DAJ CYNK
  • Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.
Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.
  • Strona 148 z 192
  • 1
  • 146
  • 147
  • 148
  • 149
  • 150
  • 192
 #1142136  autor: Remington
 21 sty 2023, 16:24
Nie wiń platformy. Platforma może być najlepsza i super wypasiona. Diabeł tkwi w szczegółach, przede wszystkim integracji z istniejącymi systemami. Trzeba pamiętać, że to systemy rozwijane od lat z tysiącami łatek, wewnętrznych zależności i ograniczeń. I jest ich wiele, np. osobny dla MNO, osobny dla MVNO, osobny dla indywidualnych, osobny dla firm, a dla największych korporacyjnych klientów bywa, że jeszcze inny. Bo prościej było postawić nowy system dla nowej grupy klientów niż grzebać przy istniejącym.

Podpięcie się do czegoś takiego jest czasochłonne i kosztowne, więc najczęściej idzie się po łebkach i na kompromisy.

To co napisałem powyżej, tyczy się dowolnej branży - informatyka i projekty wyglądają wszędzie tak samo.
 #1142138  autor: kozien70
 21 sty 2023, 19:38
klaudia123 pisze:
21 sty 2023, 14:46
Odwracając pytanie, który operator zdecyduje się zakupić platformę która "może"? Bo wygląda na to, iż każdy kupił lepsze wielkie nic...
Platforma IMS to nie jest pudło, które przywozisz żukiem, podłączasz kabelkami i włączasz przyciskiem.
To przede wszystkim duży projekt informatyczny, wymagający oprócz uruchomienia i konfiguracji nowego rozwiązania jeszcze jego integrację z istniejącymi systemami.
Kto uczestniczył w dużych wdrożeniach IT ten wie, o co chodzi.
Można kupić system klasy "Mercedesa" i położyć wszystko przez kiepski zespół, można też mieć badziewny system, z którego nawet najlepsi specjaliści niewiele wycisną. Nie wiemy jak to wygląda u naszych operatorów, nie znamy szczegółów wdrożeń, więc nie ma co tworzyć bajek pt. "a ten to kupił super platformę, a ten to kupił dziadostwo". Przyczyn takiego czy innego działania może być multum.
 #1142149  autor: kacperek_z
 22 sty 2023, 00:06
Oj tak.

Tylko gwoli zilustrowania sytuacji, na przykładzie IMS, po inspekcji tzw. "carrier bundles" z iPhone'ów czy fabrycznych plików konfiguracyjnych ePDG na samsungach:
Trzech polskich operatorów do zabezpieczenia integralności sesji IPsec przy MMTel między telefonem a IMS wykorzystuje uważany już od dłuższego czasu za podatny na odnalezienie kolizji algorytm funkcji skrótu kryptograficznego SHA-1 (1995), a tylko jeden stosuje algorytm uważany za bezpieczny, SHA-2 (2001). Nie jest to co prawda nic strasznego, faktem jest jednak, że ktoś odrobił lekcje z konfiguracji lepiej niż inni.

Co poniektórzy mogą się zapewne zdziwić, kto jest kim w tej układance, otóż:
jedynym operatorem korzystającym z SHA-2 jest ten, co posiada rzekomo najbardziej dziadowsko wdrożone usługi VoXXX i "wersję demo" platformy IMS, czyli nasz wspaniały Orange.

Dodam jeszcze ciekawostkę: w Play, podana nazwa aplikacji serwerowej IMS (zapisana w carrier bundle na iPhone'ach) to "com.huawei.cdm" :)

(Tak już zupełnie nawiasem mówiąc: od pewnego czasu w bundle'ach Orange znajduje się adres serwera IMAP vvm.orange.pl, który sugeruje, że z nie do końca wiadomych powodów Orange, po ponad 10 latach od premiery swojego pierwszego sprzedawanego iPhone'a w wersji 3G, planuje wdrożyć Visual Voicemail. :) Choć według relacji pewnego użytkownika na forum operatora, zyskał do niej w niewyjaśniony sposób dostęp już we wrześniu ubiegłego roku.)
 #1142152  autor: klaudia123
 22 sty 2023, 02:13
Ok.. tylko dla Klienta ma to działać. Wciska się bajki o 5g, a jedyne co wyszło dobrze w PL to GSM :mrgreen:
Ale skoro u nas nowością jest obsługa MMS po WiFi :shock: u jednego, kiedy drugi to ma od lat... bez idiotycznych blokad/warunków/zestawienia włączonych usług.
W sumie operatorzy, już oddają rynek apką/komunikator, te nie wydziwiają, działają... Szopka z głosem w 5G będzie jeszcze lepsza. I nie nie wydziwiam, popatrzcie co i jak działa w sieciach w pozostałych krajach... podobno nasze są #1 i naj naj.... :lol: :lol:
8) dobra kupie samsunga i nie będę marudzić :D
 #1142154  autor: Kryniczanin
 22 sty 2023, 07:13
casper: IMS działa wyłącznie w części głównej Plusa (abonament/mix/karta) - z wirtualnych zależnie od oferty Polkomtel operatorom wirtualnym dostarcza jedynie 5G.

