Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości [Aktualizacja] 1,5 mln zł kary dla Telekomunikacji Novum za nieprawidłowe naliczanie kar

[Aktualizacja] 1,5 mln zł kary dla Telekomunikacji Novum za nieprawidłowe naliczanie kar

WitekT 5 Listopada 2012 12:39

0 0

31. października UKE nałożył na Telekomunikację Novum karę 1,5 mln zł za występowanie do abonentów z zawyżonymi i bezpodstawnymi roszczeniami z tytułu kar abonamentowych za rozwiązanie umowy przed terminem.

Decyzja została wydana w związku ze skargami abonentów na działalność Telekomunikacji Novum. W trakcie postępowania Prezes UKE wezwał spółkę do dostarczenia regulaminów i wzorów umów o świadczenie usług, a także cenników usług dla klientów indywidualnych. Ponadto zażądał przedstawienia procedur obowiązujących pracowników lub przedstawicieli Telekomunikacji Novum, które określają tryb i sposób składania ofert klientom, w celu zachęcenia ich do zmiany operatora na Telekomunikację Novum.

Przeprowadzona przez Urząd analiza postępowań mediacyjnych oraz kontrola w Spółce wykazały naruszenie przepisów Prawa telekomunikacyjnego związane z dwoma rodzajami nieprawidłowo naliczanych przez Telekomunikację Novum kar umownych. Naruszenie w przypadku pierwszego rodzaju kar polegało na nieprawidłowym pomniejszaniu kwoty kary w stosunku do czasu, jaki upłynął od dnia podpisania umowy do dnia jej rozwiązania, natomiast w przypadku drugiego rodzaju kary polegało ono na występowaniu z roszczeniem zapłaty kary umownej niezwiązanej z przyznaną ulgą.

W trakcie postępowania Prezes UKE dokonał porównania kwot żądanych w treści not wystawianych abonentom przez Telekomunikację Novum z wartością ulg przypadających na moment rozwiązania umowy. Wyniki porównania dowodzą, iż Spółka w nieprawidłowy sposób dokonywała naliczeń roszczeń z tytułu przedterminowego rozwiązania umowy, zawyżając ich wartość, a także występowała z roszczeniami z tytułu przedterminowego rozwiązania umowy związanymi z ulgami, które faktycznie nie zostały abonentowi przyznane.

Odnosząc się do drugiego rodzaju naruszenia, tj. do występowania w stosunku do abonentów z bezpodstawnym roszczeniem, koniecznym jest wskazanie, iż roszczenie z tytułu przedterminowego rozwiązania umowy powstaje jedynie wtedy, gdy ulga została przyznana abonentowi. Telekomunikacja Novum potwierdziła, że wystąpiła z bezpodstawnymi roszczeniami do około 9 tys. abonentów (tj. blisko 5% swoich abonentów). Nieprawidłowości dotyczyły okresu od maja 2011 roku do końca stycznia 2012 roku i polegały na błędnym naliczaniu opłaty wyrównawczej w zakresie ulgi związanej z aktywacją usługi w sytuacji, w której nie doszło jeszcze do aktywacji usługi u abonenta. W efekcie stosowania tych praktyk Telekomunikacja Novum bezpodstawnie wystąpiła z roszczeniami z tytułu nienależnych kar abonamentowych na łączną kwotę około 2,25 mln zł w stosunku do abonentów, którym spółka nie rozpoczęła świadczenia usług.




Ustalając wysokość kary Prezes UKE wziął pod uwagę dotychczasową działalność Telekomunikacji Novum, zakres naruszenia prawa oraz możliwości finansowe ukaranego podmiotu. Prezes UKE uznał, iż kara w ustalonej wysokości jest zasadna, adekwatna do stwierdzonych naruszeń oraz wypełnia podstawowe funkcje: represyjne, prewencyjne i dyscyplinujące.

Należy podkreślić, że w trakcie prowadzonego przez Urząd postępowania administracyjnego Telekomunikacja Novum wielokrotnie korzystała z przysługujących jej praw, składała wnioski dowodowe, wnosiła zarzuty, uczestniczyła w przesłuchaniach świadków, zajmowała stanowiska i tym samym w pełni korzystała ze swoich uprawnień, ograniczonych jedynie przepisami prawa.

Od decyzji o nałożeniu kary pieniężnej Telekomunikacji Novum przysługuje odwołanie do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, składane za pośrednictwem Prezesa UKE, w terminie dwóch tygodni od dnia doręczenia decyzji.

Ponadto Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta od 4. października prowadzi postępowanie w celu sprawdzenia, czy doszło do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów przez Telekomunikację Novum oraz Telepolska. W konsekwencji UOKiK może nałożyć karę finansową w wysokości do 10% przychodów każdego z przedsiębiorców.

[Aktualizacja 16:35] Telekomunikacja Novum, w przesłanym TELEPOLIS.PL oświadczeniu informuje, że zamierza złożyć odwołanie od niniejszej kary.

Źródło tekstu: UKE     

Dodaj do:
w sumie: 27
  • 0

    8. ~pabloki  2012-11-05 13:46:59  host: apn-77-113-144-105.dynamic.gprs.plus.pl

    obie spółki należy w trybie nagłym zamknąć i zaorać.

  • 0

    9. ~zygmunt  2012-11-05 15:35:45  host: 89-68-71-35.dynamic.chello.pl

    ostatnio znajomy chciał zerwać umowę z UPC na internet, w związku z przeprowadzką do innego miasta. na infolinii usłyszał,że żądają 2tys. zł. podczas gdy w regulaminie i załącznikach kwota przyznanej ulgi to 150zł na 24m. czyli 6,25 miesięcznie!!!

