Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości UOKiK: 2 mln zł kary dla Telekomunikacji Novum i TelePolski

UOKiK: 2 mln zł kary dla Telekomunikacji Novum i TelePolski

WitekT 9 Maja 2013 20:21

5 0

TelePolska i Telekomunikacja Novum naruszyły zbiorowe interesy konsumentów - uznała Prezes UOKiK i nałożyła na przedsiębiorców kary w łącznej wysokości blisko 2 mln zł.

TelePolska (632,6 tys. zł kary) i Telekomunikacja Novum (1,342 mln zł) oferują m.in. stacjonarne usługi telekomunikacyjne w ramach abonamentu, świadczone w oparciu o usługę hurtowego dostępu do sieci telekomunikacyjnej Telekomunikacji Polskiej (WLR). Do Urzędu dotarło wiele skarg konsumentów i rzeczników konsumentów oraz zawiadomienia Prezesa UKE związane z umowami, które konsumenci zawierali w wyniku rozmów telefonicznych oraz domowych wizyt przedstawicieli handlowych spółek.

We wrześniu 2012 roku UOKiK wszczął postępowania, które wykazały, że obaj przedsiębiorcy stosowali niezgodne z prawem praktyki. Urząd zakwestionował m.in. nieinformowanie konsumentów o możliwości odstąpienia od umowy oraz zastrzeganie i pobieranie różnych opłat.

Zamówienie usług

Prezes UOKiK ustaliła, że spółki obciążają konsumentów korzystających z ich usług opłatami: aktywacyjną oraz wyrównawczą, która ma rekompensować otrzymane ulgi, gdy konsument rozwiązuje umowę przed rozpoczęciem świadczenia usług abonamentowych.




Skorzystanie z usług Telekomunikacji Novum i TelePolska wiąże się ze złożeniem przez konsumenta zamówienia WLR oraz dokonaniem przez konsumenta wyboru nowego operatora jako dostawcy usług telefonicznych przez numer dostępu lub preselekcję (umożliwia korzystanie z usług operatora bez wybierania prefiksu) - do czasu uruchomienia usługi abonamentowej. W praktyce klient wypełnia odpowiednie formularze, a dalszą procedurą zajmuje się nowy dostawca usług telekomunikacyjnych. Zgodnie z postanowieniami wzorców umowy stosowanymi przez spółki, konsumenci, którzy zdecydowali się zrezygnować z zamówienia WLR przed rozpoczęciem świadczenia usług telekomunikacyjnych objętych tym zamówieniem (usługi abonamentowe) byli obciążani przez TelePolska i Telekomunikację Novum opłatą wyrównawczą z tytułu przyznanych im ulg. Zgodnie z prawem, taka opłata może być pobierana, ale od tych konsumentów, którzy rozpoczęli już korzystanie z usług i faktycznie dostali ulgi. Ponadto, decydując się na korzystanie z usług obu spółek przez numer dostępu lub preselekcję, konsumenci musieli zapłacić opłatę aktywacyjną, która w świetle przepisów prawa jest w takiej sytuacji niedopuszczalna. Zdaniem Prezes UOKiK zastrzeganie w umowach ww. opłat mogło utrudniać konsumentom korzystanie z prawa do zmiany dostawcy usług telekomunikacyjnych.

Odstąpienie od umowy

Prezes UOKiK zakwestionowała m.in. praktykę Telekomunikacji Novum polegającą na nie dopełnieniu obowiązku przekazywania konsumentom, z którymi spółka zawarła umowę poza lokalem przedsiębiorcy (np. podczas domowej wizyty akwizytora), wzoru oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Zgodnie z prawem, przedsiębiorca, który zawiera umowy poza lokalem, musi obowiązkowo poinformować konsumenta na piśmie o prawie do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni. Powinien też wręczyć klientowi wzór formularza ułatwiającego rezygnację z kontraktu.

Źródło tekstu: UOKiK     

Dodaj do:

Tagi: telekomunikacja novum | telepolska | uokik

w sumie: 15
  • 0

    2. ~i  2013-05-09 21:08:59  host: 93.154.153.140

    ja ostatnio po prostu wyłączam mikrofon i niech sobie gadają... tylko mi minuty nabiją. nie wiem kto im sprzedaje dane, skoro niby wszędzie są pilnowane, a marketingi powyłączane..

  • 0

    3.  2013-05-09 21:15:48

    W końcu. TP i TN stawiały w bardzo niezręcznej sytuacji innych operatorów. Konsultanci przekonujący do odstąpienia od rezygnacji i wyniesienia numeru do innego operatora informowali klientów o braku konsekwencji takich akcji, co było dość logiczne i zgodne z przedstawionym stanowiskiem UOKiK. Zdezorientowani klienci pisali następnie reklamacje, na co można było tylko rozłożyć ręce.

  • 1

    4.  2013-05-09 22:20:13

    I bardzo dobrze, czas najwyższy pogonić w diabły tych naciągaczy. Takie numery powinny się kończyć odebraniem koncesji. P.S. : Słowo " niedopełnienie", piszemy łącznie.

  • 0

    5. ~pabloki  2013-05-09 22:50:25  host: apn-95-41-102-102.dynamic.gprs.plus.pl

    o jej , co zarobili to oddadzą do budżetu, o jej.

