DAJ CYNK

Zapisy regulaminów Centertela w Rejestrze klauzul niedozwolonych

29.10.2010

Dodane przez: WitekT

Kategoria: Wydarzenia

Interakcje: 3226

Ważne 0

0

Operator telekomunikacyjny nie może rozwiązać umowy z konsumentem bez wcześniejszego powiadomienia - to jeden z efektów wpisania do Rejestru klauzul niedozwolonych dziewięciu postanowień stosowanych przez Centertela. Pozew do sądu w tej sprawie wniosła Prezes UOKiK.

Operator telekomunikacyjny nie może rozwiązać umowy z konsumentem bez wcześniejszego powiadomienia - to jeden z efektów wpisania do Rejestru klauzul niedozwolonych dziewięciu postanowień stosowanych przez Centertela. Pozew do sądu w tej sprawie wniosła Prezes UOKiK.

UOKiK prowadzi stały monitoring wzorców umownych stosowanych przez przedsiębiorców działających w różnych branżach. W przypadku wykrycia w nich klauzul, które rażąco naruszają interesy konsumentów, kierowane są pozwy do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Postanowienia uznane prawomocnym wyrokiem sądu za niezgodne z prawem wpisywane są do Rejestru klauzul niedozwolonych. Od tego momentu ich stosowanie w obrocie prawnym z udziałem konsumentów jest zakazane. Obecnie w Rejestrze znajduje się ponad 2 tysiące klauzul, z czego 134 dotyczy usług telekomunikacyjnych i internetowych.

W kwietniu 2009 roku Prezes UOKiK złożyła pozew w sprawie uznania za niedozwolone klauzul stosowanych przez Centertela. Zakwestionowanych zostało dziewięć postanowień stosowanych przez spółkę - znajdujących się w regulaminie świadczenia usług oraz cenniku. Część z nich dotyczyła możliwości rozwiązania umowy z konsumentem ze skutkiem natychmiastowym bez wcześniejszego powiadomienia, np. w przypadku zalegania z opłatami. Urząd nie negował prawa operatora do rozwiązania umowy z dłużnikiem - jednak wcześniej powinien on poinformować konsumenta o zaległościach i wyznaczyć mu dodatkowy termin na dokonanie wpłaty.

Urząd zakwestionował również pobieranie opłaty np. za ponowne włączenie do sieci lub zdjęcie blokady połączeń w przypadku przekroczenia terminu płatności. W przypadku zawieszenia usług operator pobierał pełna opłatę abonamentową, a także mógł nałożyć na konsumenta ustawowe odsetki. Dlatego nie powinien obciążać go jeszcze kolejna opłatą.

W listopadzie 2009 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podzielił zdanie Prezes Urzędu i uznał za niedozwolone zakwestionowane klauzule. Centertel skorzystała z przysługującego mu prawa i złożył apelację od wyroku do Sądu Apelacyjnego. Jednak wycofał ją przed rozpatrzeniem sprawy, dlatego sąd umorzył postępowanie, a wyrok SOKiK uprawomocnił się. W efekcie dziewięć postanowień stosowanych przez Centertela zostało wpisanych do Rejestru klauzul niedozwolonych. Tym samym ich używanie stało się zabronione, również przez innych przedsiębiorców działających na rynku. Za bezprawne ich stosowanie UOKiK może wszcząć postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów i w konsekwencji nałożyć karę w wysokości do 10% ubiegłorocznego przychodu.

W kwietniu 2009 roku Prezes UOKiK złożył również pozew o uznanie za niedozwolone klauzul stosowanych przez dwóch innych operatorów PTC oraz P4. W lutym 2010 roku sąd uznał za niezgodne z prawem niektóre klauzule PTC, a kwietniu pięć postanowień znajdujących się w umowach P4. Przedsiębiorcy złożyli apelacje od tych wyroków. Termin rozpraw apelacyjnych nie został jeszcze ustalony.

Skierowanie pozwu do SOKiK było efektem kontroli wzorców umów operatorów telefonii komórkowej przeprowadzonej przez UOKiK na początku 2009 roku, o czym szerzej pisaliśmy w tej wiadomości.

Rejestr klauzul niedozwolonych dostępny jest na stronach UOKiK.

Źródło tekstu: UOKiK

Komentarze
Zaloguj się
23. ~solas
0

2010-10-30 17:49:42

@18 Arti myślę, że też klienci muszą zgłaszać firmy, które stosują takie praktyki do UOKiKu, a jak nie to nie podpisywać umów i pisać pisma do osób tym nadzorujących. A w praktyce nikt umowy nie przeczyta i zastosuje się do tego, co jest. i takie kwiatki w Orange wychodzą, a dopiero co sie chwalili, że są najlepszą ponoć siecią.

Odpowiedz

22. aszbi
0

2010-10-30 13:57:32

To faktycznie dziwny zapis. W sumie tak to nawet możemy nie wiedzieć że nam wymówili umowę :D a tak być nie powinno i nie może być. Centertel nie ładnie gra.

