Rozwiązanie problemu nie jest proste. Wynika to z nakładania się na siebie dwóch regulacji: regulującej prawo odstąpienia od umowy w ustawie o prawach konsumenta (powołany przez Pana art. 27 u.p.k.) oraz w art. 56 ust. 6 i nast. pr.telekom. Choć obie regulacje przyznają konsumentowi prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość (zawarta w Prawie telekomunikacyjnym odnosi się do umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych) różnią się one w kwestiach szczegółowych. Orange powołuje się na art. 56 ust. 6 i nast. pr.telekom. zgodnie z którym:
„6. Dostawca usług może umożliwić abonentowi będącemu stroną umowy zawartej w formie pisemnej lub elektronicznej zmianę warunków umowy, o których mowa w ust. 3 pkt 2 i 4-7, za pomocą środków porozumiewania się na odległość, w szczególności telefonicznie lub przy użyciu poczty elektronicznej lub faksu. Dostawca usług obowiązany jest jednak utrwalić oświadczenie abonenta złożone w sposób określony w zdaniu pierwszym i przechowywać je do końca obowiązywania umowy na zmienionych warunkach i udostępniać jego treść abonentowi na jego żądanie, zgłoszone w szczególności w trakcie postępowania reklamacyjnego. W przypadku zmiany warunków umowy dokonanej telefonicznie powinna być utrwalona cała rozmowa. Jednocześnie dostawca usług obowiązany jest do potwierdzenia abonentowi faktu złożenia oświadczenia o zmianie warunków umowy oraz jego zakresu i terminu wprowadzenia zmian w terminie ustalonym z abonentem, ale nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia zlecenia zmiany. Abonentowi przysługuje prawo odstąpienia od dokonanej zmiany warunków umowy, bez podania przyczyn, poprzez złożenie oświadczenia w formie pisemnej w terminie 10 dni od dnia otrzymania potwierdzenia. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem.
6a. Potwierdzenie, o którym mowa w ust. 6, dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych dostarcza drogą elektroniczną na wskazany przez abonenta w tym celu adres poczty elektronicznej lub za pomocą podobnego środka porozumiewania się na odległość. Potwierdzenie powinno zawierać:
1)
treść zmiany warunków umowy dokonanej za pomocą środków porozumiewania się na odległość lub w przypadku, gdy treść zmiany ze względu na jej objętość utrudniać będzie abonentowi zapoznanie się z nią - odesłanie do miejsca na stronie internetowej dostawcy, gdzie abonent może się z nią zapoznać;
2)
informację o złożeniu przez abonenta oświadczenia o zmianie warunków umowy oraz jej zakresie i terminie wprowadzenia tych zmian.
6b. W przypadku braku możliwości dostarczenia potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6, w sposób określony w ust. 6a lub na żądanie abonenta dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych dostarcza potwierdzenie w formie pisemnej.
7. Abonentowi nie przysługuje prawo odstąpienia od dokonanej zmiany warunków umowy, o którym mowa w ust. 6, jeżeli dostawca usług, za zgodą abonenta, rozpoczął świadczenie usług zgodnie ze zmienionymi warunkami umowy.
8. W razie braku potwierdzenia abonentowi faktu złożenia oświadczenia o zmianie warunków umowy oraz jego zakresu i terminu wprowadzenia zmian, o których mowa w ust. 6, termin, w którym abonent może odstąpić od dokonanej zmiany warunków umowy, wynosi trzy miesiące i liczy się od dnia złożenia oświadczenia o zmianie warunków umowy. Jeżeli jednak abonent po rozpoczęciu biegu tego terminu otrzyma potwierdzenie, termin ulega skróceniu do 10 dni od dnia otrzymania tego potwierdzenia.
9. Do zmiany warunków umowy w trybie, o którym mowa w ust. 6, nie stosuje się art. 60a.”
Proszę zwrócić uwagę na podkreślone ustępy.
Szczególne znaczenie ma ust. 7. Orange argumentuje, że w tym dniu (u Pana 8 listopada) rozpoczął świadczenie usług (za Pana zgodą) zgodnie z warunkami aneksu a zatem w tym dniu utracił Pan prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość.
Odmawia zatem zastosowania konkurencyjnej regulacji zawartej w ustawie o prawach konsumenta.
Czy ma rację?
Nikt do końca nie odpowie Panu na to pytanie.
Przed wejściem w życie ustawy o prawach konsumenta UOKiK i UKE wydały Stanowisko dotyczące relacji ustaw Prawo telekomunikacyjne i o prawach konsumenta (wersja z 10 grudnia 2014 r. - jest w internecie, wystarczy przekleić tytuł do google). Proszę przeczytać sobie zwłaszcza punkty 52, 53, 55 i 56. Tak to napisano, że do końca nie wiadomo, o co im chodzi.
Poza tym jest to tylko stanowisko urzędów – sąd mógłby te przepisy zinterpretować inaczej.