Sony zmienia taktykę. Posiadacze Xboxów i PC się ucieszą

Sony zmienia strategię dotyczącą swoich gier ekskluzywnych. W niedalekiej przyszłości powinniśmy się spodziewać większej liczby tytułów PlayStation Studios na Xboxie, Steam, Nintendo Switch i innych platformach.

Jakub Krawczyński (KubaKraw)
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Sony zmienia taktykę. Posiadacze Xboxów i PC się ucieszą

Zupełnie jak Xbox 

Dalsza część tekstu pod wideo

Od jakiegoś roku znaczna liczba gier dostępnych wcześniej tylko na Xboksie i PC, zaczęła się pojawiać i na PlayStation 5. Strategia ta początkowa zdziwiła wielu, ale szybko okazała się bardzo opłacalna. Na przykład w kwietniu 2025 r. remaster Obliviona zdominował sprzedaż na PS5, a łącznie 5 tytułów wydawanych przez Microsoft zagościło w liście top 10 najlepiej sprzedających się gier na PS5. Forza Horizon 5 jest do tej pory (w momencie publikacji) najlepiej sprzedającą się grą 2025 r. z 3 mln sprzedanych egzemplarzy.

W realiach rynku gier, w którym gry ekskluzywne są relatywnie rzadko kupowane i drogie, Sony również zauważyło, że porzucanie innych platform generuje straty finansowe. Jeden z byłych kierowników Sony Interactive Entertainment, Shuhei Yoshida sam zauważył, że wydawanie gier na PC to praktycznie jak "drukowanie" pieniędzy. Sony od jakiegoś czasu zaczęło wydawać więcej gier na PC – seria Horizon (Zero Dawn, Forbidden West), God of War, The Last of Us, Spider-Man czy Helldivers 2 właśnie tam trafiły. Teraz niedługo Helldivers 2 dołączy też na Xboxa. Jak się okazuje, na tym Sony nie chce poprzestać.

Ekspansja Sony. Będzie więcej gier na Xboxa

Jak wychwycił jeden z użytkowników platformy X, Hazzador Gaming, marka PlayStation zamieściła na portalu Greenhouse ofertę pracy dla dyrektora działu multiplatformowego, w której specyficznie jest mowa o rozszerzeniu portfolio gier Sony na inne platformy. W zakresie obowiązków znajduje się przenoszenie tytułów PlayStation Studios na platformy, takie jak Xbox, Nintendo Switch, Steam, Epic Games Store i platformy mobilne. Oprócz tego PlayStation chce budować relacje z innymi właścicielami platform i zapewniać pełną funkcjonalność "międzyplatformową".

Pokazuje to, jak mocno zmieniła się branża gier i w jakim kierunku zmierzają właściciele platform. Jak od dłuższego czasu wskazuje czołowy analityk Matt Piscatella (Circana) na podstawie realnych danych: 30 proc. graczy w ogóle nie kupuje żadnych gier, 18 proc. graczy kupuje tylko 1 grę na rok, 12 proc. graczy kupuje 1 grę na miesiąc, a zaledwie 4 proc. kupuje więcej niż 1 grę miesięcznie. Piscatella uważa, że już minął czas, gdy to gry ekskluzywne sprawiały, że ludzie zmieniają konsole – analityk jest zdania, że "duzi gracze" będą wygrywać teraz poprzez wydawanie swoich gier na innych platformach.