Odpowiedz

21. ~azazel
0

2010-10-29 19:51:50

Skoro sam Centertel wycofał odwołanie, to chyba wiedzieli, że święci nie są:)

Odpowiedz

20. ~rocko
0

2010-10-29 16:06:21

marcel: chyba nawet jeszcze lepiej maja. wydaje mi sie, ze w kazdej wymienionej dziedzinie mieli wzrosty, a nie spadki. nie wszedzie ponad 20% jak w orange free, ale przyzwoite. w abonamencie (to pewnie zasluga glownie zwierzecych tarayf) i prepaidzie tez.

Odpowiedz

19. ~antyplayyy
1

2010-10-29 16:02:03

To może jeszcze wezmą się za Play Fresh. Tam wszystkim odwołali taryfę i napisali, że podzielili na 3 nowe taryfy (a tak naprawdę dodali jedną do już dwóch istniejących).

Odpowiedz

18. ~Arti
0

2010-10-29 15:47:20

@16 Nie każdy ma czas na chodzenie do salonów. A skoro już konsultant dzwoni i coś obiecuje, to niech się f-ma która go zatrudnia wywiązuje z umowy, bo to przecież w jej imieniu dzwoni. Sprawdziłem to na sobie i wiem że konsultant obiecuje co innego, a w umowie co innego. Dlatego czytać trzeba dokładnie co się podpisuje. Ale jak już pisałem wcześniej, rozmowy są nagrywane i można udowodnić o czym się rozmawiało. Pzdr.

Odpowiedz

17. WitekT
1

2010-10-29 15:46:28

16: tu nie chodzi o nieblokowanie, ale o pobieranie opłaty za ponowne odblokowanie.

Odpowiedz

16. ~
-1

2010-10-29 15:32:48

1) Blokadę świadczenia usług za nieterminowe płacenie faktur uważam za jak najbardziej na miejscu. Masa "abonentów" naciąga operatorów więc nie wiem skąd oburzenie; 2) W kwestii zawierania umów z konsultantem w formie telefonicznej- Od tego są salony by na spokojnie z konsultantem na miejscu sprawe omówić a w razie wątpliwości wiadomo kogo pociągać do odpowiedzialności. Ponadto umowę przed podpisaniem należy CZYTAĆ a nie marudzić, że coś później jest nie tak; 3) Z Orange odchodzą do Play, Z Plusa odchodzą do Orange, z Ery idą gdziekolwiek... NIe ma takiego operatora, który każdemu dogodzi..

Odpowiedz

15. marcel84
0

2010-10-29 14:58:33

@6 No chyba nie do końca, przecież według opublikowanych wczoraj wyników, Orange utrzymało fotel lidera, więc chyba tak dużo ludzi nie odchodzi, jeżeli chodzi o całą grupę, to TP zanotowała trochę strat, z różnych przyczyn, na pewno proces z DPTG, może też dlatego, że w zestawieniu nie uwzględniono jeszcze efektów ostatnich obniżek Neostrady, ale generalnie odchodzący klienci to raczej mit.

Odpowiedz

14. ~oorange
0

2010-10-29 14:53:40

#6 Jeżeli taka sytuacja się zdarza to można dzwonić na BOK i zgosić reklamację i wtedy jest szansa na to, że konsultant leci z pracy o ile rzeczywiście oszukał klienta.

Odpowiedz

13. WitekT
0

2010-10-29 14:34:03

10: fixed, dzięki! :-)

Odpowiedz

12. ~doydoy
0

2010-10-29 14:29:17

Dobrze, że klauzule godzące w klienta zostały wychwycone przez UOKiK, bo to zawsze jest dla nas - klientów męczące, gdy coś takiego sie zdarza. No i niech Centertel płaci, jak sobie zarobił na klientach, może teraz będzie z tym lepiej.

Odpowiedz

11. ~Arti
0

2010-10-29 14:27:32

@6 Miałem kiedyś takie same przeboje z konsultantami. Przez telefon inne warunki oferty na przedłużenie umowy, a w umowie co innego napisane. Potem zdziwienie że umowa wróciła do nich bez podpisu. Na szczęście rozmowy są nagrywane i można wszystko sprawdzić o czym była mowa z konsultantem. Tylko czy to coś zmieni? Dalej chyba naciągają. Ale w moim wypadku to już przeszłość. Pzdr.

Odpowiedz

10. :)
0

2010-10-29 14:15:47

@Witekt: "C entertela" - bez spacji bedzie to lepiej wygladac ;)

Odpowiedz

9. ~jcm
0

2010-10-29 14:14:57

Poprosiłem w salonie Orange o wydruk faktury, gdyż miałem problem z zalogowaniem się na konto internetowe i pobranie e-faktury. Zaśpiewali ode mnie 18zł za wydruk każdej faktury (poprosiłem o dwie). Podziękowałem. Czy mają w ogóle prawo pobierać opłaty za wydruk faktur?

Odpowiedz