Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Pełny obraz polskiego rynku kart SIM w 1Q2016

Pełny obraz polskiego rynku kart SIM w 1Q2016

WitekT 8 Czerwca 2016 14:58

13 2

Na koniec I kwartału w bazach polskich operatorów było aktywnych prawie 56 mln kart SIM, o trochę ponad pół miliona więcej niż na koniec 2015 roku - wynika z danych i szacunków TELEPOLIS.PL. Niekwestionowanym liderem od zeszłego kwartału jest Orange - i w pre-, i w postpaidzie.



Co ciekawe, liderem w pozyskaniu w I kwartale był Orange, pozyskując o połowę więcej niż zwyczajowy zwycięzca - P4. Jako jedyny, na minusie, był T-Mobile, któremu od wielu kwartałów kurczy się baza. Działania podjęte w II kwartale mogą jednak ten trend odwrócić. Pytanie tylko czy na dłużej niż do końca roku.
Cała baza (mln szt.) Na koniec 1Q16 Zmiana w 1Q16 Udział na koniec 1Q16 Zmiana udziału w 1Q16
Orange 16,264 +0,358 28,56% +0,37 p.p.
P4 14,420 +0,270 25,33% +0,25 p.p.
Cyfrowy Polsat 13,484 +0,073 23,68% -0,09 p.p.
T-Mobile 11,821 -0,235 20,76% -0,61%
Pozostali 0,950 +0,050 1,67% +0,07%
Razem 56,939 +0,516 100% -
W przypadku bazy prepaid warto zwrócić uwagę na dwóch operatorów. T-Mobile stracił 184 tys. kart, co pokazuje konsekwencję w czyszczeniu bazy z nieaktywnych użytkowników (po wyłączeniu w IV kwartale aż 3,6 mln). Z kolei P4 zanotował chyba pierwszy w historii swojego istnienia spadek, a na pewno od 2010 roku, kiedy to rozpoczęliśmy szczegółową analizę rynku. Co prawda tylko o tysiąc kart, ale do tej pory pozyskiwał ich co kwartał po małe kilkaset tysięcy.

Jedna trzecia aktywnych prepaidów raportowanych przez operatorów na koniec 2015 roku nie przyniosła w IV kwartale żadnego przychodu. To znaczy, że faktycznie 8 mln kart jest martwych bądź używanych przez klientów tylko w awaryjnych sytuacjach.




Zobacz: UKE - analiza aktywnych kart SIM.
Prepaid (mln szt.) Na koniec 1Q16 Zmiana w 1Q16 Udział na koniec 1Q16 Zmiana udziału w 1Q16
Orange 7,689 +0,144 29,21% +0,65 p.p.
P4 7,079 -0,001 26,89% +0,09 p.p.
T-Mobile 5,303 -0,184 20,15% -0,63%
Cyfrowy Polsat 5,300 -0,100 20,14% -0,31 p.p.
Pozostali 0,950 +0,050 3,61% +0,20 p.p.
Razem 26,321 -0,091 100% -
W bazie abonamentowej od końca 2015 roku rządzi Orange. Więcej klientów abonamentowych pozyskał jednak P4, głównie dzięki dobrze promowanym przez sprzedawców ofertom rodzinnym (co widać chociażby po spadku ARPU). Wielosimowe umowy dobrze sprzedają się także w Orange. Oferta SmartDOM w Cyfrowym Polsacie i Plusie też pozwala na sporą obniżkę miesięcznego abonamentu. Tego nie ma w T-Mobile, co wyraźnie odbija się na wynikach telekomu.
Postpaid (mln szt.) Na koniec 1Q16 Zmiana w 1Q16 Udział na koniec 1Q16 Zmiana udziału w 1Q16
Orange 8,575 +0,214 28,01% +0,15 p.p.
Cyfrowy Polsat 8,184 +0,173 26,73% +0,04 p.p.
P4 7,341 +0,271 23,98% +0,42 p.p.
T-Mobile 6,518 -0,051 21,29% -0,60 p.p.
Razem 30,618 0,607 100% -
Po wyczyszczeniu bazy prepaid, T-Mobile wrócił na drugie miejsce w procentowym udziale abonamentów. Na ostatnie miejsce spadło P4, które jednak sukcesywnie poprawia ten wskaźnik w kolejnych kwartałach. Tu od wielu kwartałów króluje Cyfrowy Polsat, który konsekwentnie stawia na promowanie usług z comiesięcznym rachunkiem.
Operator Abonamenty w bazie na koniec 1Q16 Zmiana w 1Q16
Cyfrowy Polsat 60,69% +0,96 p.p.
T-Mobile 55,14% +0,65 p.p.
Orange 52,72% +0,16 p.p.
P4 50,91% +0,94 p.p.
Mimo, że niektórzy operatorzy MVNO (Inea, FM Group, Vectra, Netia, Multimedia itp.) i mali infrastrukturalni świadczą usługi abonamentowe, to w związku z problemami z pozyskaniem od nich precyzyjnych danych, wszystkich zaliczono do segmentu prepaid. Obarczone jest to niewielkim błędem, bo ich udział w całym rynku sięga ledwie niecałych dwóch procent.

