DAJ CYNK
  • Wszystko, co dotyczy ofert abonamentowych operatorów.
Wszystko, co dotyczy ofert abonamentowych operatorów.

Moderator: Moderatorzy

Regulamin forum: 
W tym dziale dyskutujemy o ofertach na ABONAMENT.

Uwaga! Jeżeli szukasz oferty dla siebie i nie wiesz, na którą się zdecydować - zadaj pytanie w dziale Jaką ofertę wybrać?
 #1111147  autor: Kryniczanin
 04 lut 2021, 21:22
Umarł znajomy, miał abonament w Plusie z ratami za sprzęt. Co dalej? Umowę o świadczenie usług można rozwiązać a co ze sprzętem? Plus blokuje sprzęt w takiej sytuacji życiowej licząc na spłatę wszystkich rat, czy może odpuszczają temat? Pytam bo temat prawnie jest bardzo ciekawy, żeby rozpocząć windykację Plus by musiał znać nazwiska spadkobierców bądź samemu przeprowadzać sprawę spadkową.

Zresztą jak to wygląda w innych sieciach od czasu wprowadzenia rat?
 #1111299  autor: Leo
 07 lut 2021, 14:45
Dobrze, że poruszony został ten temat bo jest to sytuacja życiowa i każdemu może się przecież zdarzyć. Sprzedaż towaru na raty jako umowa z definicji przenosi własność na nabywcę. Jednakże strony umowy mogą w sposób dowolny ustalić chwilę wydania towaru i moment przeniesienia własności rzeczy na nabywcę. W przypadku sprzedaży telefonów komórkowych na raty operator zastrzega w regulaminie sprzedaży, że wydaje towar z chwilą podpisania umowy a przeniesienie własności nastąpi dopiero po spłacie ostatniej raty. Czyli spłacający raty nie może sprzedać telefonu do momentu całkowitej jego spłaty.
Tym bardziej jak zostanie zablokowany numer IMEI.

Jeśli spłaty idą "gładko" to nie ma problemów. Jeśli strona umowy umiera to umowa sprzedaży na raty rozwiązuje się i mamy problem. Telefon nadal pozostaje własnością operatora a zatem powinien być zwrócony. Skoro zostaje zwrócony to operator zwraca wpłacone raty a może ich być np. 20. Inna kwestia to rozliczenie umowy z tytułu korzystania z rzeczy cudzej bo przecież zmarły korzystał z telefonu przez okres kilku, kilkunastu czy kilkudziesięciu miesięcy. Spadkobiercy zmarłego powinni rozmawiać na ten temat z operatorem i ustalić sposób rozliczenia umowy w zakresie nadpłaty czy niedopłaty. Inna sytuacja będzie kiedy zwrócony telefon jest praktycznie nowy i ma 1 miesiąc a inna kiedy śmierć nastąpi w 23 miesiącu umowy zawartej na 24 miesiące. Możliwe, że może się nawet opłacać wpłacić resztę rat i zatrzymać telefon. To kwestia relacji pozostałych do spłaty rat do wartości rynkowej telefonu.
 #1111301  autor: Kryniczanin
 07 lut 2021, 15:29
Trzy razy dzwoniliśmy do DOK - spadkobiercy mają spłacać i koniec na pytanie jak ustalić grono spadkobierców i blokadę IMEI??? Cisza...
Spadkobiercy zmarłego powinni rozmawiać na ten temat z operatorem i ustalić sposób rozliczenia umowy w zakresie nadpłaty czy niedopłaty
Tylko z kim ma rozmawiać operator? Ja od lipca 2016 jestem uczestnikiem sprawy spadkowej...Cała zabawa zaczyna się od początku bo trzy dni po ogłoszeniu nieprawomocnego wyroku zmarł inny z uczestników i zaczynamy od zera...
 #1111303  autor: Remington
 07 lut 2021, 15:44
Ale to tak samo jest gdy zmarły miał np. kredyt w banku. Bank nie zna grona spadkobierców, ale można go poinformować i samemu uregulować swoją część zobowiązania wcześniej by mieć problem z głowy.

Jeśli nie było testamentu, to każdy może sobie policzyć jaka część na niego przypada.
 #1111312  autor: Kryniczanin
 07 lut 2021, 17:00
Nie można policzyć Remington nie można w tym jest problem. Do pół roku po śmierci spadkodawcy spadkodawcy mogą się zrzec swojej części przed notariuszem nie informując o tym pozostałych spadkobierców. Pierwsza sprawa spadkowa to obecnie rok na prowincji a 2-3 lata w aglomeracji.

Co do testamentu są próby jego podważenia i sprawy trwają latami. Koleżanka z pracy ma to...8 lat zabawy w podważanie testamentu notarialnego.
 #1111314  autor: Remington
 07 lut 2021, 17:33
Jak ktoś odrzuci spadek to jego część przechodzi na jego dzieci lub innych spadkobierców. Jak oni odrzucą to na ich itd. no chyba, że ktoś takowych nie posiada.

Można zaczekać pół roku. Niemniej swoją część można spłacić od razu tak jak napisałem, gdyż ona w najgorszym razie może tylko wzrosnąć. Ale nie zmaleje, więc na pewno nie przepłacimy. No chyba, że sami chcemy odrzucić obarczając tym kłopotem nasze dzieci.
 #1111316  autor: Kryniczanin
 07 lut 2021, 17:44
Remington wchodząc w spory prawne będziemy tu kwitnąć lata...Wpadamy w prawne szambo.

