Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości UOKiK: pół miliona zł kary dla Telekomunikacji Novum

UOKiK: pół miliona zł kary dla Telekomunikacji Novum

WitekT 17 Lutego 2016 14:12

10 0

Uprzejmie informuję, że obniżamy państwu abonament za telefon stacjonarny - w ten sposób spółka Novum prezentowała swoją ofertę. Konsultanci tak prowadzili rozmowy, aby konsument był przekonany o tym, że rozmawia z przedstawicielem dotychczasowego operatora, dlatego zgadzał się na nowe warunki. Kara finansowa za wprowadzanie w błąd wyniosła ponad 481 tys. zł.

Novum jest dostawcą usług telekomunikacyjnych i oferuje swoje usługi, m.in. kontaktując się z konsumentami telefonicznie. W trakcie postępowania UOKiK przeanalizował skargi konsumentów, skrypty rozmów wykorzystywane przez konsultantów oraz nagrania faktycznie przeprowadzonych rozmów. Urząd ustalił, że konsultanci Novum dzwonili do konsumentów bez ich wcześniejszej zgody. Zgodnie z prawem, przedsiębiorca, który kontaktuje się z konsumentem telefonicznie dla celów marketingowych musi wcześniej uzyskać jego zgodę. Ponadto, analiza rozmów z abonentami wykazała, że pracownicy Novum tak prowadzili rozmowę, aby klient był przekonany, że ofertę prezentuje jego dotychczasowy operator.

W tym celu konsultanci:
  • używali sformułowania: Z nowym okresem rozliczeniowym obniżamy na stałe cenę abonamentu;będzie obniżony abonament na telefon,
  • informowali, że obniżenie abonamentu to efekt nowej procedury,
  • zadawali pytania np. o PESEL, dane osobowe, potwierdzając później konsumentowi ich zgodność. W rzeczywistości - wykorzystywali podawane dane do uzupełniania formularza zamówienia usługi
  • szybko i niewyraźnie czytali oświadczenie o rozwiązaniu umowy z dotychczasowym operatorem oraz w ten sam sposób wypowiadali nazwę Novum, co uniemożliwiało zrozumienie przekazu,
  • informowali klientów, że Novum jest polskim przedsiębiorcą, a Telekomunikacja Polska została wykupiona przez francuskiego operatora.

Świadczy o tym m.in. jedna przeprowadzonych rozmów:

(...)
Konsultant: Proszę Pani, a przeczyta mi Pani, po lewej stronie na fakturze co pisze, sprzedawca jaki jest?
Klient: Telekomunikacja Polska.
Konsultant: No właśnie, proszę Pani, się zgadza.
Klient: Czyli teraz nie będzie już Telekomunikacji Polskiej?
Konsultant: Tak, tylko będzie Pani dostawała rachunki od Telekomunikacji Novum na ten obniżony abonament.
Klient: Ale Telekomunikacja Polska, mnie to jakoś ze względów patriotycznych trzymało.
Konsultant: Proszę Pani, ja rozumiem, ale proszę Pani, nie wiem, czy pani o tym wie, ale Telekomunikacja Polska już jest wykupiona przez francuskiego operatora Orange, dostała Pani ostatnio pismo (...) a my jesteśmy, proszę pani, polskim operatorem Telekomunikacją Novum i dlatego u nas pani ma gwarancję, że Pani ten abonament nie podrożeje.
(...)





Efektem działań konsultantów mogło być podjęcie przez konsumenta decyzji o skorzystaniu z oferty "obniżonego abonamentu". W praktyce oznaczało to rozwiązanie umowy z dotychczasowym operatorem, z czym mogły się wiązać opłaty za rezygnację usług. Ponadto, na dodatkowe koszty byli narażeni abonenci, którzy chcieli z powrotem korzystać z usług poprzedniego dostawcy usług telekomunikacyjnych - musieli zrezygnować z Novum i ponosić kolejne opłaty za wcześniejsze wypowiedzenie kontraktu. Gdyby mieli jasne i rzetelne informacje w momencie prezentowania oferty, mogliby nie zdecydować się na zmianę operatora.

Prezes UOKiK stwierdził, że spółka Novum wprowadziła konsumentów w błąd. Nałożona kara wyniosła ponad 481 tys. zł. Przedsiębiorcy nakazano również publikację decyzji na swojej stronie internetowej oraz w jednym z dzienników ogólnopolskich. Praktyki zostały zaniechane. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ Novum przysługuje odwołanie do sądu.

Zobacz: UOKiK: 2 mln zł kary dla Telekomunikacji Novum i TelePolski.
Zobacz: [Aktualizacja] 1,5 mln zł kary dla Telekomunikacji Novum za nieprawidłowe naliczanie kar.

Źródło tekstu: UOKiK     

Dodaj do:

Tagi: uokik | telekomunikacja novum

w sumie: 39
  • 0

    20. ~Piotrek  2016-02-18 14:58:24  host: public-gprs360793.centertel.pl

    Dobrze że ludzie starsi WRESZCIE REZYGNUJĄ Z TEGO STACJONARNEGO PRZEŻYTKU NA RZECZ TELEFONII KOMÓRKOWEJ - takie firmy jak to oszukańcze NBOVUN stracą rację bytu. @19 może abonament mają tanszy niż dawna TPSA ale co z tego skoro musisz płacić dużo więcej niż w każdej sieci komórkowej. Popatrz cenniki sieci stacjonarnych zatrzymały się gdzieś 10 lat temu

  • 0

    21. ~mysliwy  2016-02-18 17:43:16  host: user-109-243-83-146.play-internet.pl

    trochę to takie naciągane. Przecież pojawia się nazwa novum, jest informacja o przejeciu TP. Żadnego kłamstwa nie ma. I nie uwierzę, że pracownicy osądzanej firmy są szkoleni jak perfidnie podchodzić klienta, bo to byłoby strzelanie samoboja. Przecież to nie żadna tajna sekcja specjalne prowadzi te rozmowy! Były pracownik pisałby takie rzeczy na forach i dopiero bybyły kłopoty..

