AMD chce odmienić rynek PC. Szykowane są zupełnie nowe układy
Szaleństwo na sztuczną inteligencję nie przemija, a przychody z tego rynku sięgają setek miliardów dolarów. AMD ma nowy pomysł, jak na tym zarobić.

AMD rozważa wprowadzenie na rynek konsumencki NPU, które mogłyby znacząco zwiększyć możliwości obliczeniowe komputerów domowych w zakresie sztucznej inteligencji. Rahul Tikoo - szef działu procesorów klienckich w AMD - analizuje potencjał wprowadzenia dedykowanych układów AI w formie osobnych karty rozszerzeń.
Ma to pozwolić na odpalanie rozbudowanych LLM i innych narzędzi
Choć koncepcja dodatkowego NPU nie jest zupełnie nowa - przykładem może być karta Qualcomm Cloud AI 100 Ultra czy słabsze, ale bardziej kompaktowe rozwiązania w formacie M.2 od Hailo - to do tej pory rynek konsumencki był praktycznie pozbawiony podobnych propozycji.



Czerwoni widzą w tym szansę na uzupełnienie luki pomiędzy rosnącym zapotrzebowaniem na obliczenia AI a ograniczeniami technologicznymi laptopów i urządzeń mobilnych. Jak zaznacza samo AMD, ich szerokie portfolio technologii i doświadczenie w zakresie silników AI pozwala z optymizmem patrzeć na szybkie wdrożenie takiego produktu.
W ostatnich latach zarówno Intel, jak i AMD wprowadzili na rynek mobilny procesory wyposażone w zintegrowane układy NPU - kolejno seria Lunar Lake i Strix Point, ale ich wydajność pozostawia wiele do życzenia. W przypadku CPU dla komputerów stacjonarnych nie mamy NPU wcale, lub ich wydajność jest żałośnie niska (13 TOPS w Arrow Lake).
Nie brakuje jednak głosów sceptycznych, wskazujących, że rynek kart NPU może być niszowy, gdyż nie każdy użytkownik potrzebuje zaawansowanych funkcji AI. Niemniej, jeśli AMD skieruje swoją propozycję przede wszystkim do segmentu profesjonalnego - twórców treści, inżynierów, programistów i naukowców - taka karta może znaleźć szerokie zastosowanie.
Na razie inicjatywa znajduje się we wczesnej fazie, ale wszystko wskazuje na to, że Amerykanie mają ambitne plany wobec dochodowego rynku sztucznej inteligencji i nie zamierzają pozostawać w tyle za konkurencją.