Powiem tak - operatorzy powinni jasno określić jak wygląda sprawa rat po śmierci klienta. Co z blokadą IMEI ?

Np. zanosimy sprzęt będący kwestią rat do punktu, operator zwraca na konto kwotę za sprzętu minus % za używanie sprzętu np. 3% wartości z umowy miesięcznie przy ratach na 3 lata.
 #1111317  autor: Remington
 07 lut 2021, 17:57
Gdzie Ty widzisz spór? Obaj mówimy o tym samym.

Kwestia jest właśnie w przepisach. Spójrz sam piszesz o zwrocie na konto. Tylko czyje konto, skoro zmarły miał n spadkobierców dziedziczących w różnych proporcjach. Teoretycznie żaden z nich nie ma prawa podjąć decyzji co do przyszłości tego telefonu i umowy. W praktyce jeśli jeden chce położyć łapę na tym telefonie, jeśli inni o nim nie wiedzą może go spłacić i schować do kieszeni.

Proponuję byś zadał to pytanie na Forum Prawnym, niech się tam wypowiedzą ci co znają się na zasadach dziedziczenia.
 #1111419  autor: Kryniczanin
 09 lut 2021, 16:53
Remington mam propozycję czy Wy jako Telepolis moglibyście zapytać operatorów co z ratami, blokadą IMEI po śmierci abonenta? By każdy op powiedział jasno co i jak.
 #1111551  autor: Leo
 12 lut 2021, 19:11
Warto przeczytać regulamin sprzedaży na raty telefonów i zawarte tam zapisy. Np Orange:

17. Możemy postawić w stan wymagalności i żądać od Państwa zapłaty całości nieuiszczonej ceny za Urządzenie (Zestaw), jeżeli będą Państwo w zwłoce z zapłatą co najmniej dwóch rat, łączna zaś suma zaległych rat przewyższać będzie jedną piątą części ceny. Będziemy mogli odstąpić od umowy sprzedaży Urządzenia (Zestawu) na raty z powodu niezapłacenia ceny, gdy będziecie Państwo w zwłoce z zapłatą co najmniej dwóch rat, a łączna suma zaległych rat przewyższać będzie jedną piątą ceny. W takim przypadku wyznaczymy Państwu odpowiedni termin dodatkowy do zapłacenia zaległości z zagrożeniem, iż w razie bezskutecznego upływu wyznaczonego terminu będziemy uprawnieni do odstąpienia od umowy sprzedaży na raty.

Mamy tu dwie opcje: stan wymagalności wszystkich pozostałych rat albo rozwiązanie umowy. Obie opcje są nie do wykonania po śmierci abonenta i do czasu ustalenia spadkobierców zmarłego. Spadkobiercy zmarłego są jego następcami prawnymi i muszą być zawiadomieni przez operatora o wymagalności pozostałych rat albo o rozwiązaniu umowy. W pierwszym wypadku operator może wystąpić do sądu o zasądzenie równowartości pozostałych pozostałych rat od spadkobierców. W drugim wypadku czyli przy odstąpieniu sprzedawcy od umowy spadkobiercy będą zobowiązani do zwrotu rzeczy sprzedanej, a sprzedawca do zwrotu części ceny dotychczas uiszczonej przez kupującego. Sprzedawca może domagać się odszkodowania z tytułu niewykonania zobowiązania, a ponadto jest uprawniony do żądania pokrycia straty wynikającej z zużycia rzeczy przez okres, gdy znajdowała się ona we władaniu kupującego.
 #1111552  autor: LuiN
 12 lut 2021, 19:53
Kryniczanin pisze:
09 lut 2021, 16:53
Remington mam propozycję czy Wy jako Telepolis moglibyście zapytać operatorów co z ratami, blokadą IMEI po śmierci abonenta? By każdy op powiedział jasno co i jak.
Zgodnie z sugestią, zbadaliśmy temat, prosząc o komentarz biura prasowe każdego z 4 największych operatorów. Wszystkie informacje zebraliśmy w tym artykule:
https://www.telepolis.pl/artykuly/porad ... a-co-dalej
 #1111565  autor: Kryniczanin
 13 lut 2021, 07:26
Dziękuję redakcji za odzew! Teraz moje przemyślenia...Raty poza Play to niesamowity wałek Plus domaga się kasy mimo tego, że 180 dni potencjalni spadkobiercy mają czas na odrzucenie spadku. Orange chce kasy w całości po zakończeniu postępowania...Czyli po 5 latach płacimy kilka tysięcy za sprzęt o którym mało kto już pamięta. T-Mobile łaskawie przyjmie telefon pod warunkiem, że schowasz go do szuflady i nie będziesz używać, bądź zejdziesz z tego świata minutę po odbiorze sprzętu. Po takim postępowaniu i wypowiedziach UOKiK powinien natychmiast tym trzem sieciom dowalić maksymalną możliwą karę i zakazać wałków ratalnych. Żona zmarłego kolegi nie będzie spłacać rat - tak mi powiedziała do momentu gdy dostanie poświadczenie notarialne.
 #1111629  autor: Remington
 14 lut 2021, 17:42
Kryniczanin pisze:
13 lut 2021, 07:26
Czyli po 5 latach płacimy kilka tysięcy za sprzęt o którym mało kto już pamięta.

Niczym się to nie różni od pożyczki wziętej w banku. Nikogo nie obchodzi czy została przejedzona, czy został po niej nienowoczesny już telewizor itp., dziedziczy się dług i trzeba go spłacić.