Jak wygląda kwestia walidacji danych? Czy operatorzy wiążą ze sobą PESEL z imieniem i nazwiskiem? Czy mają prawną możliwość weryfikacji poprawności danych przez odpytanie baz państwowych (np. PESEL)?
Wiadomo, że PESEL ma sumę kontrolną, więc i bez bazy można sprawdzić poprawność numeru, datę urodzenia i płeć. Wiadomo też, że bez trudu można wygenerować poprawny PESEL, który będzie albo pusty (nieprzypisany do nikogo) albo należący do osoby o innej godności.
Pytam, bo w Plusie (Plushu) raz osobiście zarejestrowałem kartę, a następnie przy pomocy tejże za pośrednictwem SMS rejestrowałem kolejne, aż do osiągnięcia limitu bodaj 20 sztuk. Następnie udałem się do Żabki celem osobistej rejestracji kolejnej karty. Nie obyło się bez problemów po stronie ekspedientki, koniec końców się udało. Jakież było moje zdziwienie, gdy się okazało, że numer ten został zarejestrowany na mój PESEL i nazwisko z literówką (czyli formalnie inne nazwisko). Przy użyciu tej karty mogę na nowo rejestrować kolejne SMS-em.
Z powyższej historii wynikają początkowe pytania o walidację i jakość danych u operatora. Nikt tego nie weryfikuje? Odchylenie standardowe nie jest interesujące?
Jeżeli mamy jeden PESEL i dwa nazwiska, to jak administrator danych stwierdzi, czy i gdzie jest błąd? Teoretycznie nazwisko zawsze można legalnie zmienić. Błąd też może być wszędzie: 1)PESEL, a istnieć mogą dwie osoby o niemal tej samej tożsamości, 2) w nazwisku nr 1, 3) w nazwisku nr 2, 4) w imieniu. Choć to logiczne, że przy trzech zmiennych, gdzie dwie są ze sobą zgodne, pod uwagę bierzemy wariant 2 i 3. Tylko jak bez skanu dowodu i bazy PESEL rozstrzygnąć problem?