Pośród pozostałych operatorów infrastrukturalnych, kilkanaście ma Aero2 obsługujący telefonię wRodzinie. W Orange kart MVNO było 7 tys., reszta przypada na operatorów działających na sieci Polkomtela (około 250 tys. Lycamobile, Dialog, FM Mobile) i P4 (około 600 tys. Virgin Mobile, Netia, Vectra, Multimedia), T-Mobile takich klientów nie ma wcale (po tym jak upadł Vectone).

Należy pamiętać, że niektórzy operatorzy wirtualni użyczają tylko swoich marek, a co za tym idzie ich karty doliczane są do bazy "dużych" operatorów, bo to oni według regulaminu świadczą usługi. Tak jest z tuBiedronka (T-Mobile) czy Red Bull Mobile (P4).

Zobacz: Pełny raport o przenośności numerów w 1Q2016.

Źródło tekstu: wł     

Dodaj do:

Tagi: t-mobile | cyfrowy polsat | orange | p4

w sumie: 91
  • -2

    72.  2016-06-09 13:36:25

    @52 A co ty wniosłeś na to forum w temacie "nietypowy" trollu? Czegoś nie wiesz to pytaj, wyjaśnimy ci:-D

  • 0

    73. ~brachu  2016-06-09 13:41:20  host: h4F629742.cli.nitronet.pl

    @Calm7 - jakby mi nie zależało na jakości usług, to też bym na twoim miejscu operatora nie zmieniał. a że dla mnie jakość ma znaczenie to na naszym rynku tylko t mobile

  • 1

    74. ~Luk  2016-06-09 13:53:30  host: 158.116.224.1

    Powiem, tak, robie testy wszystkich prepaidów od 2 miesiecy (jestem klientem Play) i najgorzej wypada Play, chodzmi mi o rejony Gdańska, Stargoard Gdański, Tczew, Gniew, Pruszcz Gdański - transfery siegąją rzędu 3-8 mbit download, chyba, że stoimy wprost pod nadajnikiem to rzędu 40-80 mbit. Co do transferów to wypadl bardzo cienko Play w porownaniu do pozostalych: t-mobile transfer rzędu 20-60 mbit, plus 30-50 mbit oraz orange 30-110 mbit. Takze roznica jest kolosalna jesli chodzi o transfery (szybciej dziala net w Play poprzez wlaczenie roamingu przez t-mboile, wtedy mamy tylko H+ i transfer rzedu 6-22 mbit), odnosnie zasiegu rowniez slabo Play, przewaznie 1 kreska lub brak i z automatu wlacza sie roaming poprzez t-mobile, pozostali uslugodawcy nie maja zadnego problemu z zasiegiem. Najlepiej wypadl z zasiegiem Plus, potem Orange i t-mobile.

