Hulajnogi elektryczne na cenzurowanym. Mandaty do 5000 zł
Polskie miasta mówią dość i wprowadzają dodatkowe regulacje dotyczące ruchu i parkowania hulajnóg elektrycznych. Koniec tego chaosu na chodnikach, czas na słone kary.

Parkingi i strefy obowiązkowego parkowania
W największych miastach, takich jak Warszawa, Poznań, Łódź, Wrocław czy Lublin, wyznaczono setki dedykowanych parkingów, stojaków i stref mikromobilności, gdzie można legalnie zostawić hulajnogę — wylicza Forsal.
Przykładowo w Lublinie funkcjonuje już 100 parkingów dla e-hulajnóg, a liczba ta stale rośnie. W Łodzi powstało ponad 300 wyznaczonych miejsc zwrotu, a w Warszawie hulajnogi można zostawiać przy ponad 8 tysiącach stojaków na rowery i hulajnogi. Pozostawienie pojazdu poza wyznaczoną strefą skutkuje naliczeniem dodatkowych opłat przez operatora, a hulajnoga może zostać usunięta przez służby miejskie.



W Lublinie koszt takiego usunięcia to 166 zł, a każda doba przechowywania w magazynie to dodatkowe 32 zł. Podobne opłaty obowiązują we Wrocławiu.
Strefy zakazane i ograniczenia prędkości — nawet 5000 mandatu
Wprowadzono również strefy zakazane, do których nie wolno wjeżdżać hulajnogą ani jej tam parkować. W Warszawie są to m.in. Stare Miasto, Łazienki Królewskie czy Ogród Krasińskich, w Sopocie ulica Bohaterów Monte Cassino oraz Skwer Kuracyjny, a we Wrocławiu Rynek. Za złamanie zakazu grozi mandat nawet do 5000 zł.
Dodatkowo, w wielu miastach pojawiły się strefy z ograniczeniem prędkości do 12 km/h – w Warszawie na Krakowskim Przedmieściu, w Lublinie na Placu Litewskim, Starym Mieście i w Ogrodzie Saskim. Ograniczenia te są wymuszane przez aplikacje operatorów, które automatycznie blokują możliwość szybszej jazdy.
Trzeba też wiedzieć, jak parkować
Zmiany dotyczą także zasad parkowania. Hulajnogę można zostawić tylko w wyznaczonym miejscu, a w razie jego braku – przy krawędzi chodnika, równolegle do niej, możliwie najdalej od jezdni.
Samorządy coraz częściej podpisują porozumienia z operatorami, nakładając na nich obowiązek dbania o porządek i usuwania nieprawidłowo zaparkowanych pojazdów. W niektórych miastach rozważa się kolejne ograniczenia, np. zakaz przewożenia hulajnóg w komunikacji miejskiej czy obowiązek jazdy w kasku.