na końcu zdania dajemy kropkę, potem spację i zaczynamy z dużej litery. Proste?

 #289401  autor: Pre100
 22 wrz 2008, 00:18
darnok pisze:Restart centrali 3h?? To chyba nie uczestniczyles w restarcie centrali nigdy :)[...] sam restarcik nawet najglebszy tyle nie powinien trwac.
Nie wiem co sie tam stalo w Orange'u, ale zaloze sie, ze najpiejw technika sama probowala postawic MSC na nogi, potem pewnie sciagnieto specjalistow z NSNa na ratunek, ktorzy rowniez musieli chwile czasu spedzic nad rowiazaniem problemu. Ostatecznie pojedynczy restart mogl wcale nie pomoc. Przy restarcie MSC restartuje sie rowniez czesc ze zintegrowanych do niego elementow takich jak np BSC, co z punktu widzenia abonenta moze wydluzyc czas niedostepnosci sieci.
darnok pisze:Uszkodzenia hardwarowe na takich elementach to wbrew pozorom luzik.
Z tym luzikiem bym nie przesadzal. Bywa, ze zycie dosyc okrutnie weryfikuje takie zaufanie do hardware'u. Duzo zalezy od poprawnego zwymiarowania i konfiguracji sprzetu.
darnok pisze:Nie dosc ze czasem da sie to tylko zrobic lokalnie, to na takich elementach prace robia wylacznie specjalisci dostawcy a pracownicy operatora co najwyzej im towarzysza.
Jezeli piszesz o Orange'u, to pewnie masz racje ale nie uogolnialbym za bardzo bo mozesz rozminac sie nieco z prawda.

Pzdr,
Pre100.

 #289436  autor: darnok
 22 wrz 2008, 12:10
Pre100 pisze: Przy restarcie MSC restartuje sie rowniez czesc ze zintegrowanych do niego elementow takich jak np BSC, co z punktu widzenia abonenta moze wydluzyc czas niedostepnosci sieci.
Absolutnie nie jest to prawda ze restart MSC wymga restartu elementow nizej. Po restarcie, oczywiscie wszystko obok (STP, inne MSC) i nizej (BSC, RNC) nie wie nic na temat ustawien zrestartowanego MSC, ale od tego sa odpowiednie polecenia SS7 ze te elementy blyskawicznie wykonuja resety CICow i wznawiaja wspolprace. I pisze to nie w teorii tylko z praktyki
Pre100 pisze:
darnok pisze:Nie dosc ze czasem da sie to tylko zrobic lokalnie, to na takich elementach prace robia wylacznie specjalisci dostawcy a pracownicy operatora co najwyzej im towarzysza.
Jezeli piszesz o Orange'u, to pewnie masz racje ale nie uogolnialbym za bardzo bo mozesz rozminac sie nieco z prawda.
Nie pisze tu tylko o Orange, tak jest prawie wszedzie. Elementy typu MSC, RNC, SGSN, GGSN prawie zawsze sa podnoszone i w bardzo duzej czesci supportowane przez dostawce. Pracownicy operatora wykonuja podstawowe, scisle okreslone dzialania tylko. W tych elementach wymiana jakiejkolwiek karty odbywa sie w scisle okreslonej procedurze z checklista, bo kazda pomylka moze sie tragicznie skonczyc. Wynika to miedzy innymi z tego takze ze dostawca gwarantuje ich prawie 100% niezawodnosc - wiec nikt nie bedzie ryzykowal partyzantka. I mimo ze czesto pracownicy operatora sa duzymi specjalistami to wola nie ruszac, bo potem sie moze okazac ze to co zrobilo bylo niewlasciwe i dostawca nie wyplaci odszkodowania za niedzialanie elementu. A oczywiscie w tym biznesie chodzi o pieniadze...

 #289513  autor: Pre100
 22 wrz 2008, 21:19
Nie będę się przekrzykiwał czyja prawda jest "mojsza niz twojsza", więc dla mnie EOT.

Pzdr,
Pre100.

P.S.: Zapewniam Cię, że nie jesteś na forum jedyną osobą z wiedzą praktyczną.

 #289527  autor: darnok
 22 wrz 2008, 22:35
Pre100 pisze:Nie będę się przekrzykiwał czyja prawda jest "mojsza niz twojsza", więc dla mnie EOT.

Pzdr,
Pre100.

