DAJ CYNK

Oszustwa i kradzieże powodem wyłączenia usługi TelePlay?

orson_dzi

Wydarzenia

Portal Zaufana trzecia strona informuje o serii kradzieży pieniędzy z kont bankowych z wykorzystaniem nieistniejącej już usługi TelePlay.

Portal Zaufana trzecia strona informuje o serii kradzieży pieniędzy z kont bankowych z wykorzystaniem nieistniejącej już usługi TelePlay.

TelePlay, to usługa, która była dostępna od końcówki 2010 roku, do lipca 2015 roku. Pozwalała na zalogowanie się na swój numer telefonu z dowolnego komputera i wykonywanie, jak i odbieranie za jego pomocą połączeń i wiadomości. Usługa została wyłączona bez żadnej zapowiedzi i po kilku tygodniach zastąpił ją Telefon, który oferował teoretycznie tę samą funkcjonalność, ale nie można już było za jego pomocą odbierać połączeń i wiadomości. Opisywany poniżej przypadek może być jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy.

Zobacz: [Aktualizacja] Koniec TelePlay - Play po cichu rezygnuje z usługi
Zobacz: Play testuje usługę "Telefon"

Sytuacja, która spotkała pana Łukasza wydarzyła się z 17, na 18 czerwca 2015 roku. Przed północą zaczął on otrzymywać serię SMS-ów informujących o zalogowaniu do usługi TelePlay, a następnie o wykonaniu kilku operacji bankowych - na początku był to testowy przelew w wysokości 1 zł, a następnie z konta wyszło w sumie 169 tys. zł, z czego 40 tys. pochodziło z wziętego w nocy kredytu. Kiedy poszkodowany obudził się rano, jego konto świeciło pustkami, ale na szczęście część przelewów, które zostały skierowane do kantorów online udało się zablokować. Reszta pieniędzy została wypłacona w bankomacie. Jak się okazuje, takich przypadków było dużo więcej i za każdym razem przebieg wydarzeń wyglądał identycznie.

W jaki sposób działali przestępcy? Wszystko zaczynało się od przeszukania skrzynek mailowych potencjalnych ofiar, na których znajdowały się faktury za usługi sieci Play. Najczęściej używały one tego samego hasła zarówno do skrzynki pocztowej, jak i konta Play24. Z kolei do aktywacji konta w TelePlay wystarczyło użyć tego samego hasła. Dalej było już z górki. Przestępcy wysyłali do ofiary zainfekowaną wiadomość udającą maila od Play, włamywali się do jego komputera i uzyskiwali hasło do konta bankowego. Powyższy scenariusz pochodzi od jednego ze sprawców tego typu napadów.

Pierwsze reklamacje w tej sprawie trafiały do Play w czerwcu 2015 roku, a największa fala kradzieży przypada na dni 17-19 lipca 2015 roku, co zbiegło się z wyłączeniem usługi TelePlay. Zgłoszenia były rozpatrywane negatywnie. W przypadku wspomnianego pana Łukasza zostało to podparte faktem, że usługa TelePlay była bezpłatna przez pierwsze 14 dni, więc nie ma podstaw do reklamacji.

Całą sytuację opisuje portal Zaufana trzecia strona, który próbował w tej sprawie uzyskać komentarz z biura prasowego sieci Play. Pomimo kilku prób komentarz nie został przedstawiony.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Zaufana Trzecia Strona