DAJ CYNK

Polkomtel nie uniknie gigantycznej kary. Chodzi o zwrot środków z konta

Mieszko Zagańczyk

Prawo, finanse, statystyki

Sąd Apelacyjny potwierdził decyzję Prezesa UOKiK, który nałożył na Polkomtel karę ponad 20 mln zł za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów – poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Chodzi o sprawę z 2016 roku dotyczącą zwrotu środków po minięciu ważności konta.

UOKiK poinformował na Twitterze o korzystnym dla siebie rozstrzygnięciu w sprawie przeciwko operatorowi Polkomtel. Sąd Apelacyjny odrzucił skargę operatora i przyznał rację urzędowi, potwierdzając słuszność nałożenia kary 20 mln zł. Decyzja jest prawomocna.

UOKIK vs Polkomtel – sprawa cięgnie się od lat

O co dokładnie chodzi? Sprawa ciągnie się od 2016 roku, gdy UOKiK wszczął postępowanie przeciwko czterem największym operatorom w Polsce: Orange, P4 (Play), Polkomtel (Plus) oraz T-Mobile. Zarzuty wobec wszystkich były podobne: niewykorzystane środki na kontach prepaid po okresie ważności usług wychodzących przepadały.

UOKiK tak opisywał ten mechanizm w przypadku Polkomtela: jeżeli klient miał Taryfę elastyczną na kartę, to po doładowaniu za 50 zł mógł przez 90 dni wykonywać połączenia. Jednak gdy nie doładował ponownie karty, to niewykorzystane w tym czasie środki przepadały. Jedynym sposobem na odzyskanie pieniędzy było złożenie reklamacji. Po pozytywnym rozpatrzeniu zwroty nie były jednak wypłacane w gotówce, lecz wpływały na konto abonenckie w Plusie. Tym samym klienci, którzy odeszli z tej sieci, byli pozbawiani możliwości zwrotu pieniędzy. UOKiK ocenił, że Polkomtel w ten sposób utrudniał zmianę operatora telekomunikacyjnego.

Postępowania w tej i pozostałych sprawach trwały dość długo. UOKiK wydał pierwszą decyzję dopiero w lutym 2020 roku – dotyczyła ona właśnie Polkomtela. Urząd nałożył na operatora karę za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów w wysokości 20 433 226 zł. Polkomtel miał również zaniechać tej praktyki i opublikować rozstrzygnięcie urzędu na swojej stronie internetowej.

Zobacz: Plus przegrał w Sądzie Apelacyjnym z UOKiK. Ma zapłacić 6 mln zł kary

Polkomtel nie zgadzał się z tą decyzją i zapowiadał odwołania.

Na obecnym etapie Polkomtel nie zgadza się z decyzją UOKiK i uważa ją za pozbawioną podstaw prawnych. Na pewno odwołamy się do sądu i do czasu ostatecznego i prawomocnego wyroku, decyzja UOKiK pozostaje nieprawomocna, w związku z czym nie może być podstawą do żądania zwrotu środków

– przekonywał w 2020 roku operator.

Polkomtel argumentował, że w Polsce nie ma regulacji, które wyróżniałyby usługi telekomunikacyjne od innych usług przedpłaconych, takich jak  bony, talony, opłaty za parkowanie. Podał też przykład: gdy wykupujemy opłatę za parkowanie z góry na 60 minut i parkujemy tylko 50 minut, to nie przysługuje nam zwrot opłaty za pozostałe 10 minut.

Taka argumentacja nie przekonała jednak Sądu Apelacyjnego i po trzech latach decyzja UOKiK stała się prawomocna.

Zobacz: UOKiK nałożył wysoką karę na operatora sieci Plus. Tym razem poszło o opłaty za streaming wideo
Zobacz: Plus przegrał. Zapłaci prawie 40 mln zł, bo nacinał klientów

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Telepolis.pl

Źródło tekstu: wł., UOKiK