DAJ CYNK

Co Polaków drażni w sieci

WitekT

Wydarzenia

Polacy nie przepadają za łańcuszkami i potępiają zamieszczanie wirusów na stronach WWW i w e-mailach - pokazują przeprowadzone na zlecenie Netii badania zachowań polskich Internautów. Wbrew powszechnej opinii, przeszkadza im również brak dbałości o poprawny i kulturalny język w internetowych dyskusjach i materiałach.

Polacy nie przepadają za łańcuszkami i potępiają zamieszczanie wirusów na stronach WWW i w e-mailach - pokazują przeprowadzone na zlecenie Netii badania zachowań polskich Internautów. Wbrew powszechnej opinii, przeszkadza im również brak dbałości o poprawny i kulturalny język w internetowych dyskusjach i materiałach.

Aż 98% respondentów badania zdecydowanie negatywnie oceniło zamieszczanie wirusów i programów szpiegujących w elektronicznej korespondencji i na stronach Internetowych. Internauci nie akceptują również pojawiających się w sieci oszczerstw i pomówień wobec osób prywatnych (88%). Internauci potępiają również umieszczanie bądź rozsyłanie niesprawdzonych lub mylących informacji, dotyczących medycyny i leków (86%) oraz umieszczanie danych osobowych i zdjęć bez zgody zainteresowanych (85%).

Wielu respondentów za zdecydowanie negatywne zjawisko uznało zamieszczanie mogących wprowadzić w błąd informacji o produktach (75%), usługach oraz danych encyklopedycznych (66%).

Wielu internautów zetknęło się z nieprawdziwymi informacjami, zamieszczanymi w Internecie, dotyczącymi znanych osób, jak i innych dziedzin codziennego życia. Aż 58% respondentów spotkało się z nieprawdziwymi informacjami na temat osób z show-biznesu i sportowców, 52% - na temat polityków. W przypadku produktów i usług odsetek wyniósł 38%, zdrowia i urody - 28%, a ekonomii i finansów - 23%.

Zachowania oceniane najbardziej negatywnie nie są jednak uważane za bardzo częste. Najczęściej spotykamy się z rozsyłaniem materiałów promocyjnych (88%), brakiem polskich znaków (68%), czy też błędami ortograficznymi i interpunkcyjnymi (63%). Z wirusami często ma do czynienia "jedynie" 39% respondentów, 30% nie przekracza również odsetek osób często znajdujących nieprawdziwe, bądź mylące informacje z różnych dziedzin.

Liderem w zestawieniu zjawisk uciążliwych (opracowanych na zasadzie iloczynu częstości występowania i budzenia negatywnych odczuć) są popularne "łańcuszki", a tuż za nimi znajduje sie umieszczanie w Internecie treści niezgodnie z zasadami polskiej ortografii i interpunkcji. Za szczególnie drażniące Polacy uznają również rozsyłanie niezamówionych materiałów promocyjnych oraz umieszczanie wulgaryzmów w internetowych wypowiedziach.

Zobacz: pełną wersję raportu (plik .pdf; 422 kB).

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Netia, wł