P.S.: Zapewniam Cię, że nie jesteś na forum jedyną osobą z wiedzą praktyczną.
Nigdy w to nie watpilem. Ale wydawalo mi sie ze przychodzimy tu porozmawiac i wymienic poglady, doswiadczenia. A to co zaprezentowal tesla powyzej i ty teraz jest conajmniej dziwne. Obrazacie sie bo ktos twierdzi ze on ma inne doswiadczenie. Zamiast EOT wolalbym abys napisal dlaczego uwazasz ze jest inaczej i jak jest u Ciebie (czy tam gdzie znasz).

PS. Jesli nic nie odpowiesz to dla mnie rowniez EOT.

 #289566  autor: Pre100
 23 wrz 2008, 09:22
Darnok,

Czym innym jest wymiana doświadczeń "u mnie jest tak, a tak" a czym innym jest autorytatywne stwierdzenie, że "zawsze jest tak i wiem to z doświadczenia", gdzie między wierszami można wyczytać "a wy sie nie znacie więc się nie odzywajcie".

Nie wiem jak Tesla, ale ja się nie obrażam. Nie widzę tylko celu dalszego prowadzenia rozmowy w takim trybie jak powyższy.

"over & out",
Pre100.

 #289640  autor: kmis
 23 wrz 2008, 16:59
Jak podaje telix.pl kolejna awaria orange w Wawie. Nie działają telefony, Orange zaleca przelogowanie telefonów.

 #289677  autor: kowcio
 23 wrz 2008, 19:28
kmis pisze:Orange zaleca przelogowanie telefonów.
Jak mamy sobie "przelogować" telefony? :P

 #289678  autor: yagi
 23 wrz 2008, 19:29
kowcio pisze:Jak mamy sobie "przelogować" telefony? :P
Normalie - uruchomic je ponownie :P

Obrazek

:!: Yagi's Para Para Dekkai Mara Mix (14.09.2010)

 #289705  autor: tesla
 23 wrz 2008, 22:01
darnok pisze:A to co zaprezentowal tesla powyzej i ty teraz jest co najmniej dziwne.
darnok, wyłowiłeś jak zwykle jedno zdanie z mojego posta i się go czepiłeś jak rzep psiego ogona. Gdybyś częściej uskuteczniał czytanie ze zrozumieniem, dostrzegłbyś że w moim poście chodziło coś innego niż zdefiniowanie czasu restartu centrali. Ale skoro wolisz brylować, to proszę cię bardzo.

Na końcu zdania dajemy kropkę, potem spację i zaczynamy z dużej litery. Proste?

 #317870  autor: Marcin_7
 16 lut 2009, 20:59
Pre100 pisze: Nie wiem co sie tam stalo w Orange'u, ale zaloze sie, ze najpiejw technika sama probowala postawic MSC na nogi, potem pewnie sciagnieto specjalistow z NSNa na ratunek, ktorzy rowniez musieli chwile czasu spedzic nad rowiazaniem problemu. Ostatecznie pojedynczy restart mogl wcale nie pomoc. Przy restarcie MSC restartuje sie rowniez czesc ze zintegrowanych do niego elementow takich jak np BSC, co z punktu widzenia abonenta moze wydluzyc czas niedostepnosci sieci.
A po co miałyby się restartować BSC/RNC podczas restartu MSC? Z doświadczenia wiem, że na BSC/RNC polecą wtedy alarmy, np. typu "Link out of service", od tego node się nie restartuje.

 #317876  autor: darnok
 16 lut 2009, 21:20
Marcin_7 pisze: A po co miałyby się restartować BSC/RNC podczas restartu MSC? Z doświadczenia wiem, że na BSC/RNC polecą wtedy alarmy, np. typu "Link out of service", od tego node się nie restartuje.
Raczej Signaling Destination Point (DPC) Unreachable...
To ciut istnotniejsze od lezacych linków czy linksetów, ktore wrecz przy lezacym calym DPC sie nie pojawiaja bo i po co.

 #317878  autor: Marcin_7
 16 lut 2009, 21:42
darnok pisze:
Marcin_7 pisze: A po co miałyby się restartować BSC/RNC podczas restartu MSC? Z doświadczenia wiem, że na BSC/RNC polecą wtedy alarmy, np. typu "Link out of service", od tego node się nie restartuje.
Raczej Signaling Destination Point (DPC) Unreachable...
To ciut istnotniejsze od lezacych linków czy linksetów, ktore wrecz przy lezacym calym DPC sie nie pojawiaja bo i po co.
Podałem konkretny przykład z RNCa, któy mialem przed weekendem (tylko że w labie, nie w żywej sieci), szczegóły związane konkretnym alarmem zalezą od dostawcy/wersji softwaru i pewno jeszcze paru czynników.
Chodzi o sam fakt: jeśli są dwa elementy sieciowe połączone między sobą, to restart jednego nie powinien powodować restartu drugiego.