    to takie podsumowanie ode mnie, nie jestem zwiazany z zadnym operatorem, jestem zwyklym uzytkownikiem, ktory wykonuje testy dla swojego dobra (jestem w Play i denerwuje mnie ten transfer danych i brak zasiegu w okreslonych miejscach, dlatego postanowilem przetestowac wszystkie sieci, aby byc w 100% pewny do jakiej sieci przeniesc numer)

  • 1

    75. ~  2016-06-09 15:54:40  host: user-94-254-160-102.play-internet.pl

    Play jest przykładem jak można przy pomocy do brego marketingu sprzedać nawet gó.wno.
    Przecież ten przyrost w abo nie jest wynikiem dobrej oferty bo Play w porównaniu do Orange, TM a także Plusa na słabe oferty.
    Sam korzystam z Play ale na przedłużenie ich DUK proponuje telefon w cenie sklepowej i umowa na 24m-ce!
    W abo bez telefonu proponują oferty droższe niż na kartę! W TM mam rabat na abo 40% i telefon 10razy taniej niż w Play.

  • 1

    76. ~  2016-06-09 16:03:51  host: user-94-254-160-102.play-internet.pl

    słoneczny, to nie chodzibobto czy ktoś przeżywa minusy czy na nie. Osobiście wali mnie to ale nie da się ukryć że na tym portalu roi się od opłacanych amplifieriw Play. Minusy są dowodem tego i fanbojstwa jakiego dorobił się Play.
    Znamienne jest to że żaden inny operator nie ma takich fanatyków. Dlatego nie rozmywaj tematu bo tego nie dostrzegać nie można chyba że nie chcesz tego widzieć.

  • 0

    77. ~Calm7  2016-06-09 18:16:35  host: abbt35.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Widzę że się roi od trolli których żal du.ę ściska że Play ma taką pozycje, ale to nie zmieni faktu że Play spośród W4 i tak jest najlepszy.

  • -1

    78. ~Calm7  2016-06-09 18:20:29  host: abbt35.neoplus.adsl.tpnet.pl

    @73) miałem t-mobile naście lat, dopóki nie pojawił się Play, przeniosłem numer do Playa i według mojej opinii t-mobile Playowi do pięt nie dorasta.

  • 1

    79. ~  2016-06-09 18:33:54  host: 89-64-26-153.dynamic.chello.pl

    Czyli Play zanotował pierwszy spadek. To o tak bardzo późno i mało biorąc pod uwagę ich słabą ofertę. W abonamencie z telefonem Mają bardzo słabe oferty, chyba najgorsze. W umowie bez sprzętu np limit za 50zl kiedy w prepaid jest za 25zl!
    Widać głupich nie sieją.... Widać ludzie są gotowi płacić 100% więcej jeżeli ofertę właściwie się zareklamuj. To nie najlepiej świadczy o poziomie umiejętności myślenia polskiego spoleczenstwa

  • 0

    80.  2016-06-09 19:18:03

    Możecie mi powiedzieć, dlaczego przy tańszym nolimicie w prepaidach, ciągle śmieszne 2 godziny (pomijam TT, gdzie 3 kwadranse raptem) ludzie średnio wydzwaniają? Przecież jeśli to by było lepsze, to abonamentowcy wydzwaniający obecnie prawie 10 godzin już, migrowali by masowo do tańszej oferty prepaid, nie?

  • 0

    81.  2016-06-09 19:18:28

    Wszystko wiecie, więc pewnie i na to pytanie znacie odpowiedź?

  • 0

    82. ~  2016-06-09 19:46:38  host: 89-64-26-153.dynamic.chello.pl

    Madremu wystarcza dwa słowa a głupiemu referatu mało. Skoro nadal tego nie rozumiesz to wiadomo do której grupy się zaliczasz. Wniosek pristy, szkoda czasu na dalsze tlumaczenie

  • 0

    83.  2016-06-10 01:21:14

    @80 wlo; ja pier... ty ciągle o dzwonieniu? Nie rozimiesz, że tel obecnie służy głównie do intetnetu? W dup.. mam no limit voice jak ma kilkanaście giga za 29 zł i w tym videorozmowy z zagranicą.

