DAJ CYNK

10 lat polskiego Orange

WitekT

Wydarzenia

1. września 2005 roku wystartowała pierwsza kampania informująca o zmianie marki Idea na Orange. Niespełna trzy tygodnie później Idei już nie było, a na polskim rynku zagościł Orange. Właśnie minęło 10 lat od wejścia marki na polski rynek.

1. września 2005 roku wystartowała pierwsza kampania informująca o zmianie marki Idea na Orange. Niespełna trzy tygodnie później Idei już nie było, a na polskim rynku zagościł Orange. Właśnie minęło 10 lat od wejścia marki na polski rynek.

Zobacz: Relacja z konferencji Orange na żywo.

Idea była jedną z najlepiej rozpoznawanych na polskim rynku marek telekomunikacyjnych, na co zapracowała przez prawie 7 lat swojego istnienia. Dzięki prowadzonej przez kilka lat intensywnej kampanii marketingowej marka ta była znana prawie 9 na 10 Polaków. Idea była również najlepiej ocenianym i najchętniej polecanym przez użytkowników operatorem komórkowym w kraju - wynika z raportu Polski Rynek Telekomunikacyjny 2004/2005, przygotowanego przez zespół analityczny Telecom Team, będący wspólnym przedsięwzięciem TNS OBOP i ZEZ/PÓŁ.

20. września 2005 roku weszły w życie cenniki i regulaminy ofert: Orange Go, Orange dla Firm oraz Twój Plan i Twój Mix. Rewolucji nie było - już wcześniejsze plany z rodziny Jedna Idea wprowadziły w życie bardziej "orange'owy" styl ofert. Rebrandingowi oparł się początkowo POP, ale potem przestał być równoległą ofertą do Nowego Orange Go, Orange Music (ktoś pamięta?) czy Orange One.

Początkowe kampanie reklamowe Orange wykluczały agresywny wyścig cenowy. Wszystko miało opierać się o wizerunek i prestiż - bez wzmianek o cenach połączeń czy telefonów. Ta forma reklamy w Polsce się jednak nie przyjęła i oprócz obrazków przedstawiających klientów z "poczuciem prestiżu", szybko pojawiły się informacje o telefonach za złotówkę.

Oczywiście sam proces rebrandingu nie przebiegał bez problemów. Największy kłopot telekom miał z... domenami. Same systemy też nie wyglądały na przygotowane na cały proces.

Zobacz: Jak nie robić rebrandingu.
Zobacz: Jak nie robić rebrandingu - część II.

W styczniu 2006 roku Orange przekroczył barierę 10 mln użytkowników, będąc drugą największą siecią w Polsce, zaraz po T-Mobile (wówczas Erze). Dynamikę wzrostu bazy klientów zachwiał nieco debiutujący w marcu 2007 roku Play. Rozpoczął się wielki odpływ Orange'owych klientów prepaid, których przez nieco ponad dwa lata ubyło sieci ponad 1,5 mln. Pod koniec 2008 roku Polkomtel wyszedł na pozycję lidera, jednak w I kwartale 2010 roku palma pierwszeństwa wróciła do Orange. Dziś Orange jest na drugim miejscu pod względem całej bazy (po T-Mobile), jak i bazy abonamentowej (po grupie Cyfrowego Polsatu), najcenniejszej dla każdego operatora.

Zobacz: Pełny obraz polskiego rynku kart SIM w 2Q2015.

Ankieta
10%
10%
17%
50%
3%
9%

Wszystkich głosujących: 711

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: wł