Chińczycy chcą kupić MediaMarkt. Na stole 2,2 mld euro
Ceconomy, właściciel sieci MediaMarkt i Saturn, oficjalnie potwierdził, że prowadzi zaawansowane rozmowy z chińskim potentatem e-commerce, JD.com.

MediaMarkt na celowniku JD.com: zaawansowane negocjacje przejęcia
Według ogłoszenia, JD.com rozważa złożenie oferty w wysokości 4,6 euro za akcję Ceconomy, co daje wycenę całego przedsiębiorstwa na około 2,2 miliarda euro. Liczby te pokazują powagę intencji strony chińskiej i skalę możliwej transformacji na europejskim rynku elektroniki konsumenckiej.
Choć negocjacje są zaawansowane, Ceconomy zastrzega, że jeszcze nie wiadomo, czy dojdzie do faktycznego złożenia oferty przez JD.com. Wymagana będzie także zgoda największych akcjonariuszy spółki.



Decydujący głos mają tu rodziny Haniel, Beisheim i Schmidt-Ruthenbeck, które razem kontrolują ok. jedną trzecią udziałów. Szczególnie istotna jest rodzina Haniel z 16,7% akcji, do której należy kluczowa rola w negocjacjach. Równie istotne są udziały potomków założyciela MediaMarkt, Ericha Kellerhalsa, którzy posiadają blisko 30% głosów.
Chiński MediaMarkt nie dla idiotów
Plotki o zainteresowaniu JD.com przejęciem Ceconomy krążyły już od dłuższego czasu. Media donosiły o wstępnych rozmowach jeszcze w 2023 roku, lecz dopiero teraz potwierdzono, że negocjacje weszły w fazę zaawansowaną.
Ewentualna finalizacja transakcji znacząco wzmocniłaby pozycję JD.com nie tylko w Europie, ale i na globalnym rynku elektroniki użytkowej. Dla MediaMarkt i Saturna mogłoby to oznaczać dostęp do nowoczesnych technologii e-commerce oraz globalnych kanałów dystrybucji, z kolei JD.com uzyskuje dostęp do rozpoznawalnych europejskich marek i całej sieci sprzedaży detalicznej.
Rola Ceconomy w Europie i Polsce
Ceconomy jest największym detalistą elektroniki użytkowej w Europie, osiągając przychody na poziomie ok. 22 mld euro w roku finansowym 2023/2024. Firma działa w jedenastu krajach Starego Kontynentu, a jej główne marki to MediaMarkt, Saturn oraz MediaWorld (Włochy)
Największy udział w przychodach grupy generuje region DACH (Niemcy, Austria, Szwajcaria), odpowiadający za ponad połowę obrotów. Poza tym dynamiczny wzrost notowany jest w Europie Zachodniej i Południowej, m.in. w Hiszpanii, Beneluksie i we Włoszech.
Mimo inwestycji w eCommerce, w Polsce Ceconomy ma aktualnie trudności – odnotowując spadek sprzedaży i udziału w rynku w pierwszej połowie 2025 roku. Spadek ten tłumaczony jest silną konkurencją cenową i zmianami konsumenckimi.
JD.com jest jednym z największych chińskich przedsiębiorstw e-commerce i największym detalistą w Chinach pod względem przychodów. W 2024 roku osiągnęło przychody przekraczające 160 miliardów dolarów amerykańskich, a na liście Fortune Global 500 zajmuje 47. miejsce.