Gry mają zaskakujący wpływ na dzieci. Dowodzą tego badania

W Polsce wciąż pokutuje przekonanie, że gry są szkodliwe dla dzieci. Tymczasem najnowsze badania dowodzą, że nie tyle nie szkodą, ile mogą mieć wręcz pozytywny wpływ.

Damian Jaroszewski (NeR1o)
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Gry mają zaskakujący wpływ na dzieci. Dowodzą tego badania

Najnowsze badania podważają przekonanie, że gry szkodzą dzieciom. Analiza przeprowadzona na około 10 tys. najmłodszych graczy wykazała, że spędzanie większej ilości czasu na graniu wiąże się ze wzrostem inteligencji. Choć związek ten nie jest przyczynowo-skutkowy, jest na tyle wyraźny, by zwrócić na niego uwagę.

Dalsza część tekstu pod wideo

Gry mają pozytywny wpływ na dzieci

Badanie w 2022 roku zostało przeprowadzone przez naukowców z Holandii, Niemiec i Szwecji. Co ważne, wzięto w nim pod uwagę między innymi genetykę oraz pochodzenie społeczno-ekonomiczne. Dzięki temu zminimalizowano wpływ tych czynników na wyniki.

Badacze przeanalizowali dane od 9855 dzieci w wieku 9 i 10 lat z USA. Dwa lata później sprawdzono wyniki ponad 5000 z nich. Okazało się, że dzieci, które spędzały więcej czasu na graniu, odnotowały wzrost o 2,5 punktu IQ powyżej średniego wzrostu w całej grupie.

Wzrost IQ mierzono na podstawie testów, które obejmowały rozumienie tekstu, przetwarzanie wzrokowo-przestrzenne oraz zadania związane z pamięcią, elastycznym myśleniem i samokontrolą.

Telewizja i media społecznościowe

Warto zauważyć, że podczas gdy granie miało pozytywny wpływ na inteligencję, oglądanie telewizji i korzystanie z mediów społecznościowych nie miało zauważalnego pozytywnego ani negatywnego wpływu.

Nasze wyniki potwierdzają twierdzenie, że czas spędzany przed ekranem generalnie nie upośledza zdolności poznawczych dzieci, a granie w gry wideo może faktycznie pomóc w podniesieniu inteligencji

mówi Torkel Klingberg z Karolinska Institute w Szwecji, jeden z autorów badania.

Naukowcy podkreślają, że jest to dopiero początek drogi do pełnego zrozumienia wpływu gier na rozwój. Kolejne badania będą koncentrować się na innych czynnikach środowiskowych oraz na tym, jak efekty poznawcze korelują z rozwojem mózgu u dzieci.