DAJ CYNK

Plus i Cyfrowy Polsat zapłacą karę. Kręcili w sprawie ofert

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

Plus i Cyfrowy Polsat zapłacą karę. Kręcili w sprawie ofert

Spółki Polkomtel (operator sieci Plus) i Cyfrowy Polsat przegrały w Sądzie Najwyższym z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Poszło o reklamy SmartDom, które wprowadzały w błąd.

Historia zaczęła się latem 2014 roku, gdy operator sieci Plus oraz Cyfrowy Polsat prezentowały spoty reklamowe w prasie, mediach elektronicznych i na bilboardach z hasłem Power LTE - Internet LTE bez limitu danych. Następnie, przed Bożym Narodzeniem, spółki emitowały reklamy telewizyjne, które sugerowały, że pakiet usług wraz ze smartfonem, tabletem i telewizorem można uzyskać za 61 zł miesięcznie.

Postępowania UOKiK wobec spółek Polkomtel i Cyfrowy Polsat pozwoliły ustalić, że warunki promocji Power LTE ograniczały zarówno wielkość transferu (pakiety danych), jak i prędkość transmisji danych po wykorzystaniu pakietu, nawet do 32 kb/s. Konsument nie mógł też kupić pakietu usług telekomunikacyjnych ze smartfonem, tabletem i telewizorem za cenę 61 zł miesięcznie. W rzeczywistości oferta obejmowała tylko cenę za świadczoną usługę, a za sprzęt trzeba było zapłacić dodatkowo.

Klient musiał jeszcze podpisać umowę na zakup urządzeń i płacić za nie dodatkową ratę, o czym informował pokazywany przez 2,5 sekundy napis na dole ekranu, małą czcionką:

Przy zawarciu umowy Abonent nie płaci ceny zestawu. Abonent zobowiązany jest do zapłaty 48 rat za sprzęty w sumie 99,99 zł/mies., zgodnie z harmonogramami. Rabaty dostępne najpóźniej od 2. pełnego okresu rozliczeniowego.

Z kolei duży napis informował, że:

Wszystko za 0 zł na start. 61 zł mies. przez całą umowę.

Zobacz: Plus tnie ceny smartfonów. Zyskasz ponad tysiąc złotych
Zobacz: Plus zapowiada nowe promocje dla Wielkiej Brytanii

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że obie spółki naruszyły zbiorowe interesy konsumentów i nałożył na nie kary w wysokości odpowiednio 30,7 mln zł i 9,7 mln zł (łącznie 40,4 mln zł). Postępowania przed sądami kolejnych instancji obniżyły łączną wysokość kary do 16,6 mln zł. Sprawa trafiła również do Sądu Najwyższego, a ten potwierdził, że reklama pakietu SmartDom była nieuczciwą praktyką rynkową, która wprowadzała klientów w błąd.

Zobacz: Polacy dzwonią, potem jest szok na rachunku. Będą kontrole infolinii
Zobacz: Cyfrowy Polsat zwróci pieniądze klientom. Jest decyzja Prezesa UOKiK

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: uokIk

Źródło tekstu: uokIk