Polskie 11 bit studios się przyznało. Użyli AI do stworzenia gry
Studio znane m.in. za sprawą This War of Mine oraz serii Frostpunk jest pod ostrzałem. Chodzi o użycie AI i ukrycie tego faktu przed graczami.

11 bit studios oficjalnie potwierdziło, że w trakcie prac nad "The Alters" wykorzystano generatywną sztuczną inteligencję. Choć część z tych materiałów miała być jedynie tymczasowa i nigdy nie trafić do finalnej wersji gry, inne zostały użyte celowo ze względu na ograniczenia czasowe. Najbardziej niepokoi jednak brak wcześniejszej informacji o zastosowaniu tej technologii, co może naruszać zasady platformy Steam.
Omawiane fragmenty mają zostać usunięte i/lub poprawione
The Alters zadebiutowało 13 czerwca 2025 i zdobyło uznanie krytyków oraz graczy - aktualnie gra posiada ocenę 85 punktów w serwisie Metacritic. Produkcja została doceniona m.in. za głęboką narrację. Jednak w miniony weekend pojawiły się pierwsze kontrowersje, gdy gracze zauważyli ślady wskazujące na wykorzystanie AI przy produkcji tytułu.



Najwięcej zastrzeżeń budzi sposób, w jaki sztuczna inteligencja została użyta do wykonania tłumaczeń. Fani wskazują na kiepskiej jakości tłumaczenia w językach portugalskim, rosyjskim i niemieckim.
W reakcji na zarzuty Polacy opublikowali obszerne oświadczenie na platformie X. Twórcy przyznali, że jeden z elementów graficznych zawierał tekst wygenerowany przez AI i miał służyć jedynie jako wypełniacz. Fragment ten został jednak przez niedopatrzenie pozostawiony w grze. Do wpisu dołączono zrzut ekranu prezentujący dany element oraz zapewnienie, że był to jednostkowy przypadek, który zostanie naprawiony w aktualizacji.
Studio potwierdziło też, że decyzja o wykorzystaniu AI do tłumaczeń była świadoma, choć podjęta pod presją czasu. Tłumaczenia kilku filmów, które postacie mogą oglądać w bazie, zostały wykonane przy pomocy AI tuż przed premierą. Jak tłumaczą twórcy, ich celem było zapewnienie wersji językowych innych niż angielska już na starcie, a poprawki lokalizacyjne miały pojawić się po premierze i są już wdrażane.
W świecie współczesnej produkcji gier coraz więcej tytułów korzysta ze sztucznej inteligencji, choć nie zawsze z zamiarem włączenia jej efektów do finalnego produktu. W przypadku The Alters największym błędem 11 bit studios wydaje się nie tyle samo użycie AI, a próba przemilczenia tego faktu i poprawienia gry po cichu, zanim sprawa wyjdzie na jaw.
Pozostaje pytanie, jak platforma Steam zareaguje na brak ujawnienia użycia Gen AI i czy nie doprowadzi to do konsekwencji dla polskich twórców. Zasady są jasne, a próby przemycania treści generowanych przez AI mogą skutkować karami dla deweloperów podejmujących to ryzyko.