Podczas wdrażania IMSa - szczególnie na platformie billingowej dla MVNO, doszło do poważnych błędów, które powodowały czasową blokadę połączeń wychodzących, stąd IMS został wdrożony jedynie do głównego Plusa.

Ja mam prepaida Lajt Mobile na którym działa mi cały IMS Plusa. Aktywowano w dniu włączenia IMS przez Plusa - do dzisiaj nie wyłączyli.
 #1142162  autor: p2225
 22 sty 2023, 11:43
kacperek_z pisze:
22 sty 2023, 00:06
(Tak już zupełnie nawiasem mówiąc: od pewnego czasu w bundle'ach Orange znajduje się adres serwera IMAP vvm.orange.pl, który sugeruje, że z nie do końca wiadomych powodów Orange, po ponad 10 latach od premiery swojego pierwszego sprzedawanego iPhone'a w wersji 3G, planuje wdrożyć Visual Voicemail. :) Choć według relacji pewnego użytkownika na forum operatora, zyskał do niej w niewyjaśniony sposób dostęp już we wrześniu ubiegłego roku.)
U mnie pojawiło się chwilowo na taryfie korpo, ale obecnie w zakładce VVM widoczny jest komunikat: "Usługa Visual Voicemail jest teraz niedostępna. Zadzwoń na pocztę głosową". Mam nagranie na poczcie z 11 grudnia.

5G3600+4CA+QAM256+MIMO4x4:
https://www.speedtest.net/pl/android/9862555658.png
 #1142405  autor: Mixiorek
 25 sty 2023, 13:56
"Stałym, dobrym trendem jest rosnące wykorzystanie VoLTE i WiFi Calling. Na koniec grudnia 2022 roku rozmowy w tych standardach stanowiły już 56% całego ruchu głosowego w naszej sieci."
https://biuroprasowe.orange.pl/blog/pod ... ci-orange/

https://www.speedtest.net/result/i/3214933873.png
 #1142414  autor: mirekm35
 25 sty 2023, 15:15
Czyli na pozostałe standardy przypada 44 %. To w takim razie ciekawe ile na poszczególne z nich, czyli 2G i 3G - to mogłoby być interesujące w kontekście wyłączenia 3G.
 #1142423  autor: Remington
 25 sty 2023, 16:38
56% i to przy tak ograniczonej liście urządzeń to wynik niesłychanie dobry.

Chyba, że liczą to jakoś kreatywnie, w stylu 56% "całego ruchu", ale na dopuszczanych telefonach.
 #1142425  autor: IC_Current
 25 sty 2023, 16:43
Mniej więcej tyle się spodziewałem, porównując do TM, które właśnie tyle miało prawie dwa lata temu po zezwoleniu na VoLTE dla prepaid. Czyli O opóźniony względem T o około 2 lata.
 #1142426  autor: kozien70
 25 sty 2023, 16:55
A masz aktualne statystyki T-mobile? Bo założenie, że wzrost jest rdr liniowy jest złe. Na starcie duży odsetek telefonów otrzymuje VoLTE/VoWiFi prawie od ręki: np. wszystkie Samsungi od 2017 roku, iPhone od 2014. Późniejsze wzrosty są już dużo wolniejsze i nie zakładałbym tu jakiejś dramatycznej różnicy w odsetku między O a Tm. Zauważ, że dużo marudzenia o brak VoLTE/VoWiFi w Orange jest od użytkowników telefonów o marginalnej sprzedaży w PL, typu Nokia, Motorola itp. albo z jakimś dziwnym softem (też margines). W skali operatora to wbrew pozorom może robić jedynie kilka % całego ruchu różnicy.
Samsung, Xiaomi, iPhone - usługi działają i w Orange i w Tm. A te marki robią największy udział w rynku.
 #1142438  autor: IC_Current
 25 sty 2023, 18:01
Te statystyki podawał do tej pory T na koniec każdego roku. Nie mam zapisane, ale będzie do znalezienia, oraz kiedy wdrażał VoLTE dla prepaid i ile wtedy użytkowników wskoczyło do VoLTE.
Orange też w sprawozdaniach podaje ile osób korzysta z VoIP. O ile dobrze pamiętam, to zazwyczaj co roku różnica jest ok 20% więcej całego ruchu na korzyść T.
 #1142441  autor: kozien70
 25 sty 2023, 18:43
Nie. Za 2021 rok różnica była 8% na korzyść T-mobile.
https://biuroprasowe.orange.pl/blog/syl ... ej-sms-ow/
https://www.telepolis.pl/wiadomosci/pra ... opularnosc