  • 0

    22. ~Ks  2016-02-18 18:25:22  host: ip-5-172-237-232.multi.internet.cyfrowypolsat.pl

    Ja tak kiwałem klientów. Mieliśmy szkolenia, jak robić prostych emerytow

  • 0

    23. ~Ks  2016-02-18 18:34:41  host: ip-5-172-237-232.multi.internet.cyfrowypolsat.pl

    Pracowałem miesiąc. 50zl od "łba" - i tylko to. O dzieło, ile emerytów naciagniesz, taki zysk. Ja przez miesiąc lazenia po domach pod pisalem jedną umowę. Z młodym kolesiem, co i tak wybierał się po zakup NC. *** za miesiąc lazenia po domach. Do łapy ,50 zł. Zrezygnował ja, walić. Firma jest na Kościuszki obok żabki.

  • 0

    24. ~Punk  2016-02-18 22:22:09  host: apn-77-112-99-55.dynamic.gprs.plus.pl

    Za mała ta kara, powinna być minimum 2 razy wyższa.

  • 0

    25. ~agatajas  2016-02-20 17:35:01  host: 36.72.24.125

    Tylko jedm milion to za mała powinni jeszcze zainwestować francuski przez skype z Preply http://tlp.is/93m

  • 0

    26. ~taa  2016-02-21 23:11:32  host: user-46-113-25-204.play-internet.pl

    szkolenia handlowe tak - na nich pracownicy uczeni są metod perswazji i inne takie psychologoczne szczutczki. Ale to przez nikogo nie jest potepiane. Ale n pewno nikt nie mówił - nauczymy was dziś jak przekręcać emerytow. Ale pewnie zdarzają sie aktywne i ,,bystre'' jednostki co to chcą zarobić szybko kaskę...

  • 0

    27. ~zenek  2016-02-25 08:45:47  host: ip-5-172-247-239.free.aero2.net.pl

    Nie wiem ja jakoś mam telefon stacjonarny i w Orange i nikt do mnie nie dzwonił. Mi się wydaję ze jest to kilka tych samych przypadków niekopertowanych sprzedawców i konkurencja się tym zajęła odpowiednio .

  • 0

    28. ~mysliwy  2016-02-28 23:35:10  host: user-109-243-119-162.play-internet.pl

    ks, napisz tę wiadomość jakoś składniej, bo cieżko Cię zrozumieć i..no coś chciałeś nam wszystkim przekazać, ale wyszło jak wyszło :)

  • 0

    29. ~renek  2016-03-03 09:26:55  host: ip-5-172-247-223.free.aero2.net.pl

    Własnie tak zawsze jest trafi się sprzedawca który chce szybko zarobić na oszustwie i przez to traci wizerunek firmy

  • 0

    30. ~razjeszcze  2016-03-07 22:51:46  host: user-46-113-124-215.play-internet.pl

    i tak ma swoich zwolennikow, bo sa tacy klienci co wiedzą jak zyskać

  • 0

    31. ~tomek  2016-03-09 21:49:17  host: ip-5-172-247-220.free.aero2.net.pl

    Ja jestem ich klientem i nigdy nie zostałem oszukany. A zakupiłem od nich cały pakiet

  • 0

    32. ~Jaco  2016-03-13 12:58:33  host: 109241164185.warszawa.vectranet.pl

    Ja tez się nad nimi zastanawiam

  • 0

    33. ~ania76  2016-03-14 16:56:13  host: 109241164185.warszawa.vectranet.pl

    nie ma się co zastanawiać trzeba brać

  • 0

    34. ~gorki  2016-03-17 09:36:03  host: ip-5-172-247-236.free.aero2.net.pl

    Sporo czytałem opinii o sprzedawcach prądu i mój wybór trafia na telefon nomadyczny wraz z prądem

  • 0

    35. ~Tomek  2016-03-17 10:40:19  host: ip-5-172-247-253.free.aero2.net.pl

    No szkoda że tak to wygląda . Mam taryfę w novum i nikt mnie nie naciągną. Trafio się parę nieuczciwych handlowców i teraz zapłacimy my wszyscy za to

  • 0

    36. ~tade  2017-08-07 13:09:25  host: 89-69-73-131.dynamic.chello.pl

    trzeba czytać co się podpisuje. dokumenty są dostępne na stronie. to, że stosuje się pewne techniki to nie znaczy, że się oszukuje

  • 0

    37. ~aga  2017-08-07 23:58:03  host: public-gprs360365.centertel.pl

    tak, biedni nieczytajacy umow poszkodowani,,,

  • 0

    38. ~Robo  2017-08-08 08:43:44  host: do.atman-isp.hrk.pl

    czytać,czytać i jeszcze w dodatku ze zrozumieniem

  • 0

    39. ~a  2017-08-15 14:38:14  host: public-gprs359398.centertel.pl

    nieczytanie umów czy instrikcji to plaga polskiego spoleczenstwa

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-198-246-116.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Najlepszy smartfon w cenie do 600 zł to:

10 najlepszych smartfonów do 600 zł (listopad 2017)

 

Zobacz wynik | Opinie (15)

Archiwum Ankiet