31. grudnia w polskich sieciach aktywnych było prawie 58 mln kart SIM. W ciągu 12 miesięcy przybyło ich prawie 1,5 mln, a wskaźnik penetracji kartami SIM wzrósł o 3,88 p.p. do 150,7% - wynika z danych i szacunków TELEPOLIS.PL.
31. grudnia w polskich sieciach aktywnych było prawie 58 mln kart SIM. W ciągu 12 miesięcy przybyło ich prawie 1,5 mln, a wskaźnik penetracji kartami SIM wzrósł o 3,88 p.p. do 150,7% - wynika z danych i szacunków TELEPOLIS.PL.
W zeszłym roku jedynie Cyfrowy Polsat tracił karty SIM, wynikało to jednak ze zmiany podejścia do raportowania aktywnych kart prepaid i zaprzestania walki o przysłowiową "złotą patelnię". CP bez ceregieli czyści bazę kart po to, aby odsiać z niej nieaktywnych użytkowników. Jak zwykle w ujęciu całościowym prowadzi P4 z pozyskaniem na poziomie ponad 1,5 mln kart i przekroczył 20-procentowy udział w rynku.
Operator |
Na koniec 2014 |
Zmiana w 2014 |
Udział na koniec 2014 |
Zmiana udziału w 2014 |
T-Mobile |
15,701 mln |
+0,138 mln |
27,11% |
-0,43 p.p. |
Orange |
15,639 mln |
+0,304 mln |
26,98% |
-0,13 p.p. |
Cyfrowy Polsat |
13,756 mln |
-0,737 mln |
23,75% |
-1,89 p.p. |
P4 |
12,287 mln |
+1,557 mln |
21,19% |
+2,23 p.p. |
Pozostali |
0,550 mln |
+0,143 mln |
0,95% |
+0,23 p.p. |
Razem |
57,923 mln |
+1,405 mln |
100% |
- |
Klienci abonamentowi to najcenniejsze aktywo każdego operatora. Ilościowo, jak i procentowo prowadzi tu Cyfrowy Polsat. Najgorszy split bazy ma natomiast T-Mobile, który na dodatek jeszcze bardziej obniżył go sobie w 2014 roku. 31. grudnia tylko niecałe 44% raportowanych kart SIM przez "madżentowych" było abonamentami.
Operator |
Abonamenty w bazie na koniec 2014 |
Zmiana w 2014 |
Cyfrowy Polsat |
57,84% |
+4,87 p.p. |
Orange |
49,13% |
+1,33 p.p. |
P4 |
47,29% |
+2,29 p.p. |
T-Mobile |
43,46% |
-0,92 p.p. |
Najwięcej kart abonamentowych w 2014 roku pozyskał P4, minimalnie ponad 1 mln. Całkiem nieźle poszło Orange, który jednak osiągnął zaledwie połowę wyniku czwartego operatora. Jako jedyny na minusie był T-Mobile. Operator ten w zeszłym roku bardzo mocno pracował na swój wynik - a to podwyżką abonamentu o 5 zł, a to wysokimi cenami telefonów. Na razie w T-Mobile panuje bezkrólewie, z tymczasowym prezesem i zwolnioną połową dyrektorów rynku prywatnego. Odwrócenie tego złego trendu może potrwać wiele miesięcy.
Zobacz: T-Mobile podnosi abonament w niektórych starych taryfach.
Postpaid |
Liczba kart na koniec 2014 |
Zmiana w 2014 |
Udział w rynku na koniec 2014 |
Zmiana w udziale w 2014 |
Cyfrowy Polsat |
7,956 mln |
+0,190 mln |
28,14% |
-0,83 p.p. |
Orange |
7,679 mln |
+0,458 mln |
27,16% |
+0,23 p.p. |
T-Mobile |
6,823 mln |
-0,226 mln |
24,14% |
-2,16 p.p. |
P4 |
5,810 mln |
+1,040 mln |
20,55% |
+2,76 p.p. |
Razem |
28,268 mln |
+1,462 mln |
100% |
- |
CP rozpoczął, jako pierwszy operator, podawać liczbę tylko aktywnych kart prepaid. Jest to parametr o wiele lepiej ukazujący faktyczne postępy firm. 4,011 mln to te faktycznie aktywne (które wykonały w ostatnich 90 dniach płatną czynność bądź odebrały połączenie lub wiadomość), a 5,8 mln to te logujące się do sieci i zaraportowane do GUS. Dołączyć miało P4, ale ostatecznie z tego kroku wycofało się po, jak to określił prezes Jorgen Bang-Jensen,
gruntownym przedyskutowaniu sprawy wewnątrz firmy.
Zobacz: Alternatywna rzeczywistość.
Prepaid |
Liczba kart na koniec 2014 |
Zmiana w 2014 |
Udział na koniec 2014 |
Zmiana udziału w 2014 |
T-Mobile |
8,878 mln |
+0,364 mln |
29,94% |
+1,28% |
Orange |
7,950 mln |
-0,154 mln |
26,81% |
-0,47 p.p. |
P4 |
6,477 mln |
+0,517 mln |
21,84% |
+1,78 p.p. |
Cyfrowy Polsat |
5,800 mln |
-0,927 mln |
19,56% |
-3,08 p.p. |
Pozostali |
0,550 mln |
+0,143 mln |
1,85% |
+0,48 p.p. |
Razem |
29,655 mln |
+0,057 mln |
100% |
- |
Mimo, że niektórzy operatorzy MVNO (Inea, FM Group, Vectra, Multimedia itp.) i mali infrastrukturalni świadczą usługi abonamentowe, to w związku z problemami z pozyskaniem od nich precyzyjnych danych, wszystkich zaliczono do segmentu prepaid. Obarczone jest to niewielkim błędem, bo ich udział w całym rynku sięga zaledwie procenta.
Pośród pozostałych operatorów infrastrukturalnych, niecałe 30 tys. ma Aero2 obsługujący telefonię
wRodzinie. W Orange kart MVNO było 22 tys., reszta przypada na operatorów działających na sieci Polkomtela (około 200 tys. Lycamobile, Dialog, FM Mobile) i P4 (około 300 tys. Virgin Mobile, Netia, Vectra, Multimedia), T-Mobile takich klientów nie ma.
Należy pamiętać, że niektórzy operatorzy wirtualni użyczają tylko swoich marek, a co za tym idzie ich karty doliczane są do bazy "dużych" operatorów, bo to oni według regulaminu świadczą usługi. Tak jest z tuBiedronka (T-Mobile) czy Red Bull Mobile (P4).
Zobacz: Pełny raport o przenośności numerów w 2014 roku
Źródło tekstu: wł