  • 0

    10.  2012-11-05 15:53:22

    Czy nie uwazacie ze obecne przepisy sa anty konsumenckie??? co z tego ze zaplaca 1,5mln zl kary jak pewnie na wieksza kwote oszukali klientow... powinno byc 1,5mln zl kary i zwrot kasy klienta bo w obecnej chwili to wyglada tak: mozna do woli oszukiwac klientow jak sie nie skapna w urzedzie(nie dostaniemy kary) to jestesmy na + a jak sie skapna(nalicza kare) to wychodzimy na 0

  • 0

    11.  2012-11-05 15:55:26

    Mila89: zwrot klientom to dodatkowa sprawa - każdy pokrzywdzowny ubiega się o to we własnym zakresie.

  • 0

    12. ~multimiX  2012-11-05 17:04:35  host: 94.42.237.173

    kto jest udziałowcem tego shitowa?

  • 0

    13. ~KanonierKa  2012-11-05 17:05:38  host: 078088194060.oswiecim.vectranet.pl

    11 WitekT: no właśnie tak to jest w Polsce, każdy pokrzywdzony osobno MUSI dochodzić swoich praw, a "bezpodstawnymi roszczeniami do około 9 tys. abonentów tj. blisko 5% swoich abonentów", czyli chodzi tutaj o ZBIOROWE interesy konsumentów. W takim przypadku to odpowiedni urząd (UKE, UOKiK), POWINIEN w ich imieniu wystąpić do sądu. I to o oszustwo na wielką skalę!

  • 2

    14. ~credit card  2012-11-05 17:06:26  host: 94.42.237.173

    Misją Telekomunikacji Novum S.A. jest podniesienie jakości codziennego życia abonentów poprzez zastosowanie innowacyjnych rozwiązań w zakresie usług telekomunikacyjnych. Od lat, aktywnie przyczyniamy się do rozwoju rynku telekomunikacyjnego w Polsce. Zaufało nam już ponad 200 tysięcy klientów. Ich liczba ciągle rośnie. Najważniejsze są dla nas: uczciwość biznesowa zarówno wobec pracowników, jak i klientów, innowacyjność rozwiązań, przejrzystość zasad współpracy a także kultura organizacyjna. - oni sobie jaja robią ze wszystkiego?

  • 0

    15.  2012-11-05 17:48:49

    ... firma napewno się odwoła i wynik bedzie pewnie dla nich korzystny ponieważ nie istnieją żadne regulacje (wytyczne) co do wysokości takich kar, dlatego każdy operator sam ustala ich wysokość

  • 0

    16.  2012-11-05 17:51:48

    Jules: art. 57 ust. 6 Prawa telekomunikacyjnego bardzo jasno definiuje tę kwestię - kara nie może być wyższa niż przyznana ulga, na dodatek kara jest pomniejszana proporcjonalnie do minionego od podpisania czasu.

  • 0

    17. ~oppa  2012-11-05 20:34:04  host: 178235221198.warszawa.vectranet.pl

    He he he, TP zwykle dostaje po kilkaset milionów kar, więc NOVUM to pikuś :-)

  • 0

    18. ~  2012-11-05 21:42:10  host: 46.205.119.186.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    w końcu ktoś zrobił porządek z tą zlodziejską firmą - niestety nacieli moich dziadków - a ci naiwni oplatę za niby rozwiazanie umowy opłacili

  • 0

    19. ~Mackie  2012-11-05 21:47:49  host: 87-206-145-247.dynamic.chello.pl

    a jaka jest podstawa prawna tej kary? z tego, co wiem to prawo nie reguluje wysokości kar nakładanych przez telekomy?? Pewnie skończy się tak, jak przy poprzednich karach nakładanych na Novum - sąd uzna je za bezpodstawne

  • 0

    20. ~Piotrek  2012-11-05 21:50:11  host: 188.147.191.213.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    Witek a napisz jak w świetle prawa wygląda kara za zerwanie umowy która nie weszła w życie?? Czy firma może żądać zwrotu ulgi opłaty aktywacyjnej (nic nie aktywowali) i ulgi w abonamencie pomnożonej przez liczbę miesięcy na jaką była zawarta umowa czy nie ma do tego żadnych praw ??

  • 0

    21.  2012-11-05 22:09:47

    Mackie: a przeczytałeś komentarz nr 16 przed napisaniem swojego?

  • 0

    22. ~  2012-11-05 22:22:00  host: host25.v47.interkam.pl

    @10 Moim zdaniem takich przepisow w ogole nie powinno byc.

  • 0

    23.  2012-11-06 23:13:34

    @ 16 co jest w braku "przyznanej ulgi" ? @ 17 dokładnie TP/Orange dostaje większe kary, za nieuczciwe działania... a jeszcze wieksze powinna za czarny PR wzgledem innych operatorów

  • 0

    24.  2012-11-21 12:15:46

    ... i tak jak myslałem odwołują się, za kilka miesięcy pewnie okaże się jaki jest ostateczny werdykt

  • 0

    25. ~SOLIDARNOŚĆ  2013-02-20 11:05:44  host: 088156148024.stargardszczecinski.vectranet.pl

    WON z MULTIMEDIAMI GDYNIA MAFIĄ I ICH UMOWAMI

  • 0

    26. ~Mix  2013-03-07 13:26:57  host: 31.178.187.226

    wiadomo, że się odwołają, przecież wiedzą co robią - nie spodziewam się, żeby przegrali odwołanie

  • 0

    27.  2013-03-14 15:34:28

    coś ucichła cała sprawa, albo zwyczajnie została umorzona

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-196-110-18.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.