Rok wcześniej różnica wynosiła 5-6% na korzyść T-mobile
https://mobirank.pl/2021/03/04/statysty ... -2020-rok/

Tak jak pisałem: mniej więcej kilka procent różnicy. No ciutke więcej, zakładając, że kilka to 2-3. Ta różnica też nie musi przekładać się wprost na różnicę w liczbie wspieranych producentów. Wystarczy, że w sieci T-mobile będzie więcej Samsungów/Xiaomi/iPhone niż w Orange.
Zobaczymy, jak to będzie w tym roku. Trzeba czekać na statystyki T-mobile. Być może w 2022 roku wzrost w Tm był sporo większy i m.in. dlatego przyspieszyli wyłączanie 3G (oprócz oszczędności za prąd rzecz jasna).
 #1142458  autor: rsig
 25 sty 2023, 23:35
Skoro podali tylko statystykę rozmów w VoLTE i Wifi Calling, a nie podali jaki procent telefonów w sieci ma VoLTE to znaczy że jest on znacznie niższy niż 56%. Bo gdyby był choć podchodzący (40-50%) to zapewne by go podali.
 #1142459  autor: kozien70
 25 sty 2023, 23:53
A znasz statystyki, które telefony dużo dzwonią, a które głównie leżą na kredensie? VoLTE czy 3G? Twoje szacunki są niemiarodajne bez takiej wiedzy.

Nawiasem: jakie znaczenie ma liczba telefonów wspierających VoLTE? Ważny jest generowany ruch, kto go więcej generuje, VoLTE czy 2G/3G. Sieć robi się pod ruch, liczba i typ telefonu ma znaczenie trzeciorzędne.

Przykładowo: niech w sieci będzie dopuszczony tylko jeden model z VoLTE, zamiast 150. Wszystkim z VoLTE wymienisz telefony na tylko ten jeden model. Tak samo wygenerują 56% ruchu. Na podstawie ruchu nijak nie oszacujesz liczby modeli wspierających technologię.
 #1142647  autor: Burito
 28 sty 2023, 13:20
Witam, mam pytanie w związku z opcjami VoLTE i VoWiFi w sieci Play na następujących telefonach:

1. Xiaomi Redmi 5 Plus,
2. Xiaomi Redmi 8T,
3. Xiaomi POCO F3 5G 8/256.

Telefon Xiaomi Redmi 5 Plus nie ma w ogóle tych opcji w menu, Xiaomi Redmi 8T ma tylko VoLTE, a nie ma ViWiFi.

Natomiast w Xiaomi POCO F3 5G 8/256 opcje VoLTE i VoWiFi działają dobrze.

Czy VoLTE to przełączenie rozmów na sieć BTS-ów w LTE, a VoWiFi to przełączenie ruchu na sieć Wi-Fi ?

Wiecie jak włączyć opcję VoLTE i VoWiFi na Xiaomi Redmi 5 Plus ?
A jak włączyć VoWiFi na Xiaomi Redmi 8T ?

I tak, następujące kody uruchamiają usługi, jak niżej:
a) VoLTE: *#*#86583#*#*
b) VoWIFI *#*#869434#*#*

Wklepałem te kody w telefonie i nie pojawiły się dodatkowe ustawienia w menu telefonu.
 #1142653  autor: Burito
 28 sty 2023, 14:28
@maniek357 udało mi się aktywować tymi kodami VoWiFi na Xiaomi Redmi 8T i pokazała się ta opcja w menu. Więc w Xiaomi Redmi 8T działają mi VoLTE I VoWifi.

Co ciekawe te kody wchodzą też na Xiaomi Redmi 8T, pokazuje się, że włączono VoLTE i VoWiFi ale w menu nie ma tych opcji.
 #1142674  autor: matias55
 28 sty 2023, 20:29
Ludziska wpadł mi temat uruchomienia VoLTE w Heyah na kartę. Kod jest chyba ten sam co w T-Mobile, ale wychodzi komunikat, że nie jest dostępny w mojej taryfie. Proszę potwierdzicie mi, czy w Heyah na kartę idzie to ruszyć?
 #1142676  autor: p2225
 28 sty 2023, 20:36
Aby uruchomić technologię VoLTE i VoWIFI wyślij bezpłatny SMS o treści TAK na numer 80 535 (nie dotyczy Heyah 01). Po otrzymaniu SMS potwierdzającego aktywowanie usługi możesz dzwonić, SMSować i MMSować korzystając z technologii LTE.
https://www.t-mobile.pl/c/volte-i-wifi
Jak nie zadziała to konieczne włączenie przez konsultanta.

5G3600+4CA+QAM256+MIMO4x4:
https://www.speedtest.net/pl/android/9862555658.png
  • Strona 148 z 192
  • 1
  • 146
  • 147
  • 148
  • 149
  • 150
  • 192
  • 1
  • 146
  • 147
  • 148
  • 149
  • 150
  • 192