Problemy:
1. koszty
2. zbędne koszty
3. WiFi zadowoli wszystkich, tych z VoWiFi jak i komunikatorami oraz maniakami @
Korzyść dla wszystkich to wagon/jednostka z działającym WiFi. Odpowiednie urządzania są już opracowane, działają, maja homologacje, odpowiednie anteny... Tak, to PL, zaraz speed testy i TB/s.. NIE. Wręcz organicznie prędkości do kilku czy 1Mb/s na użytkownika, wtedy spokojnie wszystko będzie funkcjonowało. Z punktu widzenia Pasażera zaraz 5G/WiFi... nie. Nasza kolej ma inne problemy/priorytety. Część "streamingu" można pobrać off-line, a praca on-line czy video rozmowa w 4kDD iść nie musi...
Mamy bardzo dobre sieci mobilne, aby uzyskać stabilny sygnał w pociągu, przejeżdżać przez miasta ok 30tys. Spokojnie wystarczy to do synchronizacji danych, a w biegu to i po GSM da radę porozmawiać. Zaniki sygnału są i będą, fizyki nie oszukamy.
Jednak mając wybór w co pakować kasę, wybierając tabor międzymiastowy, wzmacniacz sieci komórkowej czy Wifi pokładowe, wolę to drugie. Ideał to urządzenia 2w1, mamy bardzo tani Internet mobilny...
Kiedyś był problem z czystością na dworcach, ponieważ płacono za sprzątanie, a nie za czystość. Czas to wprowadzić dla Internetu w pociągach, płacimy nie za możliwość, a za działająca usługę.
I proszę mieć na uwadze, iż pociąg FTTH ze sobą nie ciągnie... choć kusi, fantastyka naukowa, techniczna możliwość wysyłania @ z prądem

Jakość @ będzie zależała od infrastruktury lokalnej. Trochę jeszcze potrwa zanim słupy GSM-R, zostaną udostępnione na potrzeby komercyjnych sieci.
Odnoście pytania w 1 poście, odpowiedni VPN i wyjście na portach 80/443, wtedy VoWiFI zadziała...