  • -2

    6. ~ganz  2013-05-10 00:42:39  host: aajx211.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Mam umowe z Novum już 3 lata - przekonali mnie niższą ceną. Mam nadal neostradę +TV pakiet Witaj - przekonuje mnie niska cena. Zarzuty orangu wobec konkurentów są dziecinne i niepowazne a UOKiK zamiast je wyśmiać to daje kary maluczkim operatorom. Porównajcie ofertę Novum i Orangu na tel. stacjonarny a sami się przekonacie. Dziwne że przez tyle lat W3 z UOKiK nie udupili PLAY-a za niższe ceny.

  • 0

    7. ~  2013-05-10 01:02:35  host: public134257.xdsl.centertel.pl

    ganz! po pierwsze język polski się kłania (pisownia) a po drugie matematyka . Cennik usług telefonicznych Novum niczym nie zachwyca, a niektóre usługi są droższe niż odpowiednikach kwotowych aktualnych planów abonamentowych telefonii stacjonarnej w Orange.

  • 1

    8. ~W4Ready  2013-05-10 07:38:29  host: 89-70-96-52.dynamic.chello.pl

    @6: Bo do Play wszyscy przechodzili świadomie, a zapewne ponad 90% abonentów "Telekomunikacyj" to zdezorientowane przez nieuczciwego konsultanta osoby starsze.

  • 2

    9. ~Brend  2013-05-10 09:31:48  host: ebn240.neoplus.adsl.tpnet.pl

    @5 - To jest właśnie sprawiedliwość, nakradli, naoszukiwali, teraz odpalą działkę państwu i będzie cool, a oszukani? niech reklamacje piszą...

  • 0

    10. ~  2013-05-10 10:10:59  host: V37-11.opera-mini.net

    a kiedy kara dla telekomunikacji izraelskiej obecnie francuskiej za udawanie polskiej .

  • 1

    11. ~stanley  2013-05-10 10:20:40  host: 82-160-130-122.tktelekom.pl

    Właśnie prowadzę tego typu sprawę w imieniu ojca, w procesie reklamacyjnym poprosiłem o przesłanie kopii nagrania rozmowy telefonicznej, podejrzewając podstępne uzyskanie zgody na zawarcie umowy oraz celowe wprowadzenie ojca w błąd - relacjonując przebieg tej konwersacji mówił, że był pewien, że rozmawia w pracownikiem TePsy.

  • 1

    12. ~Brend  2013-05-10 10:28:38  host: ebn240.neoplus.adsl.tpnet.pl

    @stanley - Ja miałem raz przyjemność rozmowy z przedstawicielem Novum, wyglądało to tak, że pani zadzwoniła, przedstawiła się, jakoby dzwoniła z Telekomunikacji Polskiej, po czym zaczęła przedstawiać ofertę. Gdy usłyszałem, że mówi o rzeczach nie związanych z TP (jako swoisty rodzinny "opiekun" spraw telekomunikacyjnych, znałem ówczesną ofertę TP, nazwy planów taryfowych itp.), zapytałem czy napewno z "Polskiej" dzwoni, wtedy się okazało, że jednak chodzi o Novum. Za każdym razem gdy podczas rozmowy (pomijając odpowiedź na pytanie o podmiot, który reprezentuje), pani używałą słowa "Telekomunikacja". Owszem, nie kłamała, ale również całej prawdy nie mówiła...

  • 1

    13. ~multimix  2013-05-10 10:58:38  host: ip-94-42-254-88.multimo.pl

    a kto jest właścicielem tego ścierwa Novum?

  • 0

    14. ~nickTrick  2013-05-10 12:12:30  host: host-81-190-233-112.wroclaw.mm.pl

    Najgorsze w działaniach UOKiK jest to, że Klienci nic z tego nie mają. Wygląda to tak, jakby UOKiK zgadzał się przez jakiś czas na takie działania, ,żeby po prostu zgadnąć swoją działkę, a potem pochwalić się skutecznością. Przecież działania TelePolski trwały kilka lat podczas których Klienci byli oszukiwany a zdarzało prawdopodobnie iż ceny o których informowali konsultanci były różne od tych które w rzeczywistości obowiązywały. Klienci nie byli prawdopodobnie informowani również o żadnych dodatkowych opłatach. TelePolska i Novum jeśli chcą istnieć powinny mocno skontrolować firmy które sprzedają ich usługi bo to one prawdopodobnie (szczególnie wrocławskie) robią najwięcej złego. Komentarz to tylko moja prywatna opinia nie musząca mieć nic wspólnego z prawdą, nie potwierdzona żadnymi faktami.

  • 0

    15. ~nakladacz kar z uke  2013-05-10 13:05:05  host: ip-83-238-41-98.vccsystems.pl

    zacznijmy od tego ze po odwloaniach nie zaplaca nic. tyle w temacie.

  • 0

    16. ~xxxx  2013-08-09 11:30:59  host: 89-70-72-16.dynamic.chello.pl

    myśle że konsultanci akurat nie powinni byc przez nas oskarzani bo oni tylko mowia to co szefowie im każa, taka ich praca.. ale rzeczywiście to co te telekomuniakcje robią to przegięcie!

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-23-20-157-174.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.