columbo pisze: ↑14 sie 2019, 10:57
Trochę się pogubiłem - jak to jest? Hd Voice, WifiCall, VoLte - które z tych usług są asymetryczne, a które nie? Symetryczne, tzn. że obie strony rozmowy muszą mieć to aktywne, żeby zadziałało.
Podstawowa rzecz: odróżniać kodek stosowany podczas rozmowy od technologii w której nawiązywane jest połączenie.
Technologia to 2G (GSM), 3G (UMTS), 4G (VoLTE), WiFi Calling zwany też VoWiFi.
Kodek to (m.in.) NB-AMR (wąskopasmowy), WB-AMR (szerokopasmowy czyli HD), EVS (najnowszej generacji, "superszerokopasmowy" HD+).
Co do technologii: mogą występować wszystkie dowolne kombinacje (np. 2G<-> VoLTE itd).
Rozmowa będzie w HD jeśli obydwie strony obsługują kodek WB-AMR i nic "po drodze" nie zmienia kodowania na NB-AMR (np. kiepsko zestawiony interkonekt między operatorami). Technologia (2G, 3G, VoLTE) nie ma tu znaczenia (*). Jedna strona może być np. w UMTS, a druga w VoLTE itd.
Rozmowa będzie HD+ jeśli obydwie strony obsługują kodek EVS, a połączenie jest w technologii VoLTE/VoWiFi tylko w obrębie operatora (na dziś T-mobile i Play, Orange ma uruchomić). Interonekt między tymi operatorami nie obsługuje tego kodeka, rozmowa jest albo w WB-AMR albo w NB-AMR, zależnie od dzwoniących terminali.
(*) - w przypadku 2G Play po ostatnim przejściu na eGSM najczęściej nie ma obsługi WB-AMR, rozmowy są w NB-AMR, w dodatku w HR.