  • 0

    84.  2016-06-10 01:28:13

    PS. Tycj w Abo głównie interesuje dobry telefon za minimum kasy. To tak jakbyś porównywał samochód terenowy do ferrari i dziwił się dlaczego w terenie nie chcą jeździć ferrari. ;)

  • 0

    85. ~Do wypowiedzi 69  2016-06-10 08:51:38  host: 82.177.195.91

    Od momentu kiedy można w Playu korzystać z sieci t-mobile, rorblem rozmów w różnych obszarach Polski praktycznie zniknął a to za sprawa chyba najnowocześniejszego sprzętu jaki został w sieci zostosowany. Głównie nowe stacje bazowe. U TMobile niższy priorytet praktycznie nie występuje zarówno u klienta postpaid jak i raomingowych rozmowach w sieci krajowej, ponieważ wydajność systemu jest rewelacyjna. Zaloguj się na stałe do sieci TMobile w Play i problem z zaisęgiem zniknie.

  • 0

    86. ~do wypowiedzi 85  2016-06-10 09:59:59  host: 158.116.224.1

    Owszem z zasięgem nie ma wtedy problemu, ale net nie dziala w standardzie LTE tylko max H+ i max transfer do ok 20 mbit :( takze i tak lipa z Play

  • 0

    87. ~r  2016-06-10 14:47:23  host: 89-74-173-170.dynamic.chello.pl

    Tak z ciekawości, co robicie że potrzebujecie takich ogromnych transferów? Bo jestem ciekaw.

  • 0

    88.  2016-06-10 15:44:54

    słoneczny - nie rozumiem... Skąd się biorą te dziesiątki godzin na billingach wobec tego? To, ze Tobie nie potrzeba, nie znaczy, że operatorzy dla Ciebie ofertę przygotowują chyba, nie? No chyba, ze tak? Zatem gdzie te terabajty w zwykłych taryfach? Zaraz... Czy może masz w telefonie kartę z taryfą data może, skoro tego tylko potrzebujesz? Ciekaw jestem jak miliony innych klientów?

  • -1

    89.  2016-06-11 01:57:52

    @88wlo. Jestem staroświecki i prawdziwy net mam po kablu. :) Net mobilny generalnie mnie wali. Otworzyć www czy posłuchać radia nawet na 0,512 da radę. :) A tak w ogóle to co mnie obchodzą inni? Innych pytaj. Mi wystarczy to co mam. Na przykład, żeby napisać ten wpis bez wkurwiani# starczy mi 2 Mbps. Po co więcej???

  • 1

    90. ~  2016-06-11 06:46:11  host: 89-64-24-62.dynamic.chello.pl

    89. Jeżeli inni Cię nie interesuje to nie wypowiadaj się jako ogół tylko w swoim imieniu, jednego klienta z kilkudziesięciu milionów klientów. Nie jesteś jednostką reorezentatywna więc twoje opinię można zupełnie puszczać bokiem.
    Kreujesz się na eksperta od wszystkiego a bladego pojęcia nie masz o większości zagadnień.

  • 1

    91.  2016-06-12 12:26:24

    słoneczny... Mów więc co Tobie odpowiada w ofercie, a nie mów czy inni korzystają czy nie. Bo korzystają jak widać. Jeśli to dla Ciebie debilne... Zajmij się leczeniem ludzi - przy tylu chorych, z pewnością lepiej będzie Ci się powodzić niż obecnie ;-)
    Ja mam neostradę 10 Mbps i jestem zadowolony Nie używam internetu mobilnego. Też mi to odpowiada. Uważam jednak, że każdy wybiera co mu pasuje. Bez komentowania wyborów innych ludzi - bo nie płacę za nich ich rachunków ;-)

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-161-219-254.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.