DAJ CYNK

Pełny obraz polskiego rynku kart SIM w 2Q2015

WitekT

Prawo, finanse, statystyki

30. czerwca w polskich sieciach aktywnych było prawie 58,8 mln kart SIM. W II kwartale przybyło ich ponad 0,35 mln, a wskaźnik penetracji liczony kartami SIM wzrósł o 0,11 p.p. do 151,97% - wynika z danych i szacunków TELEPOLIS.PL.

30. czerwca w polskich sieciach aktywnych było prawie 58,8 mln kart SIM. W II kwartale przybyło ich ponad 0,35 mln, a wskaźnik penetracji liczony kartami SIM wzrósł o 0,11 p.p. do 151,97% - wynika z danych i szacunków TELEPOLIS.PL.

W II kwartale karty straciła, według naszych szacunków, tylko Grupa Cyfrowego Polsatu (obejmująca Polkomtel), która od kilku kwartałów sukcesywnie czyści bazę nieaktywnych klientów prepaid. Pozostali operatorzy byli na plusie, na największym tradycyjnie już P4. Co ciekawe, największego (T-Mobile) i jeszcze najmniejszego operatora (P4) dzielą zaledwie 4 p.p. udziałów w rynku.

Operator Na koniec 2Q15 Zmiana w 2Q15 Udział na koniec 2Q15 Zmiana udziału w 2Q15
T-Mobile 15,826 mln +0,032 mln 26,93% -0,11 p.p.
Orange 15,587 mln +0,069 mln 26,52% -0,04 p.p.
Cyfrowy Polsat 13,466 mln -0,222 mln 22,91% -0,52 p.p.
P4 13,028 mln +0,343 mln 22,17% +0,45 p.p.
Pozostali 0,860 mln +0,130 mln 1,46% +0,21 p.p.
Razem 58,767 mln +0,352 mln 100% -

Klienci abonamentowi to najcenniejsze aktywo każdego operatora. Ilościowo, jak i procentowo prowadzi tu bezapelacyjnie Cyfrowy Polsat. Najgorszy split bazy ma natomiast T-Mobile, który mocno odstaje od konkurentów - i co kwartał bada nowe dno. Klienci abonamentowi u każdego operatora odpowiadają za ponad 80% przychodów od klientów, klienci prepaid zapewniają niecałe 20%.

Operator Abonamenty w bazie na koniec 2Q15 Zmiana w 2Q15
Cyfrowy Polsat 59,53% +1,17 p.p.
Orange 50,66% +0,87 p.p.
P4 48,34% +1,10 p.p.
T-Mobile 42,39% -0,57 p.p.

Najwięcej kart abonamentowych w II kwartale pozyskał P4 (cóż za niespodzianka!), trochę ponad 0,3 mln. Bardzo dobrym wynikiem może pochwalić się też Orange (170 tys. na plusie). T-Mobile siódmy (!) kwartał z rzędu tracił klientów płacących rachunki. Z dużym prawdopodobieństwem w III kwartale będzie operatorem z najmniejszą bazą tych klientów i zostanie wyprzedzony przez P4.

Zobacz: T-Mobile podnosi abonament w niektórych starych taryfach.

Postpaid Liczba kart na koniec 2Q15 Zmiana w 2Q15 Udział w rynku na koniec 2Q15 Zmiana w udziale w 2Q15
Cyfrowy Polsat 8,016 mln +0,028 mln 27,58% -0,32 p.p.
Orange 7,897 mln +0,170 mln 27,17% +0,18 p.p.
T-Mobile 6,708 mln -0,076 mln 23,08% -0,61 p.p.
P4 6,441 mln +0,309 mln 22,16% +0,75 p.p.
Razem 29,062 mln +0,431 mln 100% -

CP rozpoczął, jako pierwszy operator, podawać liczbę tylko aktywnych kart prepaid. Jest to parametr o wiele lepiej ukazujący faktyczne postępy firm. 3,972 mln (wzrost w II kwartale o 3 tys.) to te faktycznie aktywne (które wykonały w ostatnich 90 dniach płatną czynność bądź odebrały połączenie lub wiadomość), a 5,45 mln (spadek o 250 tys.) to te logujące się do sieci i zaraportowane do GUS. Dołączyć miało P4, ale ostatecznie z tego kroku wycofało się po, jak to określił prezes Jorgen Bang-Jensen, gruntownym przedyskutowaniu sprawy wewnątrz firmy.

Zobacz: Alternatywna rzeczywistość.

Prepaid Liczba kart na koniec 2Q15 Zmiana w 2Q15 Udział na koniec 2Q15 Zmiana udziału w 2Q15
T-Mobile 9,118 mln +0,108 mln 30,70% +0,44%
Orange 7,690 mln -0,101 mln 25,89% -0,27 p.p.
P4 6,587 mln +0,034 mln 22,17% +0,17 p.p.
Cyfrowy Polsat 5,450 mln -0,250 mln 18,35% -0,79 p.p.
Pozostali 0,860 mln +0,130 mln 2,90% +0,44 p.p.
Razem 29,705 mln +0,079 mln 100% -

Mimo, że niektórzy operatorzy MVNO (Inea, FM Group, Vectra, Multimedia itp.) i mali infrastrukturalni świadczą usługi abonamentowe, to w związku z problemami z pozyskaniem od nich precyzyjnych danych, wszystkich zaliczono do segmentu prepaid. Obarczone jest to niewielkim błędem, bo ich udział w całym rynku sięga ledwie ponad procenta.

Pośród pozostałych operatorów infrastrukturalnych, około 20 tys. ma Aero2 obsługujący telefonię wRodzinie. W Orange kart MVNO było 8 tys., reszta przypada na operatorów działających na sieci Polkomtela (około 250 tys. Lycamobile, Dialog, FM Mobile) i P4 (około 450 tys. Virgin Mobile, Netia, Vectra, Multimedia), T-Mobile takich klientów ma małe kilkadziesiąt tys. (Vectone rozpoczął wysyłanie do klientów starterów na początku II kwartału).

Należy pamiętać, że niektórzy operatorzy wirtualni użyczają tylko swoich marek, a co za tym idzie ich karty doliczane są do bazy "dużych" operatorów, bo to oni według regulaminu świadczą usługi. Tak jest z tuBiedronka (T-Mobile) czy Red Bull Mobile (P4).

Zobacz: Pełny raport o przenośności numerów w 1H2015.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: wł