DAJ CYNK
  • Wszystko, co dotyczy telekomunikacji, a nie mieści się w innych działach tej sekcji.
Wszystko, co dotyczy telekomunikacji, a nie mieści się w innych działach tej sekcji.
Regulamin forum: Zanim założysz nowy temat upewnij się, że wybrałeś odpowiedni dział! W przeciwnym razie wyląduje w koszu! Tak samo będą traktowane nowe posty pisane nie na temat.
 #686108  autor: KC-KARLOS
 28 gru 2013, 22:06
Witajcie!
Zapraszam do dyskusji na ten temat.

Rozchodzi się o ten artykuł:
http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35 ... SlotII3img

Co o tym sądzicie? Uczciwi powinni nie płacić kar, a nieuczciwi - tak? A może też nie płacić kar, bo operator robi nas w balona?
No i wraca sprawa odsetek - te muszą płacić wszyscy w każdej sieci.

🌟To już 14 rok na Forum TELEPOLIS.PL - wielkie dzięki za ten czas i nadal służę pomocą! Pozdrawiam🔥

 #686118  autor: max4max
 28 gru 2013, 22:18
Karlos20,
To proste.
Nikt nie powinien płacić kar za zaległości.
Natomiast może zapłacić jeśliby sam zerwał umowę.
Wystarczy jej nie zrywać i nie będzie problemu.
Poza takim przypadkiem kary umowne stosują też operatorzy telewizji cyfrowej, ale tam jest to zwykle za nieoddanie wydzierżawionego sprzętu lub podobne sprawy.
Za brak płatności tylko odsetki, ewentualnie komornik, gdy będzie wyrok.
Dziwię się, ze obecnie taki klauzule, które są w świetle prawa niedozwolone jeszcze funkcjonują i UOKiK nie zajął się tym.

 #686121  autor: KC-KARLOS
 28 gru 2013, 22:25
A może... Niech wprowadzą operatorzy w abonamentach bez telefonu:
> umowy bezterminowe
> bez kar
> 30-dniowe wypowiedzenie
Aktualnie tylko pojedyncze taryfy tak mają (nie wliczając niewielkich MVNO): NJU BUZZ (Orange), HEYAH NON-STOP (T-Mobile), RED BULL MOBILE NO LIMITS II (Play).

z telefonem:
> umowa TELEKOMUNIKACYJNA: BEZTERMINOWA
> umowa ratalna - opłaty za sprzęt za 0 lub 1 złoty

> w obu opcjach odsetki karne za nieterminowe zapłacenie faktur w czasie od trwania umowy do jej zerwania/zakończenia.

Ale nie: operatorom za mało: ARPU chcą większe, większe wpływy, itd.
żądza mega kasy niszczy ludzi... i firmy.

🌟To już 14 rok na Forum TELEPOLIS.PL - wielkie dzięki za ten czas i nadal służę pomocą! Pozdrawiam🔥

 #686124  autor: piokuk
 28 gru 2013, 22:46
Zacznijmy od początku. Sąd powołał się w swoim wyroku na treść art. 483 § 1 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym: "Można zastrzec w umowie, że naprawienie szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania niepieniężnego nastąpi przez zapłatę określonej sumy (kara umowna)". Skoro, jak uznał sąd, świadczenie abonenta ma charakter pieniężny (płaci przecież abonament w pieniądzu), to zgodnie z Kodeksem cywilnym zastrzeżenie kary umownej przez operatora na wypadek niewykonania takiego zobowiązania jest niedopuszczalne. I tu sąd ma oczywiście rację. Ale... Zapomniał o istnieniu art. 57 ust. 6 Prawa telekomunikacyjnego, który stanowi o tym, że: "w przypadku zawarcia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, w tym o zapewnienie przyłączenia do publicznej sieci telekomunikacyjnej, związanego z ulgą przyznaną abonentowi, wysokość roszczenia z tytułu jednostronnego rozwiązania umowy przez abonenta lub przez dostawcę usług z winy abonenta przed upływem terminu, na jaki umowa została zawarta, nie może przekroczyć wartości ulgi przyznanej abonentowi pomniejszonej o proporcjonalną jej wartość za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania. Roszczenie nie przysługuje w przypadku rozwiązania przez konsumenta umowy przed rozpoczęciem świadczenia usług, chyba że przedmiotem ulgi jest telekomunikacyjne urządzenie końcowe".
Wg mnie zatem sąd poszedł trochę "na skróty".

[ Dodano: 2013-12-28, 22:54 ]
Niepłacenie rachunków stanowi bowiem podstawę do jednostronnego rozwiązania umowy przez dostawcę usług z winy abonenta, co uprawnia go do żądania świadczenia pieniężnego obliczanego w sposób wskazany w powołanym przepisie. Inną kwestią pozostaje natomiast rzetelność ustalania ulgi udzielanej przez operatora. Wystarczy w cenniku napisać, że koszt aktywacji numeru to przykładowo 1000 złotych, jedynie "promocyjnie" obniżony do np. 50 złotych i już się robi ulga w kwocie 950 złotych. Analogicznie rzecz się ma z cenami niektórych telefonów, nieprzystającymi w żaden sposób do ich rynkowej wartości. Na takie praktyki powinien zwrócić szczególną uwagę UOKiK. Podsumowując: nie ma się z czego cieszyć, bo nie wierzę w utrzymanie się tego orzeczenia w instancji odwoławczej.

 #686141  autor: reboot
 28 gru 2013, 23:55
Co do kar umownych, to matka znajomego podpisywała umowę na sim bez telefonu.
Rabat na abonament w tej taryfie to około 75% :D zatem jeśli jej abonament z VAT wynosi ok. 50zł po "uldze", to bez tej ulgi jest to ~200zł :)
Przy zerwaniu umowy kara to 2333 zł :) czyli wychodzi około 155zł za każdy miesiąc trwania umowy (umowa na 15 msc).
Śmiech na sali, bardziej opłaca się płacić abonament i niech karta leży niż zrywać przed czasem i płacić za nic 3x większą kwotę niż wynosi abonament miesięczny.
Rabaty z kosmosu.

WKS

 #686164  autor: Kryniczanin
 29 gru 2013, 08:46
Opłata aktywacyjna - zajeb.... wałek wszelkich telekomów wystarczy żeby był nakaz takiej samej opłaty aktywacyjnej w ofercie pre i postpaid. Wtedy by było prawdziwe równe traktowanie.

Zapewniam Was wtedy by aktywacja we wszystkich ofertach abo zjechała do zera.

 #686231  autor: max4max
 29 gru 2013, 14:21
piokuk,
Nie do końca tak jest jak piszesz gdyż:
1. Sąd dobrze orzekł, bo kary umownej nie można zastosować do świadczeń pieniężnych - koniec kropka.
2. Operator z tytułu powiedzmy subsydiowania np. aparatu telefonicznego może sobie zastrzec dochodzenie swoich roszczeń i utraconych korzyści z powodu rozwiązania umowy, ale nie mogą to być kary umowne.

Tutaj było powołanie się na karę umowną, więc Polkomtel przegrał, co nie oznacza, ze nie wytoczy innej sprawy ;)